Redelijkheid of kleine lettertjes?

Op ons spreekuur komt elke dag wel een vraag binnen waarop een juridisch antwoord tekortschiet en de redelijkheid hulp moet brengen. Wat te denken bijvoorbeeld van het probleem dat de heer Van der P. bij ons neerlegde.

In 2006 sloot Van der P. voor zijn auto een all-riskverzekering af bij Centraal Beheer. Eind 2010 kocht hij een andere auto, voor 20.900 euro. Die auto liet hij overschrijven op zijn bestaande verzekering. Begin 2013 raakte Van der P. buiten zijn schuld om betrokken bij een auto-ongeluk. Gevolg: auto total loss. De verzekeraar van de aansprakelijke partij betaalde de schade, zijnde de dagwaarde van de auto. Die was volgens de expert inmiddels nog maar 14.000 euro waard. 6.900 euro minder dus dan wat de heer Van der P. er 2 jaar daarvóór voor had betaald. Geen probleem, dacht hij, want hij kende de reclame-uitingen in brochures en op de website van Centraal Beheer, zelfs op zijn persoonlijke inlogpagina. De letterlijke tekst die Centraal Beheer gebruikt, is: “Is uw auto gestolen of total loss? De eerste 3 jaar nadat u de auto kocht, vergoeden wij het bedrag dat u betaald heeft.” Bingo!, dacht Van der P., dan zal Centraal Beheer mij de resterende 6.900 euro betalen. Daar dacht Centraal Beheer toch anders over. Want wat bleek: de reclame van Centraal Beheer had geen betrekking op de verzekering van Van der P. Die verzekering was namelijk verouderd, en werd zelfs helemaal niet meer aangeboden. De reclame had alleen betrekking op nieuwere verzekeringen. Van der P. kon dus naar zijn centen fluiten en de ingeschakelde rechtsbijstandverzekering moest hem formeel ongelijk geven. Die oordeelde dat er meer waarde mag worden gehecht aan polisvoorwaarden dan aan ‘kreten’ op een website of in een bijsluiter. Daarop nam Van der P. contact op met MAX Ombudsman. Hij wilde wel eens van óns weten of hij echt geen recht had op de ontbrekende 6.900 euro.

Volgens de verouderde polis van Van der P. hoefde Centraal Beheer niet méér dan de dagwaarde te betalen. Van der P. kon ook geen rechten ontlenen aan de reclame-uitingen van Centraal Beheer. Die dateren namelijk van ná het moment dat Van der P. zijn verzekering afsloot. Strikt juridisch had Centraal Beheer dus gelijk. Aan de andere kant: de reclame stond zelfs op zijn persoonlijke inlogpagina bij Centraal Beheer. Geen wonder dus dat Van der P. dacht dat hij wél de goede verzekering had. Kortom, geen pasklaar antwoord. En dus vonden we het zinvol om Centraal Beheer nog een keer aan de jas te trekken. Dat leidde alsnog tot een oplossing. Centraal Beheer bood aan om het verschil te delen. Van der P. vond dit een goede oplossing. Inmiddels staat er 3.450 euro bijgeschreven op zijn bankrekening! En dat noemen we nou redelijkheid.

Geef een reactie