Private lease rijden niet altijd schadevrij

Als u toe bent aan een nieuwe auto, dan kunt u er één kopen, maar tegenwoordig kunt u er ook één leasen. Dit heet ‘private lease’ en wordt steeds populairder. Het is een soort abonnement: u betaalt een vast bedrag per maand voor het gebruik, de auto blijft eigendom van de leasemaatschappij. Handig dus, maar dat private lease ook nadelen kan hebben, ondervond de heer Driessen.

Sinds zijn 18e rijdt de heer Driessen auto, en in de 42 jaar die daarop volgden heeft hij nog nooit schade gereden. Voor deze vlekkeloze staat van dienst wordt de heer Driessen beloond met een maximale no-claimkorting. Daardoor is hij per maand maar 20 euro aan verzekeringspremie kwijt.

Volle mep aan premie betalen

5 jaar geleden besloot de heer Driessen het eens over een andere boeg te gooien. Het was weer tijd voor een nieuwe auto, maar deze keer ging hij voor private lease. Lekker makkelijk, en ook leuk: een keer geen tweedehands model, maar een gloednieuwe auto. 5 heerlijke – en wederom schadevrije – jaren volgden. Het was wel een beetje duur, en daarom kocht de heer Driessen dit jaar weer zelf een auto. Terug bij zijn oude verzekeraar wachtte echter een nare verrassing: 47 schadevrije jaren bleken in rook te zijn opgegaan. De heer Driessen wachtte de volle mep aan verzekeringspremie. Verontwaardigd belde hij naar ons spreekuur. Mocht hem zomaar 47 jaar schadevrij rondrijden worden afgepakt?

Wég schadevrije jaren

Het korte antwoord is: ja, dat mag. Na het beëindigen van uw autoverzekering zijn de opgebouwde schadevrije jaren bij de meeste verzekeraars nog 3 jaar geldig. Om te weten hoeveel schadejaren u als bestuurder opbouwt, noteren verzekeraars dit in een centraal systeem, de Roy-data. Bij private lease loopt de verzekering via de leasemaatschappij. En niet elke leasemaatschappij is aangesloten op Roy-data. Zo ook niet die van de heer Driessen. Er ontstond daardoor een gat van 5 jaar in zijn autorij-cv. En daardoor waren alle opgebouwde schadevrije jaren kwijtgespeeld.
Nu bieden leasemaatschappijen hier wel een handreiking voor. Aan het einde van de leaseperiode kan je om een leaseverklaring vragen. Daar staat onder meer in of je schade hebt gereden. Maar: niet alle verzekeraars accepteren dit voor het bepalen van de no-claimkorting.

Dit zijn onze tips

Staat u dus op het punt om privé te gaan leasen, ga dan eerst na of de leasemaatschappij is aangesloten op Roy-data. Is dat niet het geval, vraag dan om een leaseverklaring. Check vervolgens welke verzekeraar deze verklaring accepteert, zodat u de no-claimkorting kunt voorzetten als u zelf weer een auto koopt.
En de heer Driessen? Natuurlijk vroeg hij een leaseverklaring op. Maar ondanks zijn smetteloze rijgedrag kreeg hij zijn no-claimkorting niet volledig terug. Wel kwam zijn verzekeraar hem tegemoet met een gedeeltelijke premiekorting. Eind goed, half goed.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie