dakklussers

Jeanine Janssen: Pas op voor dakklussers

De 92-jarige Herman Vermaat woont nog zelfstandig. Klusbedrijf Ossenblok komt aan de deur en wil voor 20 euro zijn dakgoten schoonmaken. Na 10 minuten komen ze van het dak. Meneer Vermaat moet maar liefst 2.400 euro contant afrekenen. Ze nemen hem mee in zijn auto, zodat hij bij de bank het geld kan afhalen. Pinnen kan niet bij een dergelijk bedrag. Hij ontvangt geen bon.

Aangifte

Meneer Vermaat is stokdoof. Hij heeft niet goed gehoord wat er nou precies gedaan zou worden op het dak. Omdat ze maar 10 minuten op het dak waren geweest, dacht hij dat ze nog terugkwamen om het werk af te maken. Niets bleek minder waar. De zoon van meneer Vermaat, zelf advocaat, vertrouwt het niet. Hij neemt contact op met het bedrijf en vraagt om een bon. Het bedrijf zegt dat meneer Vermaat die bon heeft gekregen, maar ze zullen hem nog een keer opsturen. U raadt het al: de bon komt niet. Daarop doet de zoon aangifte bij de politie en schakelt MAX Ombudsman in.

Uitzending Meldpunt

We gingen meteen aan de slag. Hoe dan ook moest die bon boven water komen. Want niemand wist wat daar nou eigenlijk op stond. Na een aardig gesprek met de eigenaar en de belofte dat hij de bon zou opsturen, bleek ook dit niet waar. Met de camera van Meldpunt zijn we de confrontatie aangegaan. Daar bleken we niet meer te krijgen dan een scheldkanonnade. Dus nog steeds geen bon!

Juridisch staat u sterk

Vroeger viel dit soort overeenkomsten onder de colportagewet. Inmiddels bestaat er een nieuwe wet: de wet buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten. Komt iemand bij u aan de deur, dan heeft u 2 weken de tijd om kosteloos van de overeenkomst af te kunnen. De overeenkomst moet een aantal vereisten bevatten. De bedenktermijn moet duidelijk vermeld staan. Van de bedenktermijn kun je alleen afwijken als daar nadrukkelijk toestemming voor is gegeven door het apart zetten van een handtekening. Er moet ook een duidelijke specificatie van de werkzaamheden op staan. Daaraan kun je namelijk zien of je een redelijk bedrag moet betalen. Dit geldt ook in situaties dat er extra werkzaamheden worden uitgevoerd die niet zijn afgesproken. Is aan de vereisten niet voldaan, of heb je geen bon ontvangen, dan hoef je niet te betalen. Ook dus niet voor de wél uitgevoerde werkzaamheden. In zo’n geval zijn er sterke consumentenrechten!

Ga er niet op in!

Malafide onderhoudsbedrijven, dakdekkers of gotenschoonmakers, het is van alle tijden. Soms lijkt het even rustig en dan opeens steken ze weer de kop op. Hun diensten lijken in eerste instantie goedkoop, maar later volgt pas de echte rekening. Sluit dit soort overeenkomsten dan ook niet aan de deur. Wilt u een klus gedaan hebben, zoek dan een goed bedrijf dat is aangesloten bij een branche-organisatie. Maak vooraf goede afspraken en zet die duidelijk op papier. En bedenk altijd dat een gerenommeerd bedrijf nooit met u naar de bank zal gaan om u geld te laten pinnen! Denkt u dat ze u toch bij de neus hebben gehad? Laat het ons weten! Namens meneer Vermaat is inmiddels een dagvaarding in de maak!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie