Pakketje niet ontvangen. En dan?

Mevrouw Janbroers is niet meer heel goed ter been en plaatst daarom regelmatig bestellingen bij postorderbedrijven. Dat vindt ze makkelijk en het werkt eigenlijk altijd goed.

Totdat ze op een dag een brief van een incassobureau krijgt. Ze zou een pakketje hebben ontvangen en de rekening daarvan nooit hebben voldaan. Inmiddels zaten er ook al 40 euro incassokosten bovenop. Totaal moest ze dus bijna 80 euro betalen voor een pakketje dat ze nooit had gehad!

Uiteraard klom ze in de telefoon. Het incassobureau geeft aan dat ze bewijs van PostNL hebben dat ze het pakketje hebben afgeleverd. En daarmee is het voor hen klaar; mevrouw moet het pakketje betalen! Maar is dat afleverbewijs van PostNL wel genoeg om zomaar te kunnen stellen dat mevrouw het pakketje heeft gehad?

Nee, dat is het niet. De geschillencommissie oordeelde eerder in een soortgelijke zaak dat het risico van de wijze waarop zaken worden bezorgd bij de ondernemer ligt. “Het is aan hem om ervoor te zorgen dat de consument de bestelde zaken feitelijk ontvangt en bij betwisting bewijs van aflevering te leveren. Dat de ondernemer ervoor gekozen heeft niet een handtekening van de consument dan wel een handtekening van een vertegenwoordiger te verlangen, al dan niet met legitimatie, kan niet met succes aan de consument worden tegengeworpen.”

Dit houdt ook in dat als een pakketje zonder uw toestemming bij de buren wordt afgeleverd, maar u ontvangt het nooit, het risico hiervan bij de verkoper ligt.

PostNL geeft overigens aan dat ze een consument niet mogen verwijzen naar hun bedrijf. De consument moet zich wenden tot degene waar ze de bestelling heeft geplaatst en vervolgens kan het bedrijf een beroep doen bij PostNL met betrekking tot het niet nakomen van de leveringsovereenkomst die ze gezamenlijk hebben gesloten.

Uiteraard hebben we voor elkaar gekregen dat mevrouw Janbroers geen rekeningen meer zal ontvangen.

Laat u dus niet van het kastje naar de muur sturen. U hebt meer rechten dan u denkt!

Geef een reactie