Pakje ontvangen, zonder inhoud…

Vorig jaar bezorgde PostNL tijdens de feestdagen bijna 33 miljoen pakketten. Niet alle pakjes komen aan en soms wordt een pakketje bezorgd waarvan de inhoud ontbreekt. Wie draagt dan het risico: de verkoper of de klant?

Bertine bestelde via internet een gouden ring met diamant bij het bedrijf van Nico. De aanschafprijs van de ring zelf was 1.800 euro. Daar kwamen veilingkosten van 162,50 euro bij en verzendkosten van 12,50 euro. Het totaalbedrag was 1.975 euro. Nico verstuurde de ring aangetekend mét track and trace. Het pakketje werd op enig moment afgeleverd. En bij aflevering gaat het risico over aan de koper, stelt Nico.

Dure ring in envelop

Bertine echter heeft een andere lezing. Het pakketje werd in eerste instantie niet aan haar afgeleverd, maar aan een medewerker van haar restaurant. Die had de ontvangstbevestiging getekend. Vlak daarna kwam Bertine zelf binnen. Ze nam de envelop aan, voelde dat de envelop wel erg dun was en opende hem meteen in de aanwezigheid van de postbode. De envelop was leeg. Ze schreef op de envelop dat er geen inhoud in zat; ook de postbode schreef erop dat hij leeg was en dat het ondoordacht was om de ring op dergelijke manier te verzenden. De postbode nam de lege envelop weer mee en plakte er een sticker op dat de aanname was geweigerd wegens geen inhoud.

Geld terug

Uiteindelijk boog het Hof zich over deze zaak en kwam tot de conclusie dat het risico dat de ring in de periode tussen de verzending en de ontvangst kwijtraakt of gestolen wordt bij Nico ligt. Omdat de ring niet in de envelop zat ten tijde van de aflevering, en dit ook door diverse mensen was geconstateerd, kwam vast te staan dat Nico zijn verplichting niet was nagekomen. Ondanks dat Nico er niks aan kan doen dat de ring tussentijds is gestolen, komt dit toch voor zijn rekening en risico. Simpelweg omdat hij heeft gekozen voor deze manier van verzenden. Nico moet het geld terugbetalen aan Bertine!

Standaard verzendmethode

De regel is dat het risico van verlies of beschadiging van zaken overgaat op de consument zodra hij, of iemand die hij heeft aangewezen, de zaak fysiek in bezit heeft gekregen. Alleen als de consument geen gebruik wilde maken van de standaard verzendmethode van de winkelier. In dat geval gaat het risico over op het moment dat de verkoper de zaken overdraagt aan de vervoerder. Bij koop op afstand biedt de verkoper vrijwel standaard de mogelijkheid tot bezorging, zodat het risico dat de zaak onderweg kwijtraakt, in de regel bij de verkoper hoort. En van deze regel kan niet ten nadele van de consument worden afgeweken.

Bent u MAX-lid en wilt u graag het advies van MAX Ombudsman? Dan kunt u elke werkdag tussen 10 en 12 uur kosteloos bellen naar nummer 035-6775511.

Geef een reactie