Tele2

Opzeggen Tele2-abonnement, pijnlijke zaak

Op 21 juli 2019 overleed de dochter van mevrouw Van Oostrom op 33-jarige leeftijd. Na een overlijden moeten veel zaken geregeld worden. Alles verliep voorspoedig totdat mevrouw het telefoonabonnement bij Tele2 wilde opzeggen.

Mevrouw Van Oostrom’s dochter had kort voor haar overlijden bij Tele2 een 2-jarig contract afgesloten inclusief nieuwe telefoon. Toen mevrouw Tele2 belde om op te zeggen kon dit niet. Haar dochter stond onder bewind, waardoor de opzegging door de bewindvoerder moest worden gedaan. Hier ging het feitelijk al mis, aangezien een onderbewindstelling stopt na een overlijden. Tele2 had de opzegging gewoon moeten accepteren. De bewindvoerder deed echter niet moeilijk en zegde alsnog schriftelijk op.

Geen eindafrekening

Nu was het wachten op de bevestiging en de eindafrekening. De bevestiging volgde op 5 september, maar de eindafrekening niet. Kort hierop volgde wel een rekening voor de maand augustus, gericht aan haar dochter met de mededeling “Wij hopen dat je weer hebt genoten van je mobiele abonnement.” Mevrouw Van Oostrom belde weer met Tele2. Medio september zou de eindafrekening écht volgen. Er zou slechts € 153 hoeven te worden betaald voor het telefoontoestel en daarmee zou alles afgehandeld zijn.

Van kwaad tot erger

Op 23 september volgde eindelijk bericht. Tot haar verbazing betrof dit niet de eindafrekening, maar een afsluitbrief die wederom gericht was aan haar dochter. Doordat het bedrag van augustus niet kon worden afgeschreven werd er afgesloten. Mevrouw Van Oostrom begrijpt er niets meer van: hoezo nog een rekening, hoezo afsluiting? Het ging van kwaad tot erger. Op brieven die ze schrijft volgt geen antwoord. Ze belt met ons spreekuur.

Incassobureau in actie

Wij adviseren haar om nog één keer een brief te sturen. Dat doet ze. Een antwoord komt er niet, tenminste niet van Tele2. Wel ontvangt ze een incassobrief van Bos incasso. Tijd voor ons om in actie te komen. We bellen met Bos incasso en nadat de overlijdensakte is opgestuurd sluiten zij de zaak. Dan volgt kort daarop toch de eindafrekening, weer gericht aan haar dochter en met een veel hoger bedrag: maar liefst € 368,09. Wat blijkt: naast de afkoop voor het toestel is ook de helft van de resterende abonnementstermijnen in rekening gebracht. Volgens de algemene voorwaarden van Tele2 mogen ze dit doen, maar is het menselijk om dit op deze manier te doen? Wij vinden van niet.

Duizendmaal excuses

Al snel na onze bemoeienis wordt duidelijk dat Tele2 dit ook niet wil. Excuses worden aangeboden en Tele2 verzekert ons lering te trekken uit deze zaak. Excuses en bloemen volgen. Ook worden alle kosten kwijtgescholden en als extra compensatie voor het ongemak ontvangt mevrouw Van Oostrom nog een bedrag van € 100. Maar belangrijker: er is nu eindelijk rust en ruimte om het verlies van haar dochter te verwerken.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (3)

    oosterwijck says:

    GA NIET IN ZEE MET TELE2. … Tele2 is een opvallend slecht bedrijf. Mede door de eindeloze klachten, die in reviews op internet worden geschreven, wordt dat duidelijk. Ik begrijp niet dat de ACM dat bedrijf niet aanpakt. Tele2 stuurt onterechte rekeningen, spooknota’s en levert een slecht product. Komt afspraken niet na. En liegt dat het gedrukt staat. Ik ben persoonlijk opgelicht door Tele2. Dat ging als volgt: Ik bestel via internet een internetaansluiting voor in huis. Ik ontvang een defecte router. Na 3 dagen, tevergeefs getracht het bedrijf te benaderen, besloot ik de bestelling te annuleren. Dit was binnen de wettelijke termijn van 14 dagen. De klachtenlijn was onbereikbaar. Ik heb géén product ontvangen maar moest een heel jaarabonnement betalen. De enige afdeling waar actie werd ondernomen was de incasso afdeling. Het is onbegrijpelijk dat er steeds weer mensen zijn, die in de reclamespotjes trappen en een product bestellen bij Tele2.

    Anita72 says:

    Ja dit is heel herkenbaar..
    Mijn schoonmoeder is eind december 2019 overleden en krijg ook steeds mails. Ook de akte door gestuurd.
    Nu ook een incassobureau bos incasso. Heb al gebeld en ook naar hun de akte gestuurd. Die zouden het dossier sluiten. Ben benieuwd.

    Lance says:

    Dit is een bekend geval. Ik heb nl hetzelfde aan de hand.
    Ik ben al maanden bezig om het abonnement met tele2 op te zeggen maar dat schijnt niet mogelijk te zijn.
    Daar word ik moe van!
    Mijn situatie is:
    Ik ben in Vietnam sinds januari en vanwege covid19 zijn er geen internationale vluchten dus ik zit hier vast.
    Ik heb om die reden eerst gevraagd of het abonnement kon worden ‘bevroren’ maar dat was niet mogelijk
    Daarna heb ik gevraagd om het abonnement te stoppen maar dat kon alleen door een speciaal formulier in te vullen, hetgeen ik heb gedaan.
    Ik probeerde te mailen naar klantenservice maar dat werd geweigerd.
    Ik ben eigenlijk ten einde raad en betaal iedere maand 40 euro voor niets.
    Zou u mij daarbij kunnen adviseren?
    Met een vriendelijke groet,

    Adre van der Lans