Kunststof kozijnen; een heel dure les

Mevrouw Van Weeghel uit Warmond benaderde ons. Ze had een order van 10.750 euro geplaatst bij kunststofvoordeur.nl voor het monteren van kunststof kozijnen in haar huis. Ze moest 40 procent aanbetalen. Ze maakte op 19 juni 2018 4.070 euro over aan hun administratiekantoor Vindti. En daarna bleef het stil.

Er wordt geen leveringsdatum gepland. Als mevrouw Van Weeghel daarnaar informeert, zegt de firma diverse keren dat ze komen, maar dat doen ze niet. Op een bepaald moment wordt er toch weer een datum afgesproken en vragen ze aan mevrouw om eerst het resterende bedrag over te maken. Mevrouw is stellig en zegt dat ze pas na oplevering zal betalen. Gelukkig maar.

Wéér niet gekomen

Die oplevering komt er namelijk niet. Geen van de afspraken wordt nagekomen. MAX Ombudsman helpt daarom mevrouw met het opstellen van een ontbindingsbrief. Daarop volgt een smeekbede; ze willen echt heel graag plaatsen, want anders gaan ze failliet. Mevrouw Van Weeghel strijkt over haar hart en geeft ze nog een kans. Wij wachten met argusogen af. De ochtend van plaatsing bellen we mevrouw op; ze vertelt boos dat ze weer niet zijn gekomen. Mevrouw heeft vanaf dat moment recht op teruggave van haar geld.

Bijna failliet

We krijgen uiteindelijk contact met de eigenaar van het bedrijf. Die zegt dat het allemaal komt door zijn leverancier. Die wil niet leveren. Bij navraag bij de leverancier blijkt dat hij inderdaad geen kozijnen meer meegeeft, omdat er flinke betalingsachterstanden zijn. Bovendien heeft deze leverancier aangifte van identiteitsfraude gedaan tegen deze meneer. Hij verkoopt namelijk kozijnen op naam van de leverancier. Via dit bedrijf komen we er ook achter dat mevrouw niet de enige is die schade heeft. Er zijn nog veel meer mensen die wél een aanbetaling hebben gedaan, maar nooit kozijnen geplaatst hebben gekregen. Het vermoeden is dat kunststofvoordeur.nl snel failliet zal gaan. Als er geen oplossing komt voor die tijd, dan is mevrouw Van Weeghel haar geld kwijt. Alles valt in de failliete boedel.

Ook kunststof kozijnen kopen?

Er bestaat een keurmerk voor bedrijven die zich bezighouden met de productie, levering en montage van kunststof kozijnen; het VKG-keurmerk. De bedrijven die zijn aangesloten voldoen aan strenge kwaliteitseisen en lidmaatschapscriteria. Gaat er iets mis bij de montage of ontstaan er problemen na verloop van tijd, dan kunt u terecht bij een geschillencommissie. Gaat een bedrijf failliet, dan is er een garantieregeling. Die garantie houdt in dat een aanbetaling van 30 procent is gedekt. U hoeft dus ook niet méér dan dat aan te betalen! Gaat de leverancier failliet, dan bekijkt een ander VKG-lid of hij het werk voor u kan uitvoeren. Lukt dat niet, dan is de aanbetaling gegarandeerd. En mocht de leverancier ná plaatsing failliet gaan en blijkt daarna iets mis te zijn met uw kozijnen, ook dan geldt de garantie van het keurmerk, per order maximaal 10.000 euro. Helaas informatie die voor mevrouw Van Weeghel te laat komt. Hopelijk komt zij er nog uit met de leverancier. We houden de zaak in de gaten. Want mocht het bedrijf niet failliet gaan, dan bestaat er nog steeds een claim van 4.070 euro die mevrouw kan proberen te verhalen. Maar helaas geldt hier vaak: van een kale kip kan je niet plukken.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Oplichting wordt door de wet niet aangepakt. … Waarom niet? omdat die oplichting wetgeving bijna alle politici strafbaar stelt. Daarom blijven oplichters en politici ongestraft en is de consument vogelvrij. De ene oplichter beloofd nieuwe kozijnen te leveren en de ander beloofd, dat iedereen € 1000 erbij krijgt. Beide oplichters kunnen vrijelijk hun gang gaan.