begrafenispolis

Kijkt u weleens naar uw begrafenispolis?

3 jaar geleden verloor meneer Stam zijn zoon. Ondanks dat meneer Stam meende vroeger voor al zijn kinderen een goede polis te hebben afgesloten, moest de begrafenis grotendeels op eigen kosten worden uitgevoerd. Zijn zoon had blijkbaar tussentijds een wijziging aangebracht in de polis, wat niet ten goede was gekomen van het pakket.

In 2017 overleed de vrouw van meneer Stam. Binnen 3 jaar moest hij dus een zoon en zijn vrouw begraven. Dat ging hem niet in de koude kleren zitten. Ondanks dat financiën niet iets is waar je mee bezig bent na het overlijden van een dierbare, wist meneer Stam dat hij dezelfde verzekering had als hij ooit voor de kinderen had afgesloten. Een goede polis, zo meende hij. Begrafenispolissen zijn er in verschillende soorten. Vanaf 1963 waren zijn vrouw en hij verzekerd en in 1981 zijn de kinderen toegevoegd aan de polis. Dit was een polis die recht geeft op een pakket van diensten. Zo zijn bijvoorbeeld het vervoer van de overledene, volgauto’s, 100 rouwbrieven, een grafkist en nog meer zaken gedekt. Let op, dit kan bij elke verzekering verschillend zijn. De zoon van meneer Stam had destijds zijn verzekering voor een pakket gewijzigd in een geldverzekering; bij overlijden zou een bedrag van 1.938 euro worden uitgekeerd. Een zeer laag bedrag en nooit voldoende om een begrafenis te bekostigen. De totale kosten van de begrafenis van zijn zoon bedroegen bijna 6.500 euro.

Geld terug

Bij de begrafenis van zijn vrouw waren veel dingen gedekt die helemaal niet gebruikt werden. En andersom waren er dingen niet gedekt die ze wel graag gedekt wilden hebben. Omdat de begrafenissen zo dicht op elkaar volgden, zag hij heel duidelijk wat hij moest betalen bij de zoon voor bepaalde diensten en zag hij aan de andere kant dat hij er bijna niks voor terugkreeg als hij een dienst niet afnam en inruilde voor iets anders. Zo zat in zijn pakket een grafkelder die in de huidige tijd ongeveer 2.000 euro kost. Hij kreeg er slechts 500 euro voor terug. Voor een rouwauto betaalde hij bij zijn zoon nog 245 euro. Voor het niet gebruiken hiervan bij zijn vrouw ontving hij maar 50 euro terug. Als hij al deze zaken verrekende met de prijzen van de begrafenis van zijn zoon, scheelde dat maar liefst 4.000 euro. Op de totaalfactuur van de begrafenis van de vrouw van meneer Stam moest hij 2.000 euro bijbetalen. Maar uiteraard staat in de kleine letters van de begrafenispolis dat men voor niet afgenomen diensten geen geld terugkrijgt. De begrafenisondernemer was al ‘coulant’ geweest. Zo heet dat dan. Natuurlijk worden er andere prijsafspraken gemaakt als dingen in groten getale worden ingekocht. Ook wij begrijpen dat de prijzen anders liggen in de 2 verschillende situaties. Maar om nou op dit geheel ook nog bij te moeten leggen, vinden we dan weer het andere uiterste.

Pak de polis erbij

We zijn in conclaaf gegaan met de verzekeraar. Die benadrukt sterk dat mensen goed moeten kijken naar hun polis en hun verzekerde diensten. Pak de polis er nog eens bij en kijk of de verzekering wel is wat u graag zou willen. Uiteindelijk werd de 2.000 euro meneer Stam kwijtgescholden. Daar zijn we natuurlijk blij mee, maar we denken wel dat er nog een hele bewustwordingsomslag moet komen. Zowel bij de verzekeraars als bij de consument. Kijkt u inderdaad alles nog eens goed na en doe dat tijdig. Op het moment zelf is het voor de nabestaanden emotioneel te zwaar om ook te kijken naar wat het pakket nou eigenlijk te bieden heeft. Zo is een aula bij een crematorium heel erg duur. Voor hetzelfde geld van de huur van deze (vaak kille) aula met een plakje cake, heeft u misschien op een andere locatie een koffietafel voor de hele familie in een mooie setting waar iedereen rustig na kan praten en niet na een uur wordt gezegd dat als u nu nog blijft, de teller voor het volgende uur begint te lopen.

Heeft u hierbij hulp nodig? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (3)

    oosterwijck says:

    Iemand die in zijn leven een begrafenisverzekering heeft gehad, betaalt ongeveer 5x zoveel al een (dure en onzinnige) begrafenis wekelijk kost. De rest is voor de verzekeringsmaatschappij (bijvoorbeeld de Dela) die grote topsalarissen uitkeert en grote kantoorgebouwen neerzet (in Antwerpen en Brussel, die verhuurd worden aan derden) een beetje uit het zicht van de verzekerden.

    Trap er niet. … Laat U niet meeslepen door sentiment. Neem geen overlijdensverzekering. Niks een graf kopen of huren bij de geldwolven. Niks een dure zerk laten maken. Breng de overledene zelf naar een crematorium en koop geen kist om direct daarna op te laten stoken. Organiseer zelf een leuke gezellige afscheidsbijeenkomst in een fijn restaurant en klaar is kees, voor nog geen €1500. Vraag aan alle genodigden (opgeroepen met een gratis email) een kleine bijdrage en het afscheid kost U zelf geen cent. Als iedereen, zo te werk gaat, zijn alle problemen opgelost.

    oosterwijck says:

    Al het respect wat uit de begrafenispolis blijkt, is totaal verdwenen, als de grafrechten voorbij zijn. Als de grafrechten niet meer betaald zijn, wordt het graf geruimd. De beenderen op een hoop gegooid en de zerk terug naar het natuursteenbedrijf, die weer een mooie nieuwe zerk maakt, met weer een nieuwe tekst, waaruit blijkt hoeveel we van de overledene hielden en hoe veel we diegene missen. Wat ik duidelijk wil maken: Het hele uitvaartcircus is gewoon commercieel gewin. Toon je respect en je liefde bij leven, dan heeft die ander er ook wat aan. En het kost niets.

    docoweb says:

    Begrafenisverzekeringen blijken tegenwoordig meer op Geldwolven dan op instanties die met respect omgaan met bijv. de nabestaanden.
    Hiervan even een klein voorbeeld.
    Mijn vriendin woonachtig in Griekenland , had geen begrafenisverzekering, in dit land worden er andere normen gehanteerd betreffende dat gebeuren. Ik heb toen een begrafenisverzekering voor haar afgesloten bij een verzekeraar in NL ,dat was totaal geen probleem, ik kon de verzekering telefonisch afsluiten en bij eventueel overlijden zou er een afgesproken bedrag aan mij worden overgemaakt.
    Mijn vriendin was tijdens het afsluiten vd verzekring kerngezond, had nog nooit gerookt en ook nog nooit sterke drank gedronken. Dus al met al was het afsluiten geen probleem, de betaling vond automatisch, iedere maand plaats via mijn bankrekening. Mijn vriendin kreeg kleine rugklachten in 2017 zij ging hiermede naar een arts en die deelde haar mede dat zij opgenomen diende te worden in het ziekenhuis, na 1 week daar te hebben vertoefd moest zij op aanraden vd arts naar een gespecialiseerd ziekenhuis voor de behandeling, al met al bleek dat zij een zeer ernstige vorm had van kanker, na 12 weken in het gespecialiseerde ziekenhuis te hebben vertoefd is zij overleden.
    Dit allemaal gemeld bij de verzekeraar, met naam van het ziekenhuis, het adres, email, fax etc etc
    Overlijdensakte, overlijdensadvertentie ingestuurd etc.etc.
    Nu wordt er gesuggereerd dat bij het afsluiten er waarschijnlijk niet de waarheid is verteld, en moet er een commissie gaan bepalen of het verzekerde bedrag wel uitbetaald gaat worden.
    De behandeling van de verzekeraar is gewoon onbeschoft, om iemand te beschudigen van “fraude ” bij het afsluiten vd verzekering.
    Heb in de periode erg veel kosten moeten maken , waardoor ik nu in de financiele problemen ben gekomen.
    Begrafenisverzekeraars willen wel afsluiten en geld innen maar als het op uitbetalen aankomt probbeert men van alles om er onder uit te komen.