Expert

Jeanine Janssen: “Terug naar de winkel? Niet bij Expert!”

Ruilen of terugbrengen in de winkel is géén recht. Het is een veelvoorkomend misverstand dat u in de winkel alles mag terugbrengen wat u daar heeft gekocht. Vaak wordt die service echter wel geboden, soms een week, soms 2 weken, maar tegenwoordig ook wel tot een maand na aankoop.

Meneer Klooster kocht bij Expert in Meppel een Sonos Roam waarmee hij het geluid van de tv wilde streamen. Hij steunt graag de lokale winkelier en koos daarom voor een fysieke winkel in plaats van een aankoop via internet. Thuis lukte het streamen niet in combinatie met zijn tv en na een paar dagen bracht hij de Sonos terug. Maar Expert nam het apparaat niet terug met als argument dat het al geregistreerd was. Later bleek dat de winkel überhaupt geen artikelen terugneemt. Meneer Klooster spreekt zijn verbazing hierover uit; dan had hij hem dus beter online kunnen kopen.

Meer rechten online

Dat is correct. Een klant die online producten koopt heeft 14 dagen de tijd om het product te bekijken en te testen en mag het dan alsnog terugsturen. Dat is wettelijk zo geregeld omdat de klant met een online aankoop op ‘achterstand’ staat. Hij koopt het product zonder het bekeken te hebben, maar slechts vanaf een plaatje.

Wel bij concurrenten

Op de site van Expert staat dat ook spullen die zijn gekocht in de winkel teruggebracht mogen worden. Toch blijkt dat hier niet op te gaan. Als wij hen dat onder de aandacht brengen, blijft een gedegen reactie uit. Ze melden slechts dat ze zich aan de wettelijke regels houden. En dat is waar. Maar Expert prijst zichzelf hiermee wel uit de markt. Veel elektronica-ketens geven immers wel degelijk bedenktijd als u er in de winkel koopt. Dus voordat u een aankoop overweegt in een fysieke winkel, is het raadzaam om hiernaar te kijken.

Meneer Klooster verkocht de Sonos via Marktplaats met 50 euro verlies. Expert is wel bereid om dit bedrag met een tegoedbon aan hem te vergoeden.

Nog een paar tips

  • De aangegeven prijs in het winkelschap is de prijs waarvoor u het artikel mag kopen. Tenzij het om een kennelijke fout gaat. Een lcd-tv staat bijvoorbeeld voor € 100 geprijsd, terwijl u mocht verwachten dat hij eigenlijk € 1.000 kost.
  • Is er een gebrek aan uw product dan moet u altijd reclameren bij de verkoper. Die kan u doorsturen naar de fabrikant, maar u hoeft daar niet mee akkoord te gaan. Vaak hebben fabrikanten reparatieteams op de weg zitten. Dus het kan de snelste optie zijn om daarvoor te kiezen. Ontstaan er echter problemen, dan moet u altijd weer terug naar de verkoper.

Garantie houdt niet op als de zogenoemde fabrieksgarantie van twee jaar is afgelopen. In Nederland hebben we wettelijke garantie die de verkoper u moet bieden. Heeft u een wasmachine gekocht waarvan u mocht verwachten dat hij 10 jaar meegaat, dan moet hij dat ook doen. Is hij na 5 jaar stuk en zijn de reparatiekosten € 300, dan hoeft u daar maar de helft van te betalen. U heeft tenslotte nog maar de helft van de te verwachten levensduur verbruikt.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een antwoord