Online dating

Jeanine Janssen: ‘Online dating met gepeperd prijskaartje’

Jan Woldendorp wil graag in contact komen met vrouwen om te chatten. Niet om fysiek af te spreken, maar gewoon om een praatje te maken. Maar in plaats van leuk contact zit hij nu vast aan een abonnement. Zonder daar ooit bericht over te hebben gekregen.

Jan komt terecht op de Duitstalige website GibsMir. Hij moet daar betalen voor credits om te chatten. Die koopt hij, maar daarna worden opeens bedragen van zijn rekening geschreven. Niet veel later krijgt hij een vordering van 183 euro; achterstallige betalingen en incassokosten.

Jan is niet de enige…

Het Europees Consumentencentrum biedt bemiddeling in grensoverschrijdende geschillen. Zij ontvangen de laatste tijd veel klachten over buitenlandse datingsites. Die zijn vaak afkomstig uit landen als Hongarije, Slovakije en Bulgarije. Na een proefperiode wordt het abonnement automatisch een betaald abonnement. Zonder goedkeuring van de consument. Het komt ook voor dat mensen via die ene site weer worden doorgelinkt naar een volgende site. Zo ontstaan meerdere abonnementen waar je als klant niets van weet.

Dat mag helemaal niet, zo’n abonnement

Een proefabonnement mag sowieso niet zomaar worden omgezet naar een betaald abonnement. Doet een datingsite dat wel, dan is dat een zogeheten ‘oneerlijke handelspraktijk’. De website moet duidelijke informatie geven. Zo moet je als consument weten bij wie je iets koopt, wat het kost en voor welke periode. Deze informatie mag niet in de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden staan. Ook moet je een duidelijke bevestiging krijgen per email.

Laat u niet van de wijs brengen

Als u hiermee te maken krijgt, informeert u het incassobureau dat u geen overeenkomst bent aangegaan. U vraagt om bewijs van een eventueel wel gedane toezegging. Die zult u niet krijgen. Laat u niet van de wijs brengen door een incassobureau. Zij kunnen niks. Uiteindelijk moet een bedrijf een deurwaarder inschakelen en die moet naar de rechter om het geld te innen.

Bij de bank maakt u een melding en laat het bedrag storneren. Dat kan als u een automatische machtiging heeft gegeven. Heeft u dat niet, dan kunt u aangeven dat er een onterechte afschrijving is gedaan. Heeft u de betaling met uw creditcard gedaan, dan neem daarmee contact op.

Stappenplan: dit moet u doen

Op de site van het Europees Consumentencentrum (eccnederland.nl) kunt u onder het kopje ‘Onderwerpen’ op datingsite klikken. Daar vindt u een voorbeeldbrief die u naar het incassobureau kunt sturen. Ook staat daar een uitgebreid stappenplan hoe te handelen.

Meld uw klacht ook bij de Autoriteit Consument en Markt. Als zij voldoende meldingen krijgen, dan kunnen zij een handhavingsverzoek doen in het land waar het bedrijf is gevestigd.

Geen incasso’s meer

Het ECC kan ook voor u bemiddelen als u er niet uitkomt. Wij hebben voor meneer Woldendorp contact opgenomen met het bedrijf. Ze vinden nog steeds dat ze duidelijk hebben gecommuniceerd, maar stoppen toch met de incasso’s naar meneer. Gelukkig is het voor hem opgelost.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman. Lees hier haar columns.

Geef een reactie

Reactie

    janny1958 says:

    Ik heb ook slechte ervaringen met daten en datingsites
    Gelukkig ben ik 12 jaar geleden tijdens mijn singlevakantie tegen een hele lieve man aangelopen en al 11 jaar gelukkig getrouwd
    daten en datingsites niet doen kost alleen maar geld en levert niets op