bankstel

Jeanine Janssen: Een duur en lelijk bankstel

In december 2020 koopt de familie Meijer bij Meubelzorg een rood velours bankstel van 11.000 euro. Al snel ziet het bankstel er lelijk uit. Er zitten onverklaarbare vlekken in de bekleding. De stof lijkt geplet en versleten. Na de klacht te hebben neergelegd bij Meubelzorg, komt bericht terug dat het hier gaat om een natuurlijke eigenschap van de stof, zogenoemde zit- of drukvlekken. Ook na een inspectie bij de fabrikant blijven zij op dit standpunt. Familie Meijer is het hier niet mee eens. Ze beseffen dat velours stof een vleug heeft. Maar die vleug kan je terug wrijven. Dat kan bij deze stof niet.

Oordeel van de deskundige

Wij laten deskundige Rien Zwaal naar de bank kijken. Hij constateert dat het hier gaat om het fenomeen shading. Shading komt in bijzondere gevallen voor bij velours stoffen. De pool valt om en is niet meer recht te krijgen. In de branche is het nog steeds onbekend hoe dit precies ontstaat. Het kan zijn door een luchtstroom of tocht in de ruimte. Het is op geen enkele manier weg te krijgen. Alleen als je de bank opnieuw stoffeert met een ander type stof zal het probleem opgelost zijn.

Hoe zit het juridisch

Iedereen die een product koopt mag verwachten dat dit product een redelijke termijn voldoet aan de verwachtingen die je daarvan mocht hebben. De gemiddelde consument kent het fenomeen shading niet. Het ligt dat ook op de weg van de verkoper om te klant hier vooraf over te informeren. Doet hij dat niet, dan heeft de klant recht op herstel of vervanging. Nu herstel of vervanging niet kan met dezelfde stof heeft de familie Meijer recht op ontbinding.

Wat volgde op de uitzending

In Meldpunt besteedden we aandacht aan deze zaak. Ondanks de moeizame communicatie met de klanten was Meubelzorg wel zo sportief om aan te schuiven en een reactie te geven. Ze wilden erg graag met de mensen in gesprek, want ze vonden ook wel dat niet alles heel netjes was verlopen.

Inmiddels heeft familie Meijer een geheel nieuw bankstel uitgezocht met andere stof. Meubelzorg geeft aan dat ze intern veranderingen hebben doorgevoerd om de service te verbeteren. Op ons advies zijn ze inmiddels ook in gesprek om zich aan te sluiten bij een brancheorganisatie zodat mensen met een probleem hun zaak bij de geschillencommissie kunnen voorleggen voor een onafhankelijk bindend advies.

Onze tip

Denk na met welk bedrijf u zakendoet. Als u weet dat het bedrijf nergens bij is aangesloten, dan kunt u daar beter geen zaken mee doen, tenzij u een goede rechtsbijstandsverzekering heeft. En vergelijk prijzen met andere bedrijven. Misschien is een soortgelijk bankstel bij een ander bedrijf te koop voor een betere prijs.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

  • Beeld is puur illustratief.

Geef een reactie