tickets

Geen fratsen, ticketprijs moet duidelijk zijn

U herkent het vast wel; bij het online bestellen van concert-, theater en festivaltickets komen er tijdens het boekingsproces nog allerlei extra kosten bij. Het kaartje dat eerst zo goedkoop leek, wordt alsmaar duurder. De wet is daar duidelijk over: dit mag niet! Kosten die onvermijdbaar zijn moeten door de aanbieder in de basisprijs worden opgenomen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) draagt online aanbieders op zich te houden aan de regels voor het duidelijk vermelden van prijzen. Tot 1 oktober 2017 hebben ze de tijd om ervoor te zorgen dat de prijzen geen verrassingen meer kennen en voldoen aan de geldende regels. Van ‘sluipkosten’ mag dan geen sprake meer zijn. Uiteraard zijn wij benieuwd wat de autoriteit gaat doen als de regels niet worden nageleefd.

Geen verborgen kosten

Sluipkosten zijn de extra kosten die u tijdens het bestelproces tegenkomt. Vooraf bij de eerste prijsvermelding is vaak onduidelijk wat een kaartje nu precies kost. Alle kosten die u als consument moet maken om een kaartje te kopen, moeten in de ticketprijs worden opgenomen. Dit zijn bijvoorbeeld transactiekosten, administratiekosten, service kosten en printkosten. Als er kosten berekend worden per boeking – dus niet per kaartje – dan moeten deze kosten bij de eerste prijsvermelding ook duidelijk worden vermeld. Meer informatie vindt u op de website www.consuwijzer.nl of bel 088-0707070.

Doorverkopen mag nog

Het doorverkopen van toegangskaarten voor concerten of evenementen blijft vooralsnog toegestaan. In 2010 heeft de Tweede Kamer wel een wetsvoorstel aangenomen dat handelaren en ticketbureaus verbiedt om massaal kaarten op te kopen om ze vervolgens tegen woekerprijzen te verkopen. Er zou niet meer dan 20 procent bovenop de officiële verkoopprijs mogen worden gevraagd. Tot op heden is de wet (nog) niet ingevoerd. In de tussentijd is de ticketmarkt ook aardig veranderd. Marktwerking is een veelgehoord argument: “U mag toch zelf bepalen wat u voor een ticket wilt betalen.” Net als een aantal politieke partijen vinden wij dat dit beteugeld moet worden.

Tip

Het blijft hoe dan ook verstandig om bij de aankoop van kaarten op een aantal zaken te letten. Gaat het om een doorverkocht kaartje? Wat was de officiële verkoopprijs? Staat er een andere naam op het ticket, mag u daarom niet naar binnen? Let er ook goed op met wie u in zee gaat, welke garanties u als consument krijgt en of u het kaartje de prijs waard vindt. Het moet in ieder geval vooraf duidelijk zijn wat u voor een concert-, theater- of festivalticket moet betalen. Is dit niet zo, dan kijken wij graag met u mee.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur

Geef een reactie

Reactie

    vliegenderob says:

    mijn advies klinkt eenvoudiger dan het uiteindelijk zal zijn. We moeten massaal afspreken dat we dan het kaartje niet kopen, zodra iemand dat hoort of merkt, onmiddellijk op de sociale media melden, zodat de volgende kopers vóór het kopen kunnen vragen hoe het zit. met de huidige generatie telefoons kun je makkelijk een gesprek opnemen en als bewijs gebruiken. Recent kreeg ik een extra rekening achteraf, (van mijn zorgverzekering ZEkur) snel werd al een incassobureau ingeschakeld. Gelukkig kon ik via onze afspraak bewijzen dat ik niets meer hoefde te betalen en ik heb niets meer van nog het incassobureau, nog van Zekur, gehoord. Het is dus gewoon een poging tot oplichting. ik help vaak mensen met problemen, vooral met zaken, en kom dit vaker tegen. Ook hoor ik vaak kennissen zeggen, heb jij altijd problemen met betalen? ik betaal gewoon, dan ben ik er vanaf!!! Overigens heb ik de afgelopen jaren al drie keer meegemaakt dat een incassodreiging met rechtbank en hoge kosten, vlak vóór de rechtszaak werd ingetrokken, men probeert het gewoon. Cannock Chase bijvoorbeeld dreigt dat er twee man langskomen om alles op te schrijven en beslag te leggen op alles, tot op mijn (niet aanwezige) Nintendo toe! EEN INCASSOBUREAU MAG NOOIT EEN DEURWAARDER O.I.D STUREN ALS ERG GEEN GERECHTELIJKE UITSPRAAK IS GEWEEST!