eten als vroeger

Emina Zorlak: eten zoals vroeger! Helpt u mee?

Het nieuwe kabinet wil het makkelijker maken om verleid te worden gezonder te eten. In het coalitieakkoord staan verschillende doelen, zoals de suikertaks op frisdrank, bindende afspraken met de industrie over gezondere voedingsmiddelen (de hoeveelheid zout, suiker en vet in eten), op termijn een suikerbelasting invoeren en de btw op groente en fruit naar 0 procent verlagen.

Gezondheid en voeding

Dat het verband tussen voeding en gezondheid eindelijk serieus wordt genomen doet mij goed. Ongezonde voeding schijnt met bijna 13.000 doden per jaar een van de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaken te zijn. Ontzettend veel (chronische) ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2, kanker en spijsverteringsziekten, worden in verband gebracht met ongezonde voeding. Hoewel bijna niemand volledig gezond eet en drinkt, ziet het RIVM de afgelopen jaren wel een verbetering in het voedingspatroon in Nederland; men eet meer fruit, iets meer groente, minder vlees en minder suikerhoudende dranken. Dit stemt mij hoopvol!

Voedselwijsheid

Naast deze positieve veranderingen zou ik ook erg blij worden als er iets meer voedselwijsheid zou zijn; in mijn optiek betekent dat dat we niet meer misleid worden door marketing, maar met een gezond verstand nadenken over wat goed eten is en wat het doet voor ons lichaam. Een paar voorbeelden:

  • Veel mensen om mij heen denken dat als er “biologisch” op een verpakking staat, dat het dus betekent dat het GEZOND is, maar een biologisch koekje bevat alsnog net zoveel suiker en vet als een gewoon koekje, alleen bevat het producten die biologisch geteeld zijn; dit is wel beter voor het milieu en in geval van biologische groenten en fruit bevat het ook meer voedingswaarden, maar in het geval van het koekje is het niet gezonder.
  • Ik vind het ook gek dat mensen denken dat kant-en-klare tussendoortjes (zoals krenten- en ontbijtkoeken of ontbijtshakes waar fruit op de verpakking getekend is), gezonde keuzes zouden zijn. Eigenlijk is dit ook snoepen, want hier zit hartstikke veel suiker in.
  • En waar ik het allerblijst van zou worden is als we zouden stoppen met het tellen van calorieën, maar zouden kijken naar voedingswaarden. Een klein zakje chips of chocoladereep bevatten misschien minder calorieën dan een volkoren broodje met avocado en gerookte kip, maar de eerstgenoemden doen werkelijk niets voor uw lijf, terwijl het broodje vezels, vitaminen, eiwitten en goede vetten bevat, die een positief effect hebben op het lichaam en waar u langer op kunt teren.

Concrete tips voor een beter (gezonder/duurzamer) dieet

Eigenlijk is het heel makkelijk om gezonder te eten, mits u zich niet laat verleiden door marketingtrucjes of gemaksproducten. Tijd investeren in boodschappen doen en koken is niet alleen goed voor uw lijf, maar ook voor uw mentale welzijn (zie het als mindfulness; tijd waarin u voor zichzelf zorgt), maar ook voor uw portemonnee! Een paar concrete, makkelijke tips waarmee u goedkoper, duurzamer en voedzamer eet:

  • Eet zoveel mogelijk met de seizoenen mee
  • Eet zoveel mogelijk plantaardig en zoveel mogelijk groente
  • Eet zo min mogelijk bewerkt
  • Eet indien het kan lokaal geproduceerd
  • Voeg wat vaker peulvruchten toe aan uw menu

Eten waar geen chique verpakkingen en geen knappe marketingkoppen voor nodig zijn, zoals granen, groente, fruit, noten, pitten, zaden, onbewerkte zuivelproducten, zou het grootste deel van ons dagelijkse menu moeten omvatten. En dan zo nu en dan iets lekkers.

En als ik dit zo zie, dan valt me iets op… het is eten zoals vroeger! Onbewerkt, puur, niet te veel tussendoortjes, niet te veel vlees (dat was vroeger een luxeproduct), niet te veel suiker (ook een luxeproduct).

Eten zoals vroeger. Heeft u tips?

We kunnen ontzettend veel leren van de oudere, wijze garde en zoals er vroeger werd gegeten. Vroeger werd vaak uit armoede gezonder gegeten, maar tegenwoordig zouden we deze keuzes juist als luxe moeten zien. En hoewel we vandaag de dag hele fijne producten en manieren van koken en eten hebben, zouden tips van de wijze generatie goed van pas kunnen komen bij de huidige voedselproducenten. Laten we elkaar verleiden gezonder te eten in 2022! Wat zijn uw ultieme tips? Laat ze in een reactie hieronder achter.

Meer groente!

Waar ik zelf het meest op blijf hameren is door de dag heen meer groente, zoals bijvoorbeeld mijn recept van havermout met winterpeen voor in de ochtend. Maaltijden met extra groente vullen meer en voeden meer. En als we inderdaad in de toekomst groente en fruit zonder btw kunnen kopen, dan is dat niet alleen gezonder, maar ook goedkoper.

Dit keer daarom een recept van een tussendoortje dat u zelfs als lekkers bij de koffie of thee kunt eten, met… pompoen! Het is eigenlijk een geheim recept, maar ik deel het met u met liefde. Veel voedzamer (en lekkerder en esthetischer) dan een kant-en-klare plak ontbijtkoek.

Pompoen-energiebonbons (voor 15 bonbons):

  • 400 gram flespompoen
  • scheutje zonnebloemolie
  • 120 gram medjoudadels
  • 75 gram fijne havermout
  • 1 theelepel speculaaskruiden
  • 40 gram rozijnen
  • grof zeezout
  • kokosrasp om doorheen te wentelen

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Schil de pompoen en snijd in blokjes. Verdeel de pompoen over een met bakpapier beklede bakplaat. Besprenkel met olie en rooster circa 20 minuten in de oven.

Ontpit de dadels en doe ze met de geroosterde pompoen, havermout en speculaaskruiden in een hoge maatbeker of bakje van de keukenmachine. Mix tot het een grove puree wordt.

Voeg de rozijnen en een snuf grof zeezout toe en roer goed door. Vorm ballen ter grootte van een pingpongbal en wentel ze vervolgens door de kokosrasp.

NB: Voeg indien het nog te nat is wat extra havermout en indien het te droog is een klein scheutje water toe.

Geef een reactie

Reactie

  1. Onella says:

    Neem dan wèl biologische rozijnen! Dat zijn de enige waarop nauwelijks residu van bestrijdingsmiddelen zit!
    De regels werden omzeild door tussen 2018 en 2020 bestrijdingsmiddelen te “stapelen”. De regelgeving houdt geen rekening met mengseltoxiteit.. Zo heeft het kunnen gebeuren dat tussen de genoemde jaren het aantal bestrijdingsmiddelen in rozijnen bijna verdubbeld is, naar gemiddeld 11.3 gifsoorten per meting in 2020.
    Meer gedetailleerde info hierover op foodwatch.org.