Een goedkoop bankstel van internet

Voor wie zich op het internet begeeft is het verleidelijk. Mooie aanbiedingen schieten voorbij in tal van reclames. Het kan toch niet waar zijn dat het zo goedkoop is? Maar jawel hoor, een paar klikken verder en je bent de trotse bezitter van bankstel voor een prijs die te mooi is om waar te zijn!

En te mooi om waar te zijn is het dan ook helaas vaak. Dat moest mevrouw Weenink uit Leersum concluderen nadat ze haar nieuwe ‘Chesterfieldstijl’ kunstleren bankstel ontving. Na het zelf in elkaar gezet te hebben, leek het op het eerste oog nog wat, maar nadat de visite door de dunne bodemlatjes van de bank was gezakt, de knopen in zijn geheel loslieten en de zittingen en leuningen inzakten, wist ze dat ze hier te maken had met een ‘kat in de zak’.

Herstel, vervanging of geld terug

Klagen hielp niet. Ze kreeg een bericht terug dat ze haar wel een latje op konden sturen of haar een korting van 80 euro konden bieden. Daarbij merkten ze op dat mevrouw Weenink rekening diende te houden met de prijs-kwaliteitverhouding. En laten wij het daar nou niet mee eens zijn. Het bankstel was met 700 euro weliswaar niet duur, maar voor mevrouw Weenink is dat veel geld. Ze verwachtte niet dat ze er 20 jaar mee kon doen, maar een paar jaar zou ze er toch mee vooruit moeten kunnen. Dat het meteen in elkaar zakte had ze dan ook niet hoeven verwachten. Als een product ‘ondeugdelijk’ is en het daarmee niet voldoet aan de verwachtingen die iemand daarvan redelijkerwijze mag hebben, heeft een consument recht op herstel of vervanging. Is dat niet mogelijk, dan bestaat er recht op geld terug.

De naam ‘bank’ onwaardig

We lieten een deskundige kijken naar het bankstel. De conclusie was kort, maar krachtig; deze bank was ongeschikt om op te zitten en mocht de naam bank niet dragen. Dus daarmee verviel meteen de mogelijkheid tot herstel of vervanging. Het geld moest terug! We hebben het bedrijf hiermee geconfronteerd. Na onze bemoeienis gaven ze wél toe dat het niet is gegaan zoals het hoorde. Het bankstel zou worden opgehaald en mevrouw Weenink kreeg haar geld terug. Bovendien werd dit type bank uit het assortiment gehaald.

Een beter alternatief?

Bezint eer u begint. We begrijpen best dat het verleidelijk is om goedkope producten te kopen. Maar aangezien de eigenaren van dit bedrijf VidaXL in no-time de Quote 500 in zijn geschoten, kunt u zich voorstellen dat de productiekosten van deze in China gefabriceerde meubels nóg veel lager zijn. Misschien is een rondje langs kringloopwinkels wel een mooi alternatief om net dat mooie bankstel op de kop te tikken voor een redelijke prijs. Want veel mensen brengen mooie, goede spullen gewoon weg. En dat is misschien van wat betere kwaliteit dan die uit China.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie