E-bike ongevallen

In aansluiting op het maatschappelijke MAX-programma Meldpunt schrijft presentatrice Elles de Bruin elke 2 weken een column over consumentenzaken. Deze keer: Elles krijgt tips voor het fietsen op een e-bike.

Steeds meer e-bikes

In 2018 werden in ons land 410.000 e-bikes verkocht; dat zijn er 1.123 per dag. De elektrische fiets is in, maar er zit wel een keerzijde aan die populariteit. Het aantal ongevallen met een e-bike stijgt ook. In 2017 kwamen er 57 mensen om bij een ongeluk met een elektrische fiets, dat zijn er zestien meer dan in het jaar ervoor. Meer dan driekwart van hen was 65-plus. Ik vertel u dat niet om u bang te maken, maar om u op de risico’s te wijzen.

Veel eenzijdige ongelukken

Onlangs reed ik zelf voor het eerst op een elektrische fiets en ik vond het geweldig. Maar ik was ook verrast over de enorme power van zo’n apparaat. Ik vloog vooruit, maar bij het opstappen viel ik bijna, omdat mijn fiets wat sneller vaart maakte dan ik. Van de fietsschool van de Fietsersbond, die mij en leden van het belpanel van Meldpunt lesgaf, begrijp ik dat er vooral veel eenzijdige ongelukken gebeuren met e-bikes. Gewoon met de bestuurder en de fiets. Bij het op- en afstappen bijvoorbeeld, doordat mensen de macht over de fiets verliezen en lelijk vallen. Er zijn allemaal trucs om de risico’s van het fietsen op een e-bike te verkleinen. De trapper bijvoorbeeld naar beneden zetten als je opstapt. Het is slechts één van de vele tips. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd en kan zo’n cursus aanraden. Meldpunt maakte een uitzending over de e-bike die u kunt zien op vrijdag 12 april om 19.10 uur op NPO 2.

Meldpunt, elke vrijdag om 19.0 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Reacties (7)

  1. oosterwijck says:

    Ik ben nu 66 jaar jong en heb sinds 3 jaar een E-bike. Wel is waar een damesmodel, omdat ik eerder al opstap/afstap problemen ervaart heb met mijn gewone herenmodel. Ik kan uit ervaring spreken, dat een e-bike een aanwinst kan zijn.

  2. Pukkel47 says:

    Wij hebben nu al onze 3e ebike dus al 9 jaar en nog nooit een ongeluk gehad. Gewoon fietsen in de eco stand en de versnelling op 2 zetten als je weg fietst, dan opschakelen naar een voor jouw prettige versnelling en niet harder dan 20 km per uur. Dit was de eerste les die wij kregen van onze fietshandelaar. Fiets niet via internet kopen want daa4 krijg je geen uitleg hoe je je ebike moet gebruiken.

  3. Peveka says:

    Al die adviezen en hoe de ouderen uitgebeeld worden op de e bike gewoon van de bemoeizuchtige. Ben inmiddels 79 jaar (3-10) hoop ik 80 te worden en heb al geruime tijd een e bike en als je er op let waar je mee bezig bent kan er niets gebeuren, eerst het zadel onder de kont in een lage snelheid instellen en dan op tour en genieten van de ondersteuning. Is het niet zo dat je met alles waar je mee bezig bent na moet denken WAAR BEN IK MEE BEZIG.

  4. anjavdr says:

    Ik vind e-bikes supergevaarlijk. Ik reed op een hybride snorfiets met 20 km per uur op het fietspad en werdheel vaak voorbij gescheurd door e-bikes. Ze gaan voor niks opzij en kijken je van het fietspad af! Ik durf daardoor niet meer. Daar komt bij dat ik ouderen ken die licht demementeren en met 25 km in het verkeer de weg kwijt raken en niet meer weten waar ze wonen. Maar wel zonder helm fietsen. En dan willen ze snorfietsers van het fietspad halen?

  5. Govert says:

    Ik denk als eerste dat het komt door het ontbreken van enige vormen van verkeersregels, ook op de e-bike gaat dat heel erg mis.
    Hier in het westland kom ik ze dagelijks tegen, zowel jongeren als ouderen
    Ze hoeven niet te wachten voor het rode licht.
    Ze hoeven geen handen uit te steken als ze afslaan.
    Ze hoeven geen voorrang te verlenen als ze een rotonde op rijden waar al verkeer op zit.
    Ze hoeven zich binnen 30 Km zones niet aan de snelheid te houden ze vliegen alles voorbij .
    Ze hoeven niet op te letten wat ze doen.
    Ze hoeven vooral nooit te kijken van wat ze doen.
    Ze mogen links van de weg rijden, ook op drukke wegen.
    Dit laatste zie je vaak, als er een aanrijding van komt heeft de fietser iets nooit aan zien komen.
    Een ding zit ze wel mee dat de automobilist die op dat moment verkeerd geraden heeft wat die fietsers gaan doen ten alleen tijden fout zit en de veroordeling aan zijn broek krijgt.
    En we zitten hier met het feit dat wij hier totaal geen enkele vorm van handhaving hebben in ons dorp, al enige jaren niet.

  6. Beerdopkes says:

    Ik fiets al jaren op een e bike tot volle tevredenheid vanwegen lichamelijk beperking om op een gewone fiets te kunnen fietsen.
    Ik begrijp veel dingen niet van de verhalen over een e bike waardoor er meer ongevallen gebeuren .
    Ik ben zelf 61 jaar en beperk in bewegen maar fietsen gaat goed ,wat minder is op en af stappen maar dat is voor mij met een gewone fiets echt niet anders hoor.
    Wat ik bedoel is licht dit aan de fiets of de e bike of aan de leeftijd of beperking van die personen ?
    Ja een e bike gaat veel sneller en dat zal een rede zijn voor meer ongevallen bij ouderen ,door bv de snelheid slecht kunnen inschatten en te laat remmen of te hard door een bocht.
    Met de gemiddelde auto kun je ook 180 km per uur rijden maar het is veiliger om max 130 km te rijden,met een e bike kun je makkelijk 27 km per uur fietsen maar ook gewoon 17 km per uur wat je met een gewone fiets gemiddeld doet .
    Dus wat ik bedoel is licht dit aan de fiets of e bike ? nee aan de personen die er op zitten.

  7. Ton53 says:

    Het is feitelijk onjuist om puur te vermelden dat er steeds meer ongelukken zijn met de E-bike.
    Wel is dit een vertekend beeld.
    Er worden jaarlijks 40 % meer E-bikes verkocht.
    Dit betekent dat er steeds meer mensen switchen van normale fiets naar elektrische fiets.
    Maar ik rij zelf ook elektrisch. En zie en hoor te vaak hoe mensen denken dat je met een E-bike ook snel moet fietsen.
    Een elektrische fiets ondersteunt je om makkelijker te fietsen. Dus ‘gewoon’ 18 km per uur fietsen is gezellig en je ziet meer. Dus
    23-25km rijden is vragen om problemen. Zeker voor ouderen die al een minder reactievermogen hebben.