Die vakantie werd opeens wel érg duur

Eén van de grootste reisorganisaties van Nederland is failliet. Oad vroeg het eigen faillissement aan en werd op 25 september 2013 failliet verklaard. Ze hebben geen weerstand kunnen bieden tegen de crisis. Dat heeft grote gevolgen voor hen, maar zeker ook voor u als consument.

Mevrouw Riekhoff uit Zwolle wilde met haar zus op vakantie naar Cuba. Ze zag bij D-reizen een reis voor 8 dagen voor 2.620 euro voor 2 personen. Maar als ze boekt, blijkt de prijs gewijzigd te zijn in 3020 euro!

Mevrouw Riekhoff informeerde eerst bij de huisarts wat voor inentingen ze nodig had voor Cuba en ging de dag erna naar D-reizen om te boeken. De reis was 50 euro per persoon duurder geworden. 100 euro erbovenop dus! Omdat ze zich verheugden op de reis, besloten ze toch te boeken. In de middag werd mevrouw gebeld: D-reizen had een fout gemaakt in de berekening van de prijs. Er zou nog 150 euro per persoon bijkomen. Nog een keer 300 euro erbij. Opeens was het totaalbedrag 3020 euro. Dat vonden ze te gek! D-reizen wilde geen water bij de wijn doen. Mevrouw Riekhoff is boos en denkt dat de reisorganisatie ze extra geld uit de zak probeert te kloppen.

Prijswijziging accepteren?

Hoe zit dat met prijswijzigingen? Voor het antwoord op die vraag moeten we naar de ANVR-reisvoorwaarden. De reisorganisator mag het aanbod herroepen wegens correctie van fouten in de berekening van de reissom of andere fouten. Die wijziging moet hij vóór 16.00 uur de volgende werkdag doorgeven bij reizen naar Europa en de Middellandse Zeelanden.

Brandstoftoeslagen

En die altijd terugkerende brandstoftoeslagen dan? De reisorganisator heeft het recht om tot 20 kalenderdagen voor de dag van vertrek de reissom te verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerskosten (met inbegrip van brandstofkosten), de verschuldigde belastingen en heffingen.

Mocht dat gebeuren, dan kunt u binnen 3 werkdagen na ontvangst van de mededeling deze verhoging afwijzen. Als u dat doet, dan heeft de reisorganisator het recht de overeenkomst op te zeggen. U krijgt dan uw geld terug. Maar u gaat dan ook niet op vakantie…

Mevrouw Riethoff heeft dit goed aangepakt. Ze was erg teleurgesteld, maar heeft tóch kosteloos geannuleerd. Ze is gaan zoeken op internet en vond precies dezelfde reis bij een andere touroperator voor de oorspronkelijke, lage prijs!

Geef een antwoord