Verzet tegen zelfscankassa's

Cisca Dresselhuys: ‘Snip en Snap in het verzet’

Bij wijze van welkom staan er in de Jumbo in mijn woonplaats 3 levensgrote borden met de tekst:  ‘181. Het tarief voor een dief’, waarmee bedoeld wordt, dat je een boete van die hoogte krijgt als je betrapt wordt op winkeldiefstal. Niet bepaald de warme ontvangst, waarop je als klant zou mogen rekenen. Klaarblijkelijk worden klanten tegenwoordig vooral als potentiële dieven beschouwd.

Zelfscankassa

Die verandering is het gevolg van de grootscheepse invoering van de zelfscankassa. Jumbo was de eerste supermarkt, die een paar maanden geleden bekend maakte dat de winst van het concern het afgelopen jaar aanzienlijk was gedaald dankzij de sterk gegroeide winkeldiefstal. Er was in 2023 voor meer dan 100 miljoen gestolen in de Jumbo-winkels. Deze zeer omvangrijke diefstal zou vooral het gevolg zijn van de snelle groei van het aantal zelfscankassa’s. Tegelijkertijd was het aantal bemande kassa’s enorm teruggelopen.

Mijn belangrijkste aversie: het verdwijnen van aardige caissières

Er is al heel veel geschreven en geklaagd over die zelfscankassa’s. Ik heb daar zelf ook flink aan meegedaan, nadat ik overal, zelfs bij Kruidvat en XENOS geconfronteerd werd met dat vreselijke apparaat. Mijn aversie ertegen heeft verschillende oorzaken. Ten eerste: het verdwijnen van veel aardige caissières, met wie ik de afgelopen decennia een goede band had opgebouwd.

Ten tweede het feit, dat we de laatste tijd bij Albert Heijn wel erg vaak slachtoffer werden van een zogenaamde steekproef. Steeds vaker zagen we de tekst ‘Er is een medewerker naar u onderweg’ op de zelfscan-kassa verschijnen, waarna de steekproef volgde, die inmiddels veranderd bleek te zijn in een totale controle, tot op het laatste blikje kattenvoer. ‘We pakken alles zometeen weer netjes in’  was de bezwerende tekst, waarmee de controleurs mijn oplopende drift probeerden te bezweren. Inmiddels ben ik terug bij die ene nog bemande kassa van AH.

Openlijk in verzet

Bij de HEMA ben ik openlijk in verzet gegaan, toen een oudere caissière, die ik al jaren ken, me vertelde hoe de gang van zaken daar was. Zij is een 54-jarige vrouw, met ‘een echt HEMA-hart’, zoals ze het zelf noemt. Meer dan 36 jaar in dienst van het bedrijf. Maar nu is ze aan het solliciteren in de bejaardenzorg. Waarom? Ze mag niet meer achter de kassa zitten, iets wat ze lang en met veel inzet heeft gedaan. Bovendien redelijk goed te combineren met haar rug- en knieklachten.

De HEMA-leiding heeft besloten dat er geen bemande kassa’s meer hoeven te zijn, dat de caissières urenlang door de zaak moeten lopen, de schappen op orde houden en zonodig bijvullen en onhandige klanten leren hoe ze met de zelfscan-kassa moeten omgaan. Ze moeten daarnaast wel een oogje blijven houden op de onbemande kassa voor die anderhalve man en een paardenkop die nog met contant geld willen betalen. Want dat kan nog niet bij de zelfscan-kassa.

De oudere caissière en ik hebben nu een bondje gesloten, ik weiger te betalen bij de zelfscan-kassa en laat dat duidelijk blijken, waarna zij toesnelt om mij bij de ‘gewone’ kassa te helpen. Allebei tevreden. Snip en Snap in het verzet.

Cisca Dresselhuys: Cisca Dresselhuys begint haar journalistieke carrière bij het dagblad Trouw. Van 1981 tot 2008, als zij met pensioen gaat, is Cisca hoofdredacteur van het maandblad Opzij. Ze ontvangt diverse onderscheidingen waaronder de Mercur d’Or/LOF Prijs voor haar verdienste voor het tijdschriftenvak. Ook schrijft Cisca verschillende boeken waaronder Drukker dan ooit Werken na je 65ste. Want van stilzitten na haar pensioen is geen spraken. Samen met Jan Slagter is zij te horen in de podcast De Geboden van Slagter en Dresselhuys en sze schrijft columns hier op MAX Vandaag

(Foto: © MAX)

Geef een reactie

Reacties (6)

    veertje12 says:

    Het ergste vind ik in de supermarkt, zoveel te scannen, dat je makkelijk iets vergeet. Dus voor mij geen selfscan in de winkel.

    Joris Driepinter says:

    Cisca heeft natuurlijk groot gelijk, maar de moderne ‘managers’ van tegenwoordig denken dat ze het wiel opnieuw moeten uitvinden.
    Ze vinden haar natuurlijk ‘een oud wijf dat moet zeuren’, maar daar komen die moderne ‘managers’ met de tijd vanzelf wel achter !

    Overigens vind ik het de hoogste tijd dat ‘de Politiek’ regels gaat opstellen waarbij er ten eerste gewoon contant geld moet worden geaccepteerd bij nationale winkelbedrijven en een minimaal percentage kassa’s te opzichte van de zelfscankassa’s waarbij voor elke kassa de mogelijkheid moet bestaan, contant af te rekenen ! (Zijn we gelijk van een hoop gezeik en listige truckjes van de moderne ‘managers’ verlost…)

    En bij in gebreke stelling gelijk forse boetes geven, progressief stijgend indien er niet snel word gehandeld !

    MarRuijg says:

    Mede onder het mom dat het scannen met de scanner je niet in de rij hoeft te staan bij de kassa heeft mij doen besluiten mij te registreren en de boodschappen dus te scannen met de zelfscanner.
    Helaas, nu sta ik regelmatig in de rij bij de zelfscan kassa, omdat er klanten zijn die geen zelfscanner gebruiken en alle boodschappen bij de zelfscan kassa scannen.
    Hier mogen de supermarkten wat aan doen. Bijvoorbeeld een zelfscan kassa voor klanten die gebruik maken van de zelfscan en kassa’s voor diegene die dat niet doen.

    Amaranthus says:

    Goed stuk, helemaal mee eens. Ook met de eerste 2 reacties. Meer mensen zouden zo handig of opstandig moeten zijn als mevrouw Dresselhuys.

    Dini says:

    In deze gaat het mij er even niet om of zelfscan kassa’s er al dan niet moeten zijn. Ik reageer op het feit dat de aardige 54-jarige caissière met knie-en rugklachten solliciteert naar een baan in de bejaardenzorg. Ik vraag me af of mevrouw enig idee heeft wat werken in de zorg inhoud en dat menig zorgmedewerker lichamelijke klachten krijgt in dit zware beroep. Ga eens een gesprek aan met een medewerker in de bejaardenzorg. Mijn advies: niet meer aan beginnen als je al dergelijke klachten hebt, waardoor je niet meer in winkel van de HEMA kan werken.

    bijbloem says:

    Ik denk dat het probleem ook deels zit bij het personeel.
    Als je bedenkt dat het verlies ongeveer gelijk is aan de winst. Dan is er behoorlijk iets mis.
    Ik ga zelf ook langs de gewone kassa.
    Maar als ik heel weinig heb en er staat een rij. Dan langs de zelfscanner.

    Ik vraag me af hoeveel verlies er sinds de zelfscan is gemaakt.
    Misschien heb ik iets gemist, maar ik zou dat wel graag weten.