clouddiensten

Bedenkingen bij clouddiensten

‘Opslaan in de cloud’; tegenwoordig maken veel mensen hier gebruik van en bedrijven bieden u hiervoor hun diensten aan. Het opslaan in de cloud is eenvoudig gezegd de online opslag van uw computergegevens. De term ‘cloud’ (wolk) wordt gebruikt, omdat de plek waar uw bestanden en gegevens zijn opgeslagen niet zichtbaar en tastbaar is. Het werkt dus anders dan de gebruikelijke opslag van gegevens op uw computer, een externe harde schijf of usb-stick.

Het voordeel van in de cloud opslaan is dat uw gegevens niet verloren gaan als er iets misgaat met uw eigen computer. Die staan immers ergens anders opgeslagen. Daarnaast kunt u uw bestanden vanaf elke computer, tablet en smartphone bekijken en bewerken. Voordat u een clouddienst afsluit, raden wij u echter aan goed kennis te nemen van de algemene voorwaarden.

Computer of laptop

Zo benaderde de heer Louwerse ons over het bedrijf Versio dat zulke diensten aanbiedt. Van de materie heeft hij als gepensioneerd systeem- en netwerkbeheerder aardig verstand. Hij koos voor een VPS (Virtual Private Server). Dat is een virtuele machine en moet u zien als een computer die voor u beschikbaar wordt gesteld. Het is geen fysieke computer zoals bij u thuis, maar eentje op afstand in een groot serverpark. Deze kon de heer Louwerse naar zijn eigen wensen inrichten. De betaling van de dienst liep via een online portemonnee waarin je van tevoren geld kan storten en waaruit Versio dan de verschuldigde kosten kon halen. De heer Louwerse vulde de online portemonnee regelmatig bij, de laatste keer in oktober 2017, voor ongeveer 1 jaar vooruit.

We stoppen ermee

Alles liep als een trein; er was genoeg opslagruimte en zelfs zijn 95-jarige moeder kon haar mail zonder enig probleem ophalen. Tot de heer Louwerse in december 2017 een mailtje ontving: ”Versio stopt per 1 januari met zijn Cloudboxen en begint met een nieuw systeem.” Voor klanten met een kant-en-klare server die door Versio werd onderhouden, was er geen probleem. Die werden geholpen bij de overstap naar een nieuw systeem. De heer Louwerse kon echter niet worden geholpen omdat hij alles zelf had gebouwd. De dienst werd beëindigd.

We zijn geen bank

In zijn online portemonnee zat alleen nog een bedrag van 119,45 euro. Dat bedrag wilde Versio niet overmaken, omdat ze dan als bank zouden functioneren. Telefonisch contact was onmogelijk, je kunt chatten en mailtjes sturen maar daarmee houdt het op. Ten einde raad zocht de heer Louwerse contact met MAX Ombudsman. Onze tussenkomst resulteerde uiteindelijk in teruggave van het totale bedrag, maar wij blijven onze bedenkingen houden bij toekomstige beëindigingen. Op ons verzoek om telefonisch in contact te komen is niet meer gereageerd. Onder onze lezers is een grote groep die nog niet thuis is in de digitale wereld. Toch zijn er ook mensen die zich er intensiever mee bezighouden. Diegenen willen wij deze informatie niet onthouden. Weet dat u voor dit soort vragen ook bij ons terecht kunt.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. oosterwijck says:

    Ook ik maakte gebruik van een Cloudservice, totdat ik een paar maanden geleden een zéér groot probleem had. Ik kocht een nieuwe laptop en schonk mijn oude (nog goed functioneerde laptop) aan een gezin in Armenie. Ik had de oude laptop helemaal leeg gemaakt en alle gegevens in mijn nieuwe laptop opgeslagen. ook mijn inlogcode had ik overgezet op de nieuwe laptop en bij de oude laptop verwijderd. Na een week, was ik aan het werk op mijn nieuwe laptop, totdat plotseling de taal veranderde naar Russisch en er stonden allerlei Russische bestanden op mijn nieuwe laptop. Na de eerste verbijstering, ging me een lampje branden. Via de Claud had mijn oude computer verbinding met mijn nieuwe computer en konden we elkaars bestanden lezen, maar ook bewerken. Er zat niets anders op, als even telefoneren naar Yerevan in Armenie, met de instructie om de Claudservice van de computer te verwijderen en een nieuwe inlogcode te installeren. Datzelfde heb ik hier gedaan met mijn nieuwe computer. Daarna was het probleem opgelost. … Wat hebben we hiervan geleerd? … Maak nooit meer gebruik van een Claudservice en vernietig je oude computer. Geef hem zeker niet aan anderen, omdat je zo graag anderen helpt en gelukkig wil maken.

  2. Agnes says:

    In de cloud? Dat voelt voor mij als een roze wolk en ik vind roze verschrikkelijk en wolken erg instabiel. Fijne lui, die zomaar proberen bijna 120 euro achterover te drukken, anders kan ik het niet noemen. Mooi dat jullie daar een stokje voor gestoken hebben. Het doet mij denken aan een vakantiepark in het midden van het land en dat was al in 2001. Dat park ging sleutels hanteren waar je saldo op kon zetten. Daarmee kon je dan overal in het park betalen, bijvoorbeeld bij de snackbarretjes en het zwembad, waar je ook apart voor moest betalen. Maar wat sloeg mij met stomheid? Gelukkig hoorde ik het vóórdat ik zo’n sleutel nam: je kreeg overgebleven saldo NIET terug! Stelletje dieven, die staken jouw overgebleven saldo doodleuk in hun zak! Het behoeft geen nadere uitleg dat ik geen sleutel heb genomen, dus me niet meer heb gedouchet (ook voor betalen!), alleen nog water heb gedronken voor zover ik geen eigen koffie, thee of bier bij me had. Bij vertrek (het was een kortdurend verblijf nota bene op uitnodiging van een TV-programma!) heb ik héél goed mijn voeten geveegd (die microbes wilde ik niet meenemen!) en een lange neus naar ze getrokken. Ik kom daar nooit meer, nog niet misschien!
    Hetzelfde voor van die wazige dingen zoals de cloud en contactloos betalen, ik bankier ook iet vanaf mijn bank-apps, die gebruik ik alleen om mutaties te volgen. Contactloos betalen en de cloud: net als dat park: nog niet misschien, ècht niet!

  3. Mango60 says:

    Hierbij een tip voor U allen:

    Er is ook een gratis Clouddienst genaamd Mega met 50 GB opslagcappaciteit. Je moet je inloggegevens en wachtwoord goed onthouden want wegens hoge veiligheid kunnen ze daar niet je wachtwoord resetten of link sturen om hem te wijzigen. Zelfs zij kunnen niet bij je gegevens. Alles is versleuteld. Wel krijg je de code van een beveiligings sleutel die je kunt kopieeren en ergens opslaan in geval van nood als je toch je wachtwoord kwijt bent of niet meer weet. Hij stond in een lijst met een van de 6 beste gratis clouddiensten met hoogste gratis opslag. Ik heb hier gisteren een account aangemaakt maar moet nog bestanden daar onderbrengen.
    Hierbij de URL van de site met de lijst van beste cloudservices waarin ook Mega wordt vermeld:

    computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/beste-gratis-cloud-diensten-61960/?article-page=2

  4. oosterwijck says:

    Geachte Mango. Niemand biedt gratis iets aan. Welk belang zou iemand hebben om iets gratis aan de bieden? Er zit altijd een aap op zolder. Als er voldoende argeloze mensen toegehapt hebben, krijgt iedereen een berichtje, dat vanaf nu (vanaf dan) betaald moet gaan worden. Je erop wachten. Bovendien is het zéér riskant om jouw foto’s en jouw documenten in een schijnwereld te bewaren, achter inlogcodes en wachtwoorden. Ook jouw hersens (en of leven) kan iets overkomen. Wees verstandig en koop een memorystick. Ook kun je een voormalige computer gebruiken om arciefgegevens te bewaren. Ik ken een voorbeeld van iemand, die met spaargeld bankierde op internet. Niemand kende de gegevens en de man overleed plotseling. Zijn spaargeld is nooit meer teruggevonden.