Altijd de bon checken

In aansluiting op het maatschappelijke MAX-programma Meldpunt schrijft presentatrice Elles de Bruin elke 2 weken een column over consumentenzaken. Deze keer: Elles adviseert iedereen kassabonnen te controleren.

Inslaan bij de drogist

Laatst had ik alle moed verzameld om in deze anderhalvemeter-maatschappij een landelijk opererende drogist in te gaan. Mijn voorraad drogisterijartikelen was inmiddels op en met dit prachtige voorjaarsweer moest ik ook maar weer eens zonnebrandcrème kopen. Bij binnenkomst kreeg ik, verplicht, een gedesinfecteerd boodschappenmandje aangereikt en voordat ik het wist, zat dit bomvol. In dit soort winkels krijg ik altijd het idee dat het spotgoedkoop is, omdat er bij veel producten staat: ‘Tweede artikel gratis’. Dus ik gooide veel van dit soort aanbiedingen in mijn mand en toen ik bij de met plastic afgeschermde kassa kwam, was de rekening fors.

22 euro te veel

Zo fors dat ik de kassabon nakeek en ontdekte dat de tweede tube ‘gratis’ zonnebrandcrème voor de volledige prijs van 22 euro op de bon stond. Toen ik terugging, werd ik apart genomen en werd de bon gecontroleerd. “U heeft gelijk, mevrouw”, zei de alleraardigste caissière: “Er is 22 euro te veel gerekend.” Toen ik wat geschokt vroeg hoe dat nu kon, kreeg ik het antwoord dat de kassa nog niet was afgestemd op de van het hoofdkantoor aangeboden prijzen. “Dus ik moet zelf alle aanbiedingen checken?”, stamelde ik. Het meisje antwoordde dat ik dat misschien maar beter kon doen. Maar de winkel was klein.

Gedupeerd door de winkel

Veel klanten stonden me geërgerd aan te kijken. Ik ben weggelopen, omdat ik wist dat de andere aanbiedingen kleinere bedragen waren. Eenmaal thuis was ik nog geïrriteerd, want hoeveel mensen voor en na mij zijn gedupeerd geraakt door deze winkel? Mijn boodschap: controleer bij deze aanbiedingen altijd uw bon! U kunt er aan verdienen. Heeft u dit ook weleens meegemaakt? Mail naar meldpunt@omroepmax.nl

Meldpunt, vanaf 13 september 2019 elke vrijdag om 19.00 uur op NPO 2.

Geef een reactie

Reacties (5)

  1. Crosscountry says:

    Was naar AH geweest voor de asperges ( 4 x ) die nu 2,99 waren in de bonus. Op kassabon stond “oude “prijs van 5,99.
    Krijg nu 10 euro! terug. Ik heb geleerd als kind al, om de kassabon mee naar huis te nemen.
    Er worden heel veel fouten gemaakt. Sorry, stond nog niet in de kassa, veel gehoorde uitspraak van cassieres.
    Grap welleens: zo wordt meneer Appie Heyn ook rijk! Ik kom echt veel in een supermarkt, waar ook.
    Als je enes wist hoeveel mensen de kassabon niet willen, ongelooflijk.
    Heel jammer beste mensen, jullie lopen heel veel geld mis.

  2. mikamo says:

    Ik tel de artikelen altijd zelf op als ik ze bij de kassa op de band zet. Alle bedragen onder de 50 cent rond ik af naar beneden en alles vanaf 50 cent naar boven. Dus: 1,49 euro en minder wordt 1 euro en 1,50 euro of meer wordt 2 euro. Je moet dit wel consequent doen en ongeveer de prijs weten. Ik weet dan vrij nauwkeurig hoeveel ik moet betalen.
    Bij een behoorlijke hoeveelheid boodschappen werkt dit uitstekend. Ik kijk de kassabon altijd na, maar als ik meer dan drie euro verschil heb is dit voor mij reden om de kassabon gedetailleerd na te kijken. In veel supermarkten zoals AH, Lidl etc. worden de prijzen van aanbiedingen door het filiaal in de computer gezet, wat nogal eens tot fouten leidt.

  3. marianke brugman says:

    Ik koop iedere week bij AH losse tomaten en die zijn € 1,98 per kilo. Al weken staat op de bon € 2,20 per kilo en als ik om opheldering vraag, krijg ik te horen dat het zo in de computer staat. Maar dat is deprijs van trostomaten. ik kom echt niet door en gisteren stond eindelijk weer opde bon € 1,98 per kilo. Je zou aan je verstand gaan twijfelen, maar een oud mens kun je van alles wijs maken denken ze.

  4. oosterwijck says:

    Rommelen met de prijzen in de supermarkt is van alle dag. Er zijn twee uitzonderingen: Aldi en Lidl. Daar klopt de bon altijd, behalve als er een niet geinteresseerde scholier aan de kassa zit, dan willen de aantallen soms niet overeenkomen. Maar de prijzen in de computer zijn altijd correct bij die twee merken. Alle andere supermarkten hebben een systeem om controle te bemoeilijken. Namelijk: het tweede artikel voor de halve prijs en een andere truck: dit artikel tijdelijk in prijs verlaagd. En als de prijzen kloppen, dan is het gewicht te laag.
    De remedie: vraag altijd een kassabon en bestudeer deze goed. De halve tijd zal deze niet kloppen.
    Ik heb meegemaakt, dat ik een kilo aardbeien kocht, verdeeld over twee bakjes van een pond. Ik leg de bakjes in de winkel op de weegschaal en het was nog geen 800 gram. Vervolgens heb ik mijn bakjes bijgevuld tot een kilo. De bediende keek me wantrouwend aan, maar zei niets. Bij de kassa werd een ander artikel (potje sambal) dubbel aangeslagen en toen ik dat opmerkte, kreeg ik als antwoord: U heeft de aardbeien aangevuld en dat is niet de bedoeling. Dus die winkelbediende was naar de kassière geslopen en had haar ingeseind dat ik de aardbeien had aangevuld. Uit dit gedrag, blijkt overduidelijk, dat ze willens en wetens frauderen. Ik, of mijn vouw, lopen drie keer per week naar de buurtsuper (Coop) en elke week is het wel een keer raak. dan klopt de bon niet. Een keer per week gaan we met de auto naar de Aldi of de Lidl en daar is nooit een probleem.

  5. G.H. Kwee says:

    Gewoon ALTIJD de kassabon vragen en CONTROLEREN! Wij gaan ook terug als het € 0,05 of € 0,10 scheelt. Wel altijd cotroleren VOOR je de winkel uit gaat!!!