Jeanine Janssen: ‘Het grote (af)schuiven: wie betaalt de schade aan de trap?’
Publicatiedatum: 23 oktober 2025
Een wasmachine weegt net zo veel als een volwassen mens. Wel zo prettig dat u die niet zelf de trap op hoeft te tillen als u een nieuwe heeft aangeschaft. Net zo fijn is het dat u het oude exemplaar niet zelf hoeft af te voeren. Helaas bleek dit bij mevrouw Freni anders te gaan dan verwacht…
De bezorgers die de nieuwe wasmachine van mevrouw Freni brachten, waren aardige kerels. Maar een oude wasmachine de trap af krijgen, bleek niet hun specialiteit. Toen het apparaat eindelijk beneden stond, was de trap van mevrouw Freni flink beschadigd. Je zou verwachten dat de verkoper van de wasmachine dit meteen oplost. Toch zit mevrouw Freni nu al een halfjaar tegen een verruïneerde trap aan te kijken.
Wie betaalt?
Het begon nog hoopvol. Mevrouw Freni meldde de schade bij de verkoper. Deze erkende de fout, en liet meteen een offerte opvragen voor het herstellen van de trap. Bijna € 1.000. Mevrouw Freni ging akkoord. Helaas begint vanaf dat moment het grote schuiven. De verkoper schuift de zaak door naar de door hem ingeschakelde bezorgdienst. Deze schuift hem weer door naar woonverzekering van mevrouw Freni. Aangezien mevrouw Freni in een huurhuis woont, heeft ze alleen een inboedelverzekering. Deze schuift de zaak door naar de opstalverzekering van de verhuurder. En deze schuift de zaak weer terug naar de verkoper en de bezorgdienst. De bezorgdienst vraagt zich af of de trap niet al beschadigd was. Want hierover wordt niets gezegd in de hertstelofferte. Er moet een officiële schade-expertise komen. De kosten daarvan zijn voor mevrouw Freni. Mevrouw Freni heeft ondertussen wel genoeg kastjes en muren gezien, en belt naar ons spreekuur.
Onderling uitvechten
We stellen vast dat de verkoper de aansprakelijkheid heeft erkend. De schade moet dus betaald worden. Wie dat gaat doen, mag hij uitvechten met de bezorgdienst. Als mevrouw Freni haar geld maar krijgt. Let wel: het doorschuiven naar de verzekering van mevrouw Freni of de verhuurder hoort niet. Het is prima om een officieel expertiserapport te vragen. Wel een beetje laat, maar goed. De kosten daarvan moeten worden opgeteld bij de schadevergoeding. En komen dus níet voor rekening van mevrouw Freni. We helpen haar een brief op te stellen met deze duidelijke boodschap. Mét vermelding van de juiste wetsartikelen.
Eigen risico
We verwachten dat de trap nu snel hersteld kan worden. Pakken we onze glazen bol erbij, gevuld met eerdere ervaringen, dan zien we wel nog één hobbeltje: de verkoper zal zeggen dat zijn eigen aansprakelijkheidsverzekering de schade gaat vergoeden, minus het eigen risico. Dat blijft voor rekening van mevrouw Freni. In dat geval adviseren we mevrouw Freni te antwoorden dat het hún eigen risico is, niet dat van haar. Volledige schadevergoeding moet er komen, niets minder. We zien de trap graag hersteld worden, ruim vóórdat mevrouw Freni weer toe is aan een nieuwe wasmachine.
Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman. Lees hier haar columns.
(Foto: Shutterstock)



