Burgerschapsonderwijs

Burgerschapsonderwijs mag beter

Typische Nederlandse normen en waarden, wie kent ze nog? Met de invoering van het burgerschapsonderwijs in 2006 moest hier verandering in komen. Volgens de Inspectie van het Onderwijs moet dit beter, want nu is er onvoldoende aandacht voor. 

Burgerschapsonderwijs

Scholen zijn sinds 2006 verplicht aandacht te besteden aan burgerschap. Om scholen te helpen dit vorm te geven zijn er regels opgesteld. Onderwerpen als democratie, homoseksualiteit, vrijheid van meningsuiting en vrijheid van geloof zijn onderwerpen die in deze lessen besproken moeten worden. Volgens de onderwijsinspectie lukt dat niet, mede doordat de wet niet duidelijk genoeg is. Als er al aandacht is voor een van deze onderwerpen, dan is er te weinig toezicht en coördinatie. Scholen hebben behoefte aan duidelijkheid en houvast. Voor staatssecretaris Dekker reden genoeg om de wet aan te scherpen en duidelijkheid te scheppen.

Kernwaarden

Het ministerie van OCW zegt de kernwaarden waar scholen aandacht aan moeten besteden aan te laten sluiten op de grondwet. Staatssecretaris Dekker noemt daarbij als voorbeelden vrijheid, verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid. Als de regels rondom het burgerschapsonderwijs duidelijk zijn, kunnen goede lessen worden bedacht. Met deze lessen wil Dekker dat scholieren zich bewuster worden van vrijheden en plichten die in de grondwet staan.

Moeite

Behalve de kaders waarbinnen het burgerschapsonderwijs gegeven moet worden, heerst er onder leraren ook angst om bepaalde onderwerpen bespreekbaar te maken. Uit een onderzoek van het ministerie van Onderwijs dat 2 jaar geleden is uitgevoerd, blijkt dat 1 op de 5 leraren het moeilijk vindt om over homoseksualiteit en integratie te praten in de klas. Uit een recent onderzoek, gedaan door DUO Onderwijsonderzoek, blijkt dat 1 op 9 leraren onderwerpen als terrorisme en homoseksualiteit mijdt.

(Bron: ANP/NOS)

Geef een reactie

Reacties (3)

    Hanneman says:

    Burgerschapsonderwijs. Alleen het woord al. Ik lees dat de scholen er moeite mee hebben om begrippen als integratie en homosexualiteit in de klas te bespreken. Maar we hebben in Nederland steeds meer te maken met “nieuwe” burgers die in hun geschiedenis heel anders hebben leren denken en voelen. Lessen over democratie en gelijkwaardigheid zijn dus lastig. Zeker als je als burger moet leven in een land waar vandaag de dag hele andere “kernwaarden” aan de orde zijn, die veelal met gelijkwaardigheid en democratie niet zo veel van doen hebben. Naar mijn idee hebben leerlingen vandaag de dag veel meer aan lessen die gaan over hoe om te gaan met een grijpgraag bedrijfsleven. Lessen die de weg wijzen naar betaalbaar wonen, of enigzins betrouwbare werkgevers die niét geilen op te lage betaling en vooral véél flexibiliteit. Dat de zorg steeds minder bereikbaar is voor het leeuwendeel van de bevolking en dat het dus van belang is je gezondheid goed in de gaten te houden. Op tijd leren om te gaan met armoede en je te schikken naar beroerde leefomstandigheden in slecht onderhouden huizen in doodgeslagen buurten en wijken. Waar moet je kennis opdoen over wat te ondernemen als alles misgaat en de hulpverlening almaar dweilt met open kranen? Dat de enige échte kernwaarde in dit land eigenlijk de economie is. Géén poen? Dan ook géén zeggenschap! Keurige, maar toch werkeloze dus economisch niet interessante burger? Jammer misschien maar dus ook geen betrouwbaar rechtssysteem voor U. Wijze woorden over weerbaarheid tegen aanvallen op eigen consumptiegedrag zouden ook wel gunstig zijn voor een gemiddelde leerling. Burgerschapsonderwijs zou moeten voorzien in concrete kennis over hoe je in deze economistische maatschappij overleeft. De gelijkwaardigheid van vrouwen, álle homo’s zonder enig probleem uit de kast en zoenend op de markt blijven dan gewoon de idealen. Voor straks; hoé er ook wordt gestemd, bovenstaande aanbevelingen doen het altijd goed. Linksom of rechtsom!

    oosterwijck says:

    Burgerschapsonderwijs, laat me niet lachen. … Ik ken een inburgering van een Iraanse crimineel, drugsverslaafd, agressiviteit controleprobleem, maakte in 2 jaar tijd €20.000 schuld, had contacten met een terreurnetwerk. Had een mede asielzoeker invalide geslagen, probeerde een Nederlander te vermoorden (een Christenhond de keel doorsnijden omdat hij het leven niet verdiende) en deze man kreeg een inburgeringsdiploma en een Nederlands paspoort. Overal uitte hij kritiek op de Nederlandse samenleving en lachte iedereen uit. Iedereen was een smerig varken of een Christenhond. En daar staat tegenover dat een keurig gezin met tienermeisjes, op de middelbare school, na 8 jaar in Nederland, het land worden uitgezet. … Het wordt tijd dat wij Nederlanders, onze regering het land uit zetten.