Plaatwaarde: A Night At The Opera van Queen

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een bijzondere lp. Deze week: A Night At The Opera van Queen.

Nog steeds voor volle zalen

Queen, wie kent deze Engelse band niet? In hun hoogtijdagen zijn zij één van de allergrootste ter wereld en ook nu nog spelen drummer Roger Taylor en gitarist Brian May onder de naam Queen overal ter wereld voor volle zalen. In hun lange carrière maakt de band 15 studioplaten, waarvan A Night At The Opera de 4e is.

Bohemian Rhapsody

Deze plaat uit 1975 betekent de wereldwijde doorbraak voor de band rondom zanger Freddie Mercury. Het is misschien te veel eer om dit succes alleen maar af te schuiven op het nummer Bohemian Rhapsody, maar toch zit er wel een kern van waarheid in deze bewering. Dit nummer, waar Mercury een aantal jaar aan werkt voordat hij het precies heeft zoals hij het hebben wil, wordt gezien als één van de allerbeste nummers ooit gemaakt. De pakkende zangpartijen, de gitaarsolo en het operettegedeelte vormen samen een mix waarvan de houdbaarheid nog lang niet is verstreken. Het lied staat niet voor niets elk jaar weer bovenaan de Top 2000 van NPO Radio 2. Het is echt niet alleen de oudere generatie dat dit nummer elke keer weer de toppositie bezorgt. Sterker nog: er stemmen tegenwoordig meer jongere mensen op dit nummer dan mensen die in 1975 al in staat waren om het nummer op single te kopen.

Niet Rock ’n Roll

Naast Bohemian Rhapsody is ook het nummer You’re my best friend– een creatie van bassist John Deacon- een bekend nummer van deze plaat. Deacon schrijft dit nummer voor zijn vrouw Veronica en verwerkt de zin I’m happy at home (ik ben thuis gelukkig, red) in het nummer. Drummer Roger Taylor staat er aanvankelijk op dat Deacon de zin schrapt, omdat hij de zin totaal niet rock ’n roll vindt. Taylor krijgt op zijn beurt ook veel kritiek. Zijn nummer I’m In Love With My Car. Dit nummer gaat over de liefde voor zijn auto en dat vinden de andere bandleden niet per se een heel sterk onderwerp. Taylor denkt hier heel anders over en eist zelfs dat het samen met Bohemian Rhapsody als single wordt uitgeven; Bohemian Rhapsody op de a-kant en I’m in love with my car als b-kant. Na veel vijven en zessen – hij schijnt zich urenlang te hebben verschanst in een keukenkastje- krijgt hij zijn zin. Een hit wordt I’m in love with my car niet, in tegenstelling tot Bohemian Rhapsody. Dit nummer komt in 6 landen op nummer 1, waaronder in ons eigen land en in Groot-Brittannië.


Succes van de plaat

De plaat zelf kan ook op veel succes rekenen. De muziekpers is lovend. Het Amerikaanse muziektijdschrift Rolling Stone schrijft in 1976 dat Queen met deze plaat heeft laten zien dat zij een plek bij de allergrootste acts van die tijd verdienen. De Engelse muziekkrant Record Mirror vindt de plaat ook heel erg goed, al is de journalist die het stuk schrijft niet zo enthousiast over het nummer Sweet Lady.

Na A Night at the Opera

Nadat Queen A Night at the Opera uitbrengt kan niemand meer om hen heen en begint hun meest succesvolle periode. Er volgen gigantische wereldtournees en optredens in stadions. het kan niet op, zo lijkt het. Deze succesvolle periode duurt ongeveer tot 1982, waarna er een tijd aanbreekt  e van muzikale meningsverschillen. Mercury wil meer elektronische elementen toelaten in de muziek, maar daar zien May en Taylor helemaal niets in. Later in de jaren 80 weet de band weer naar elkaar toe te groeien en maken zij nog verschillende succesvolle albums. De laatste plaat komt uit in 1991, het jaar waarin zanger Freddie Mercury sterft aan de gevolgen van AIDS.

Marjolein Taxeert A Night at the Opera

“Van A night at the Opera zijn maar liefst 162 versies op vinyl uitgebracht. Deze releases hebben allemaal hun eigen specifieke kenmerken en soms zijn de verschillen minimaal. Van de lp zijn een fors aantal uitgaven illegaal, soms zijn deze heel moeilijk te herkennen. De waarde varieert van zo’n 10 tot wel 5000 euro. Maar dan moet je wel een door de hele band gesigneerd exemplaar hebben. En dan geldt nog, dat resultaten behaald in het verleden geen garantie bieden voor de toekomst…

Nederlandse persing

Een vroege Nederlandse persing heeft een wit label, met boven in het kleurrijke logo van de zwaan met de 2 leeuwen. Het EMI-logo staat onder in het midden. Het catalogus nummer is 5C 062-97176. Links op het label staat het jaartal 1975. Boven het EMI logo staat Stemra, de Nederlandse auteursrechten organisatie en de tekst Made in Holland staat aan weerszijden van het logo. De LP is gestoken in een klaphoes, met teksten aan de binnenkant. De plaat zelf zit in een gekleurde binnenhoes met onder meer foto’s van optredens. Ondanks dat de plaat in grote hoeveelheden is geperst is de waarde van een perfect exemplaar fors, tussen de 40 en 50 euro. Voorwaarde is dat naast de plaat, ook  hoes en binnenhoes  in uitstekende staat zijn. Met name op de witte hoes zijn vaak verkleuringen te zien, wat de waarde omlaag haalt. Er bestaat een versie op wit vinyl , met hetzelfde catalogus nummer. Niet duidelijk is of deze uitgave tegelijk met de zwarte uitgave op de markt is gekomen. De hoes heeft een sticker met tekst ‘coloured vinyl incl. extra charge £1’.  Label, hoes en binnenhoes zijn verder gelijk aan de ’normale’ zwarte editie. De waarde van deze kleine oplage is veel hoger, minimaal 80 euro in uitstekende staat.

Engelse persing

De vroege Engelse persing heeft een klaphoes waarin het album logo in reliëf is aangebracht. De klaphoes heeft aan de binnenkant de teksten van de nummers. De binnenhoes heeft afgeronde hoeken. Het catalogus nummer is EMTC 103. Het label is net als het Nederlandse wit, met dezelfde indeling. Het kleurrijke logo zit aan de bovenkant om het gat heen. Ook deze plaat is in enorme hoeveelheden geperst. Toch heeft deze nog een respectabele waarde van 75 euro of meer, mits in excellente staat en met alle toebehoren.

Amerikaanse persing

Vroege Amerikaanse uitgaven verschenen op het Elektra label, met het vlinder logo op een groenachtige achtergrond. Het catalogus nummer is 7 E-1053. Ook de Amerikaanse versie had een klaphoes met reliëf logo. De gekleurde binnenhoes ontbreekt. In plaats daarvan zit de plaat in een Elektra company binnnenhoes. De vroege uitgaven hebben kleine verschillen doordat de plaat in veel verschillende perserijen geproduceerd werd. Er zijn flinke waarde verschillen tussen die verschillende prijzen. Deze variëren van 35 tot over de 100 euro in perfecte staat.

Bijzondere uitgaven en versies

Gesigneerde exemplaren zijn het meeste waard. Een door de hele band gesigneerde lp heeft al eens  tussen de 3.000 en 5.000 euro opgebracht. Waakzaamheid is hier geboden, want Freddie Mercury leeft niet meer, dus vervalsers proberen ook in deze branche hun slag te slaan met een vervalste handtekening. In 2018 bracht een Engelse testpersing bijna 2.000 euro op. Een persing met hoge geluidskwaliteit op het MFSL-label bracht in het verleden al meer dan 200 euro op.”

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 23 november 2019 bespreekt hij A Night at the OperaWekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Geef een reactie