Schadelijke gevolgen zonnebank

Omroep: MAX

Duur: 0:02:33

Uitzending: wo 11 apr 2018 00:00

Mooi weer? Tijd voor de solex!

Het is lente en dat betekent dat ook het solex-seizoen weer is begonnen! In 2018 is het precies 70 jaar geleden dat de eerste Nederlandse solex van de band rolt. Tijd voor een greep uit de geschiedenis van dit bijzondere vervoersmiddel.

Geboorte van de vélosolex

De solex zoals wij die kennen is een uitvinding van de Fransen Maurice Goudard en Marcel Mennesson. Zij zijn in 1905 een fabriek begonnen waarin zij motoronderdelen voor auto’s maken. Vooral carburateurs zijn hun specialiteit. Al voor de Tweede Wereldoorlog houden zij zich bezig met het ontwikkelen van een fiets met een hulpmotor, maar het duurt nog tot 1941 voordat het eerste prototype af is. In 1946 is de officiële introductie van de Vélosolex, zoals het voertuig eigenlijk heet.

Populair in Nederland

Niet veel later bereikt de uitvinding Nederland en ontstaat er een ware rage. Hoewel het vlak na de oorlog is, is het voertuig mateloos populair en daarom wordt deze vanaf 1948 ook geproduceerd in Nederland. De eer is aan de Eerste Nederlandse Autorijwielen Fabriek (ENAF) in Den Haag. Wie er eentje wil, moet geduld hebben, want in 1949 is er een behoorlijke wachtlijst. In de jaren die volgen wordt de solex een veel gezien vervoersmiddel waar Nederlanders mee naar hun werk gaan (zie foto hieronder) of de dagelijkse boodschappen mee doen. Ook is de motorische fiets zeer populair onder jonge vrouwen.

solex

De solex ziet u rechtsonder op deze foto.

Verzamel- en verhuurobject

In 1969 stopt de productie van Nederlandse solex en dunt het aantal mensen dat erop rijdt uit. Het wordt steeds meer een verzamelobject en in 1988 wordt de eerste solexclub opgericht. Snel volgen er meer en met hun komst worden ook solextochten bijzonder populair. Ook heuse wedstrijden solex-rijden zien het levenslicht (zie hoofdfoto van dit artikel). Daarnaast zijn er ook heel veel solex-verhuurbedrijven die de voertuigen verhuren aan dagjesmensen. Met name op mooie, zonnige dagen rijdt de solex regelmatig door de meer landelijke gebieden van Nederland.
solex

Hallo Nederland gaat op 11 april 2018 langs bij de oudste solexclub van Nederland: Solexo 1 op 70 uit Oosterhout.

(Bron: redactie Hallo Nederland, verschillende websites solexverhuur)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Sinds het ontstaan van de motorfiets, waren er tientallen constructeurs die een motorblok boven het voorwiel monteerden. De gebroeders Werner in Parijs, in 1901, is één voorbeeld, maar er zijn tal van anderen, die het licht zagen (het wiel opnieuw uitvonden). Daarmee wil ik zeggen dat het concept van de Solex helemaal niet zo spectaculair is, als dat U het laat lijken. Het begrip “bromfiets”, is ontstaan in 1927 met de z.g. BMA klasse of Bicyclette à Moteur Auxiliaire (in Nederland, rijwiel met hulpmotor “onder de zestig” genoemd) of Velomoteur. Dat was een lichte motorfietsklasse, waarop trappers verplicht waren en een maximum inhoud van 99cc. Waarbij geen wegenbelasting betaald hoefde te worden. Midden dertigerjaren werd er gezocht naar een kleinere cilinderinhoud, omdat er steeds meer snelheid, uit steeds minder motorblok mogelijk was en ontstond de 60cc klasse. Door de Tweede Wereldoorlog lag de ontwikkeling van het “rijwiel met hulpmotor” even stil en na het sluiten van de vrede werd een nieuwe bromfietsklasse van 50cc vastgesteld. De “Rijwiel met hulpmotor”, wordt gedefinieerd tijdens de conventie van Genève, in 1947, waar allerlei afspraken gemaakt worden. Deze conventie had natuurlijk een paar jaar eerder de gesprekken gestart, waardoor het sinds 1945 bekend was bij constructeurs, wat de plannen waren. Daarop heeft Solex een motorblokje op een herenfiets gemonteerd in 1945. Later werd dat motorblokje op een damesfiets gemonteerd omdat een damesfiets algemener gebruikt kon worden. En dat ontwerp werd uiteindelijk de Solex zoals wij hem kennen.