Verkeersinfarcten dreigen als de lightrail niet meer geld krijgt

Misschien heeft u er al wel eens van gehoord: de lightrail, een kruising tussen een trein, tram en metro. Momenteel is er alleen een lightrail-verbinding tussen Den Haag en Zoetermeer, maar om dichtslibben van de Randstad te voorkomen, zouden er veel meer aangelegd moeten worden. Dat vinden wethouders van verschillende Randstad-gemeenten.

Wel bouwen, geen openbaar vervoer

Alle steden in de Randstad groeien en daarom moeten er nieuwe woningen gebouwd worden. Het staat vast dat dit de komende jaren gaat gebeuren, maar over de daarbij behorende infrastructuur wordt nog niet veel gezegd. Een zeer slechte zaak, laat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) in december 2017 al weten. Al deze nieuwe inwoners kunnen immers niet over de weg en moeten genoeg mogelijkheden hebben om met het openbaar vervoer te reizen.

Lightrail: de ideale optie

Het aanleggen van meer lightrail-verbindingen is daarom een goede optie, vinden de Randstad-gemeenten. Het is sneller dan de trein en de tram en gaat niet ondergronds, zoals de metro.
Al 10 jaar lang rijden er tussen Den Haag en het stadscentrum van Zoetermeer lightrail-wagons en hier is deze manier van vervoeren een groot succes met 80.000 reizigers per dag. Het liefst wil de gemeente Zoetermeer de lightrail-verbinding doortrekken naar Rotterdam, maar er is 1 probleem: dit kost 700 miljoen euro en dat geld is er niet. Niet bij de gemeente en ook niet bij de vervoersregio Den Haag – Rotterdam. Jammer, vinden ze in Zoetermeer, want er is door het nieuwe kabinet juist 2 miljard vrijgemaakt voor het bevorderen van de mobiliteit, waarvan 40 procent naar het openbaar vervoer gaat. Dat komt voor de Randstad-gemeenten neer op 200 miljoen per gemeente om te investeren in de lightrail en dat is veel te weinig, zegt Marc Rosier, verkeerswethouder in Zoetermeer tegen de NOS.

Verkeersinfarcten dreigen

Volgens Rosier moet er echt snel meer geld komen voor de lightrail, omdat er verkeersinfarcten dreigen als de bouw van huizen rond de grote steden door wordt gezet. VNG-bestuurder Boudewijn Revis gaat nog een stap verder en pleit voor een bouwstop als er niet snel meer geld naar de ontwikkeling van ov in de buurt van de grote steden gaat.

(Bron: NOS, De Telegraaf, ANP)

Geef een reactie