Maxime op reis: kerstsfeer in Wenen

Onder de noemer ‘Maxime op reis’ leest u regelmatig verhalen over de eigen reiservaringen van de redactie van MAX Vandaag. Deze keer gaan we voor een stedentrip naar Oostenrijk, waar we het prachtige Wenen bezoeken. Aangezien dit nu enige tijd geleden is en zo goed is bevallen, keren we er onlangs voor een tweede keer terug en die ervaringen leest u onderaan dit reisverslag.

UNESCO

De stad van Sisi, de rivier de Donau, de Wiener Philharmoniker, de sachertorte en de koffiecultuur, we hebben redenen te over om Wenen te bezoeken. We zijn tevens gek op kerst, dus ons bezoek in december is een schot in de roos. De binnenstad van Wenen staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO en is van zichzelf al schitterend, maar met een verse laag sneeuw, de kerstmarkten en de prachtig versierde straten is de sfeer helemaal betoverend. We boeken een hotel midden in het centrum en daar vandaan kunnen we alle hotspots prima per metro, tram en de benenwagen bereiken.

Kerstsfeer in de winkelstraten

Omdat we er voor een kleine 4 dagen zijn, waarvan 2 volle dagen, moeten we keuzes maken, maar we krijgen wel een hele goede indruk van wat de stad te bieden heeft. Als eerste maken we een wandeling door het centrum, om de uitbundig versierde kerstetalages en versieringen boven de straten te bekijken en van een lekkere kop koffie met gebak te genieten. De eerste gezichtsbepalende factor die we daarbij tegenkomen is de Stephansdom. Het is de grootste kathedraal van Oostenrijk en helemaal in gotische stijl gebouwd. Het hoogste punt is de zuidelijke toren van bijna 140 meter hoog. Hoog of niet, hij wordt liefkozend Steffl, oftewel kleine Stefan, genoemd.

Kerstmarkten

Op verschillende plekken in de stad zijn mooie kerstmarkten te vinden. Vooral als het inmiddels donker is geworden een lust voor het oog. Wij bezoeken onder andere die bij Schloss Belvedère, bij Schloß Schönbrunn en natuurlijk bij het Rathaus (gemeentehuis). Vooral de kerstmarkt bij het Rathaus is betoverend mooi. Al meer dan 700 jaar wordt hier de wereldberoemde Wiener Christkindelmarkt gehouden. Naast gezellige kraampjes met kerstdecoraties en lekkernijen staat er elk jaar een imposant hoge kerstboom. Het Belvedere (oftewel mooi uitzicht) omvat 2 mooie paleizen met daarin een musea en een park. Wij bezoeken deze keer alleen het park.

Rathaus

Belvedere

Wurstelprater

In het district Leopoldstadt ten oosten van het stadscentrum ligt het uitgestrekte Prater-park. Hier is het kleine pretpark Wurstelprater te vinden, met als grote trekpleister het Riesenrad (reuzenrad). Het rad stamt uit eind 19e eeuw en voor degenen zonder hoogtevrees is het zeker aan te raden een ticket te kopen. Op het hoogste punt bevindt u zich 65 meter boven de grond en kunt u over de stad en het park uitkijken. Het rad beweegt zich langzaam voort en het rondje neemt daardoor zo’n 10 minuten in beslag. Kunt u er geen genoeg van krijgen, dan is het ook mogelijk een complete gondel af te huren en er een maaltijd in te nuttigen!

Schönbrunn

Een bezoek aan Wenen is niet compleet zonder een bezoek aan het zomerpaleis van de Habsburgers en de tuinen eromheen. Schönbrunn wordt weleens vergeleken met het Paleis van Versailles en dat lijkt ons volkomen terecht. Het paleis ligt even buiten het centrum van Wenen en werd in de 18e eeuw gebouwd, maar in later tijden flink verbouwd. Van de ruim 1400 kamers zijn er tegenwoordig enkele tientallen geopend voor publiek, waaronder kamers van Frans Jozef en Elisabeth (Sissi). Het is niet moeilijk om bij het bezoek aan deze vertrekken terug te dromen naar eerder tijden. Het kan er erg druk zijn, met ellenlange rijen bij de kassa’s, dus het is aan te raden de kaarten van tevoren te kopen.

Op het terrein is ook een mooie tropische kas uit 1883 te vinden. In het 111 meter lange, 28 meter brede en 25 meter hoge Palmenhaus staan naast palmen een keur aan bloemen en planten. Wij warmen dankbaar even op in deze weldadige omgeving, want buiten is de temperatuur inmiddels tot onder de 0 graden gedaald.

wenen

In de Gloriette, een overdekte zuilengalerij op de heuvel voor Schönbrunn, vergapen we ons tenslotte aan de gebakjes en kiezen we met enige moeite een lekker exemplaar uit. De Gloriette biedt een panoramisch uitzicht over Schönbrunn en het erachter liggende Wenen.

Hundertwasserhaus

In Nederland (Limburg) hadden we al eens een bouwwerk in de stijl van de Oostenrijkse architect/kunstenaar Friedensreich Hundertwasser bezocht en dus stond het Hundertwasserhaus in Wenen ook hoog op ons lijstje. Hunderwasser hield net als Gaudí van kleurrijke en fantasierijke architectuur en zijn Hundertwasserhaus uit 1985 is gebouwd in felle kleuren en onregelmatige vormen. Er tegenover ligt een kleine winkelgelegenheid, ook helemaal in Hundertwasser-stijl.

Hotel Sacher

We sluiten onze stedentrip aan Wenen af met een bezoek aan het vijfsterrenhotel Hotel Sacher. Het hotel is beroemd om zijn sachertorte en we willen wel eens persoonlijk uitproberen of deze taart hier echt zo lekker is. En we kunnen verklappen: dat is ‘ie! Het is daarnaast al een belevenis om het statige hotel binnen te gaan en in het zeer smaakvol ingerichte cafégedeelte te zitten.

We keren zeker terug om de rest van de bezienswaardigheden in de stad te bekijken en dan in de zomer, zodat de parken nog meer tot hun recht komen.

Tweede bezoek

Hierboven beschrijven we dat we zeker nog eens terug keren om de rest van de bezienswaardigheden te bezoeken. Toch is dat niet tijdens de zomer geworden, maar opnieuw in de kersterige decembermaand. Bij dit tweede bezoek boeken we ons hotel in een ander gedeelte van de stad, vlak bij het grote station Westbahnhof. Waar vandaan we alles snel kunnen bereiken.

Kerstmarkt Sloss Schönbrunn

We arriveren vroeg in de ochtend en na het afgeven van de bagage in het hotel beginnen we direct aan onze eerste dag in Wenen. We keren terug naar Sloss Schönbrunn en het grote verschil met de voorgaande keer is dat er deze keer geen sneeuw ligt. Uiteraard genieten we opnieuw van koffie in de Gloriette, want het uitzicht daarvandaan willen we niet missen. Ook ondernemen we de wandeling over het landgoed naar de palmenkas, maar deze keer duurt het niet zo lang om weer op te warmen. Het wordt al vroeg donker, wat in dit geval goed uitkomt, want we besluiten ons bezoek aan Sloss Schönbrunn met de sfeervolle kerstmarkt, die voor het paleis ligt en vervolgens gaan we op zoek naar een plek waar we een lekkere schnitzel kunnen eten.

Sisi Museum

Onze tweede dag starten we met een bezoek aan de Hofburg, waar we als eerste de zilvercollectie bekijken. De vitrines liggen vol met zilveren borden, bestek, vergulde tafelstukken en geborduurd tafellinnen. Vervolgens is het Sisi museum aan de beurt. Dachten we dat Schönbrunn al indrukwekkend was, we genieten zo mogelijk nog meer van dit bezoek. Tijdens het doorlopen van de vele (woon)vertrekken wordt het verhaal van haar leven verteld en dit allemaal in het Nederlands, via het luistersysteem dat wij meegekregen hebben.

Stephansdom

We zijn benieuwd hoe mooi de winkelstraten deze keer versierd zijn, dus we gaan richting de Stephansdom, waar we deze keer ook binnen een kijkje nemen. ’s Avonds keren we terug om de verlichting in de straten ook nog bij donker te zien, maar nu gaan we eerst richting kerstmarkten, bij het Maria Theresia Platz met z’n 2 statige musea aan weerszijden en de Christkindelmarkt bij het Rathaus.

StephansdomStephansdom

Karlsplaz

Inmiddels zijn we het lopen even moe en het volgende stuk naar Karlsplaz kunnen we gelukkig even uitrusten, want dat leggen we per metro af. Bij Karlsplaz liggen verschillende bezienswaardigheden in de omgeving, waaronder de Karlskirche (met een kerstmarkt ervoor), de Karlsplatz-paviljoens in jugendstil-stijl en natuurlijk het Musikverein, waar de Wiener Philharmoniker elke nieuwjaarsdag zo’n prachtig optreden vandaan brengt.

Voor ’s avonds staat er een bezoek aan een opera in de Wiener Staatsoper op ons programma en we hebben nog wat tijd over voor het begint, dus gaan we nog op zoek naar het beeld van Johan Strauss in het Stadtpark.

Sloss Belvedere

Onze laatste dag in Wenen begint met een blauwe lucht en veel zon. Dat hadden we niet verwacht in december, maar het is zeer welkom. We checken uit en omdat we nog de hele dag te besteden hebben voor we het vliegtuig terug naar Nederland nemen, laten we onze bagage onderweg op het Wiener Hauptbahnhof achter in een kluis. Nu hebben we onze handen vrij en met de tram nemen we nog het laatste stukje naar Sloss Belvedere voor een mooie wandeling in de zon.

Zentralfriedhof

Vervolgens stappen we opnieuw op de tram, maar nu richting het Zentralfriedhof, de zeer uitgestrekte begraafplaats net buiten de stad, waar de graven van allerlei beroemde Oostenrijkers te vinden zijn, waaronder vele componisten. De begraafplaats is de tweede grootste van Europa en met bijna 2,5 km2 is dit dus niet te belopen in de korte tijd die wij hebben. We stappen daarom uit bij ingang 2 (Tor 2) die het dichtst bij de bekende graven licht en waar we onder andere die van Beethoven, Strauss (meerdere), Brahms en Schubert bekijken. Ook staat daar de mooie Karel Borromeuskerk, met zijn grote koepel. In de catacomben zien we de sarcofaag van dr. Karl Lueger, de meest geëerde burgemeester van Wenen en vervolgens maken we nog een korte wandeling over de begraafplaats met zijn vele zeer bijzondere graven.

Zentralfriedhof wenen

wenen wenen

Voor we onze bagage ophalen gaan we tenslotte naar het Wiener Prater, waar we bij het Riesenrad onze laatste Weense koffie met gebak nuttigen. Nu echt nog eens terug keren in de zomer?