Duur 13:45
Gepubliceerd op 30 mei 2016

Logeren bij de locals

Niet overnachten in een groot en onpersoonlijk All Inclusive hotel, maar slapen bij “locals”. Het is populairder dan ooit en bedrijven zoals bijvoorbeeld Airbnb en Wimdu spelen daar goed op in. Particulieren kunnen via deze sites hun huis aanbieden en verhuren. Een probleem: tussen de eerlijke verhuurders verschuilen zich ook oplichters.

Klachten

Op het internet zijn veel klachten te vinden over de reisorganisatie Wimdu. Het staat vol met berichten als: “WIJ ZIJN OPGELICHT DOOR WIMDU!!!”, “We zijn 10.000 euro lichter na het boeken van een villa via Wimdu die niet bestond” en “Do not book with Wimdu very dangerous”. Ook de familie van Rijn is opgelicht: “Wij boekten een huis voor 7 personen, vlakbij Londen. We betaalden €1200,- en het zag er allemaal prima uit. Uiteindelijk kwamen we erachter dat de boeking- en betalingsbevestiging hartstikke nep waren.”

In de handen van oplichters

Het bedrijf Wimdu is Duits verhuurbedrijf, vergelijkbaar met Airbnb. Het bedrijf is actief in 140 landen en biedt – naar eigen zeggen – 300.000 slaapplaatsen aan. Maar hoe konden al die mensen via Wimdu toch in de handen vallen van de oplichters? Jeanine Janssen van de MAX Ombudsman: “Het probleem is dat klanten door de verhuurders worden gevraagd om buiten de chat op de website van Wimdu contact op te nemen voor de afronding van de boeking. Hierdoor is er geen controle van Wimdu meer mogelijk. Wimdu probeert dit te voorkomen door het onmogelijk te maken om e-mailadressen en telefoonnummers te versturen binnen de boekingschat, oplichters kunnen dit systeem echter eenvoudig omzeilen.”

Drievoudige controle

Wimdu geeft op de website aan een drievoudige controle te houden. Het bedrijf zegt accommodaties te bezoeken, deze online in de gaten te houden en ze te toetsen aan de hand van recensies. Hiermee gaan ze een verplichting aan die ze niet na kunnen komen, maar ook daar hebben ze zich echter tegen ingedekt, in hun algemene voorwaarden staat namelijk: “Iedere gebruiker dient zelfstandig de identiteit van de desbetreffende contractpartner te controleren. Wimdu aanvaard geen aansprakelijkheid voor de juistheid van de contactgegevens van de gebruiker die op het platform vermeld zijn.”

Te mooi om waar te zijn

De online bemiddelaar, in dit geval Wimdu, zou de bezoekers van de website vooral moeten waarschuwen tegen de oplichters met veiligheidstips. Ze adviseren hun klanten wel om de bemiddeling op de website van Wimdu plaats te laten vinden, maar een tip als: “Laat uw gezonde verstand spreken: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo”, is geen overbodige luxe.

Dit onderwerp is besproken in het programma Groeten van MAX op 30 mei 216.

Geef een reactie

Reacties (25)

  1. knabbel13 says:

    Ik ga zeker kijken straks. Lekker makkelijk van Wimdu de tip: laat u gezonde verstand spreken!!

  2. Bert Streppel says:

    Beste,

    Graag even een tegengeluid. 1,5 jaar geleden boekte ik een appartement in Lissabon voor 3 nachten. De boeking, het contact, de betaling: alles ging even eenvoudig. Het appartement was meer dan uitstekend, de gastvrouw fantastisch. Niet alles is kommer en kwel bij Wimdu hoor…

    Gr.

    Bert

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste Bert,
      Fijn dat het bij u goed is gegaan. Gelukkig gaat het niet in alle gevallen mis.
      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  3. Sjoekepasma says:

    Dag

    Graag wil ik even doorgeven dat het ook goed kan gaan bij Wimdu. Al 3 jaar boek ik bij Wimdu een appartement voor mijn stedentrips met een vriendin, Porto, Kopenhagen en Venetie. De bevestiging komt snel, het contact met de huiseigenaren prima en correct. Na afloop altijd een reactie hoe de accomodatie is bevallen. Ik denk dat er overal rotte appels tussen zitten, maar ik wil toch graag ook het positieve laten horen.

    Ik stel ue programma zeer op prijs.

    Met vriendelijke groet,
    Sjoeke Pasma

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste Bert,
      Fijn dat het bij u goed is gegaan!
      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  4. jpieters says:

    Ook ik heb gedurende de laatste drie jaar met alle plezier via Windu diverse kamers gehuurd in Parijs, Munchen en Berlijn. Nooit problemen gehad.

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste JPieters,
      Er staan hier meerdere goede reacties. Gelukkig maar!

      Vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  5. ger1951 says:

    Ik ben 2 jaar geleden via wimdu naar sofa Bulgarije op vakantie geweest de eerste accommodatie een appartement kreeg ik geen contact na overleg met wimdu binnen 2 dagen geld terug gestort en vervolgens een ander appartement aangeboden gekregen dit was een keurig appartement in het centrum ik heb een goede ervaring met wimdu gr ger

    1. MAX Ombudsman says:

      Gelukkig!

  6. maarten.vandermeer says:

    Ik heb al 4 jaar een b & b en doe even lang zaken met Wimdu.
    Het klopt dat contact met Wimdu moeizaam verloopt. Bellen kan niet, maar meeste emails worden beantwoord.
    Na registratie belde Wimdu 1x op, maar bezoek is er nooit geweest
    Wimdu betaalt 100% uit, maar klant betaalt nog 20% extra.

  7. EstherJeschar says:

    Ik wil graag reageren dat ik reeds 3x een accommodatie via Wimdu heb geboekt en dat dat zeer goed bevallen is. De accommodaties waren exact zoals op de foto’s en ook waren de eigenaren zeer hartelijk. Ik heb geen enkel probleem ondervonden. Ik vind het ook niet slim dat mensen betalen via de eigenaar zelf ipv via Wimdu. Dat stinkt al bij voorbaat.
    Wel heb ik na boeking via Wimdu rechtstreeks contact gehad met de eigenaren via WhatsApp.

    Gr Esther

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste Esther,

      Het lijkt inderdaad niet slim dat mensen buiten het systeem gaan. Maar de oplichters zijn slinks en hebben goede trucs. En soms trapt iemand in zo’n truc. Dat is natuurlijk uitermate vervelend en kost een hoop geld.
      Maar de beste tip blijft natuurlijk: blijf binnen de site!

      Vriendelijke groet,

      Jeanine Janssen

  8. johanes says:

    Ook ik heb een slechte ervaring met Wimdu.
    In april wilden wij met 8 personen een weekend naar Berlijn.
    Op de site van Wimdu stonden verschillende apartementen die te mooi leken om waar te zijn..
    Na via Wimdu gereageerd te hebben bij twee verschillende apartementen kreeg ik twee keer het verzoek om via een prive adres contact op te nemen.
    Ik heb dit doorgegeven aan Wimdu maar zeker 1 apartement staat nog steeds op de site.

    Er wordt ook openlijk op de site gevraagd om prive contact op te nemen
    Ook worden er verschillende apartementen verhuurd door dezelfde persoon

    Ik ben hier niet op ingegaan en heb geboekt bij een betrouwbare booking site.

  9. avanessen says:

    Wij boekten, in oktober 2015, voor eind april dit jaar een driedaags verblijf in een appartement voor 4 personen, met parkeergarage, in Barcelona .Parkeergarage, omdat we wisten dat er weinig parkeergelegenheid te vinden is in Barcelona. Met de eigenaar spraken we per mail af een uur voor aankomst te bellen, zodat hij met de sleutel aanwezig kon zijn.
    Een uur voor aankomst belden wij: geen reactie. Al rijdend spraken we de voicemail in. Barcelona doorkruisend, belden we nog een paar keer, maar kregen geen gehoor.
    Bij aankomst bleek de eigenaar niet aanwezig. Uiteraard was alles hermetisch afgesloten. Na een half uur hebben we contact opgenomen met Wimdu. We werden 10 minuten later teruggebeld: de eigenaar had geannuleerd. Vanuit Wimdu was ons dat echter niet meegedeeld, terwijl het bij hen al 4 dagen bekend was! Daar sta je dan met volle bepakking voor een appartement waar je niet in kunt!
    Wimdu bood ons twee mogelijkheden:
    1. Het bedrag van de boeking wordt teruggeboekt en u zoekt zelf een ander onderkomen.
    2. Wij zoeken voor u een ander appartement.
    Wij kozen voor optie 2, ook omdat we een paar uur later onze kinderen moesten ophalen op het vliegveld en dan graag een onderkomen zouden hebben. Na het nodige heen en weer bellen wat heel veel tijd kostte omdat er niet opgenomen werd of waarbij de verbinding werd weggedrukt, bood Wimdu ons een ander appartement aan. Wel duurder en in een andere wijk, verder van het centrum verwijderd.
    Inmiddels was het zo laat dat we naar het vliegveld moesten en geen tijd meer hadden om het contract met de nieuwe beheerder door te lezen. We gingen mondeling akkoord. Vanwege een gebrekkige internetverbinding lukte het ook niet om met een voucher om te boeken. Het volledige bedrag moest dus van onze creditcard afgeboekt worden. Met gebruikmaking van deze voucher hadden we alleen het prijsverschil bij hoeven te betalen. Het prijsverschil kwam uit op €46,52. Wimdu bracht ons geen boekingskosten in rekening.
    Uiteindelijk arriveerden we ruim anderhalf uur te laat in het appartement. Dat betekende dat we €20,00 extra moesten betalen, omdat we te laat incheckten. Een parkeergarage was er niet. Voor €30,00 konden we gebruik maken van een parkeergarage van de eigenaar in de buurt. In de buurt bleek 1,5 km. verderop te zijn. De volgende dag was het geld van de originele boeking teruggestort op onze creditcard. Dat was prima in orde!

    Bij terugkeer stelden we Wimdu aansprakelijk voor de extra kosten. Wij stelden hen aansprakelijk wegens nalatigheid en stelden dat deze kosten niet nodig waren geweest, wanneer we tijdig ingelicht waren. We hadden dan tijd gehad om zelf een ander appartement te zoeken. Nu waren we min of meer gedwongen om deze duurdere oplossing te accepteren. De reactie van Wimdu:” door acceptatie van de boeking, vervalt elke vorm van aansprakelijkheid. U motivatie is niet steekhoudend. U kunt inschakelen wie u wilt, maar wij hebben ons aan de voorwaarden gehouden.”
    Dat we door de fout van Wimdu opgezadeld werden met extra kosten van €96,00 voor de huur en een fikse telefoonrekening, omdat je zo minstens 10 minuten per keer in de wacht stond vanuit Barcelona naar Berlijn, werd bruusk van tafel geveegd.
    Zeker is Wimdu behulpzaam geweest, bij het vinden van een ander appartement, maar het woord ‘coulance’ kent men niet. Het had de organisatie gesierd, wanneer men onze claim voor de extra huurkosten had geaccepteerd. Wij zullen via dit platform zeker niet meer huren!

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste AvanEssen,

      Als u kunt aantonen dat Wimdu dit al 4 dagen wist en ze hadden u door een eerdere melding te doen kunnen behoeden voor de extra kosten, dan kunt u die bij ze claimen.
      Maar een juridische weg voor 96 euro is niet raadzaam helaas.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

    2. Hans020 says:

      Als het goed is krijg je vanuit Wimdu een e-mail toegezonden op het moment dat de host annuleert, mij is het nl ook een keer overkomen (annulereing host), maar kreeg keurig een e-mail toegezonden.
      Indien deze e-mail nooit is verzonden lijkt het me dat je in je recht staat, echter zijn de kosten inderdaad te laag om actie te ondernemen.

  10. Hans020 says:

    Ook ik wil met klem een tegengeluid over Wimdu laten horen.

    Ik ben sinds augustus 2014 actief als verhuurder van mijn appartement in Amsterdam en heb nu al zo’n 30 keer gasten ontvangen en NOOIT problemen gehad.
    Ook heb ik de andere kant meegemaakt, dus zelf een aantal keren als gast geboekt bij Wimdu, nooit problemen gehad.

    Wat ik begrijp is dat alle oplichtingspraktijken ontstaan doordat mensen buiten de beveiligde omgeving van Wimdu gaan betalen. Wimdu waarschuwt daar wel degelijk voor, dus een gewaarschuwd mens telt voor 2.

    Nee, ik vond dit een zeer tendieus item van MAX, en de meeste reacties op de forum geven gelukkig een veel beter (en reeeler) beeld van WIMDU.

    1. MAX Ombudsman says:

      Beste Hans,

      We hebben niet gezegd dat het nooit goed gaat. We hebben alleen gezegd dat de waarschuwingen te wensen over laten en de reacties van Wimdu richting consument stukken beter kunnen.
      Het is heel fijn dat het bij u altijd goed gaat, maar aan de reactie die Wimdu gaf richting de verslaggever is wel te zien dat ze klantgerichtheid niet heel hoog in het vaandel hebben staan.

      Met vriendelijke groet,
      Jeanine Janssen

  11. Momarada says:

    Ook wij hebben vorig jaar bij Wimdu geboekt in Spanje. Alles is super verlopen. Het appartement zag er exact zo uit als op de foto’s. Alles klopte. Goede communicatie en ontvangst.
    Volgende week vertrekken we weer naar dezelfde hotelketen maar in een andere plaats. Ik hoop dat deze vakantie net zo goed bevalt als de vorige en wij hier zeker nog eens zullen boeken.

    1. MAX Ombudsman says:

      Gelukkig is het bij u goed gegaan Momarada!

  12. Hans020 says:

    Wimdu waarschuwt wel degelijk, zie hieronder een deel uit de FAQ.
    Hierin wordt duidelijk gewaarschuwd om niet buiten de Wimdu site te boeken of te betalen.
    Het is pure dommigheid van mensen dat ze bedragen als € 10.000 buiten de Windu omgeving gaan overmaken naar een bankrekeningnr van een privepersoon die ze van een paar emailwisselingen buiten Wimdu om kennen.
    Sorry hoor..
    Verder zie ik in de reacties merendeel (gelukkig) positieve reacties over Wimdu, er staat niet 1 fraudegeval beschreven bij de reacties.

    1. Verify the profiles and ratings of your potential hosts.

    Check for trustworthy images and read the ratings of other Wimdu guests. It may happen that no reviews are available due to the host being new to our platform. In the case that you find doubtful information, please contact us

    2. Read the offers thoroughly.

    Read every detail that the hosts have written in the offer description regarding the characteristics as well as the house rules, in order to avoid any kind of unwanted surprises. In addition, you should inform yourself about the kind of cancellation policy your potential host has chosen to apply, and agree to it before making a booking.

    3. Payment and communication with the host must be done via the Wimdu platform.

    If you pay or communicate outside of Wimdu, it is more difficult for us to protect your data, meaning the risk of potential fraud cases can increase. For that reason, our terms and conditions prohibit those actions, and we kindly advise you to complete all the required steps solely using our platform. Do not make any reservations or payments to hosts outside the Wimdu website.

  13. berghout says:

    Wij vermoeden dat wij ook voor 7.500 euro op een heel geraffineerde manier zijn opgelicht. Via de Wimdu site kwamen wij in contact met een ‘eigenaar’ van een vakantievilla op Ibiza. Via haar ‘assistent’ hebben wij buiten Wimdu om een verhuurcontract voor de periode van 17 tot 29 juli a.s. mede ondertekend en het bedrag rechtstreeks betaald na eerst het een en ander gecheckt te hebben (adres en locatie via google maps, eigenaarschap aan de hand van een energienota). Na nadere bestudering bleken de toegezonden foto’s (en die van de Wimdu site) afkomstig te zijn van een geheel ander huis op de site van Eden Luxury Homes. Verzoeken om nadere informatie van de ‘eigenaar’ en ‘assistent’ (o.a. over de verhuurlicentie) over het door hun aangeboden huis worden genegeerd. Verzoeken om terugbetaling van het geld worden ook niet gehonoreerd. Ik ga er vanuit dat wij op 17 juli voor een gesloten deur komen te staan en naar het geld kunnen fluiten…

  14. L.Menger says:

    Graag wil ik reageren op Wimdu.
    Ik verhuur zelf een kamer aan Wimdu en is twee keer goed gegaan .Maar nu komen er gasten in Augustus dus wil ik even op Wimdu side kijken .Zie ik dat ik er helemaal niet meer op sta .Ze hebben me gewoon verwijderd.,Dus wat gaat er nu gebeuren als de gasten komen ?? Waar gaan de euro`s naar toe ..Je krijgt Wimdu echt niet te pakken heb gemaild gebeld niks van dit alles. Het zijn altijd standaard e-mails .
    mvg
    Lia

  15. jacolub says:

    Ik had in 1914 een appartement in Barcelona gehuurd via wimdu.
    Na aankomst bleek het appartement smerig, slaapkamer met, schimmel, badkamer zonder doucheophang en kapotte slang, wc gedeeltelijk afgebroken, wasmiddellade van de wasmachine totaal smerig ook met schimmel, kortom inacceptabel.
    Na reklamaties met foto’s werden mij de bemiddlingskosten vergoed. In ieder geval iets!

  16. FroG says:

    In Kopenhagen hadden we via Wimdueen appartement geboekt.
    Wat een smerig appartement.
    Wimdu zegt de te huren accomodaties te controleren, maar daar geloof ik niets van.
    De afgesleten parketvloer had lang geleden een laklaag gehad en zag groezelig en zwart van het vuil.
    De keukenlades en kastjes kleefden.
    De vloer van de douche was ergens in de vorige eeuw voor het laatst schoon gemaakt.
    Aan de onderrand van de WCpot zat de derrie van … aangekoekt.
    De gordijnen zaten vol sleetse plekken. De zon kon je gewoon door de dichte gordijnen zien schijnen.
    Ook ontbrak het bestek.
    Op onze klachten stuurde de host een foto van een lade met bestek, die er echt niet was.
    Dat was voor WIMDU voldoende om onze klachten af te wijzen.
    Onze foto’s over die smerige toestanden kwamen volgens hem overeen met de foto’s op de website.
    Nou, dan werkt er bij Wimdu zeker een medewerker met een blindengeleidehond!
    Een objectief onderzoek instellen vond men niet nodig.
    We hebben al vele appartementen mogen huren.
    Deze rondreis door Zweden en Denemarken in 8 verschillende accommodaties.
    Vanwege de viezigheid waren we genoodzaakt naar een hotel uit te wijken.
    Dus, tenzij je je graag om wil wentelen in andermans smerigheid, ga dan niet met deze host in zee!
    V.w. de slechte service is dit tevens ook de laatste keer dat we via Wimdu boeken.

Bekijk ook

Meer