Koffer mee tijdens een vliegreis? Goed vergelijken voor beste prijs

De totaalprijs van een vliegticket wordt steeds onduidelijker. Boven op de basisprijs moet voor steeds meer apart worden bijbetaald. Vooral het meenemen van koffers in het ruim zorgt voor kopzorgen bij reizigers én in 2 jaar tijd zijn de prijzen daarvoor flink gestegen.

Goed vergelijken

Vliegtuigmaatschappijen willen stunten met lage prijzen, maar bij het boeken komen er dan wel nog allerlei extra kosten bij. Frank Oostdam van brancheorganisatie ANVR zegt erover tegen de NOS: “Je moet als consument heel goed vergelijken met welke maatschappij je vliegt.” De ANVR raadt mensen aan voor het boeken goed te kijken naar de tarieven van verschillende maatschappijen.

Ruimbagage meenemen in prijs verdubbeld

Uit een onderzoek van reisorganisatie WeFlyCheap blijkt dat de gemiddelde kosten van ruimbagage in 2 jaar tijd bijna verdubbeld zijn. Voor het onderzoek zijn 30 luchtvaartmaatschappijen met elkaar vergeleken in 2 categorieën: vluchten binnen Europa en Intercontinentale vluchten. Bij alle prijzen is uitgegaan van (standaard) Economy class en het online bijboeken van bagage. Bij sommige maatschappijen zijn de prijzen in 2 jaar tijd met (meer dan) 100 procent gestegen. Bij de intercontinentale vluchten lopen de kosten snel op als reizigers meer willen meenemen dan de inbegrepen kilo’s. Bij een vlucht van Amsterdam naar Dubai betaalt men met Emirates bijvoorbeel 158 euro per 5kg overgewicht en voor het bijboeken van een extra koffer kunnen de kosten oplopen tot wel 150 euro per extra koffer. TUIfly en Norwegian zijn in het onderzoek de enige maatschappijen die geen gratis ruimbagage hanteren op een intercontinentale vlucht.

Prijsconcurrentie

Zo lang reisorganisaties elkaar de loef af blijven steken met de laagst mogelijke prijzen zal deze tendens zich blijven voortzetten. Volgens Oostdam van de ANVR wordt het alleen nog maar erger. “Er zijn zelfs plannen dat je kunt staan in het vliegtuig om goedkoper te vliegen,” zegt hij. Corendon-baas Steven van der Heijden zegt tegen De Telegraaf: “Wij zouden het liefst geen meerkosten in rekening brengen voor ruimbagage, omdat het op vakantie onmogelijk is alleen met handbagage te vliegen. Maar helaas is de prijsconcurrentie zo groot dat wij niet kunnen achterblijven”.  Woordvoerster Joyce Donat van de Consumentenbond zegt: “Extra’s zijn een nieuw verdienmodel in de luchtvaart, niet alleen bagage, maar ook voorkeursstoelen, meer beenruimte, eten, drinken en entertainment. Je moet gewoon vooraf goed vergelijken en opletten.”

(Bron: NOS, WeFlyCheap, De Telegraaf)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. oosterwijck says:

    Het is een Utopie in een wereld van zakkenvullers en vogelvrije consumenten, maar ik heb toch een idee. …

    Waarom worden niet internationaal (ik durf nog niet te spreken van één Europa), vaste tarieven gemaakt, voor stoelen én bagage? … Met daarnaast standaard tarieven voor schadevergoeding bij vertraging. … Er is wél een gestandaardiseerde afmeting afgesproken voor rolkoffers, dus het is wél mogelijk, afspraken te maken over standaardisatie. Ik weet, dat je niet moet aankomen met bescherming van consumenten, tegen oplichting en geld afhandig maken, in een wereld van liberalen en democraten. Maar als je alles op een rijtje zet, in de luchtvaartbranche en reisbranche, kom je tot de conclusie, dat het een grote rattennest en slangenkuil is. Waar niemand bij gebaat is. Het is toch bezopen, dat die criminelen dag in dag uit bezig zijn, met regels, om de consument nog meer te neppen. Iedere consumentenorganisatie heeft het erover, jaar in jaar uit en er verandert niets. … En het kan zo simpel gemaakt worden.

  2. oosterwijck says:

    Als ik met de autobus of met de trein, naar: Rome, Madrid of Oporto wil, kan ik vooraf, de reistijd en de prijs inzien, in het reisschema of spoorboekje. Ik heb nog nooit meegemaakt, dat de stoelen plotseling dichter bij elkaar gezet zijn, of dat ik extra moet betalen om naast mijn reisgezel te zitten. Ook is het nog niet voorgekomen dat de treintickets per dag in prijs varieren en dat ik moet bijbetalen voor mijn handbagage. Het is ook nog niet voorgekomen dat één trein, plotseling een andere route neemt, of een dag later of eerder vertrekt. Ik weet er zijn geen chartertreinen, maar wél charter autobussen en daar heb je ook niet die absurde afwijkingen van het normale. Waarom kan het in de trein of autobus wél goed geregeld zijn en bij de vliegtuigmaatschappijen niet? …