lift

Hoe zit het? Wat te doen als de lift op het station niet werkt?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: wat te doen als de lift op het station niet werkt?

Kapotte liften

450. Zoveel liften zijn er op de Nederlandse stations. Sommige van deze liften zijn veel langer stuk dan gebruikelijk. Dat komt onder andere door de oorlog in Oekraïne en vertraging in leveringen vanuit China.

De langdurig defecte liften zorgen voor problemen en klachten. Mensen die ervan afhankelijk zijn, kunnen niet op het perron komen of kunnen het perron na aankomst niet fatsoenlijk verlaten. Wat moeten zij doen als zij op een kapotte lift stuiten?

Volgens een woordvoerder van de NS, dat samen met ProRail de liften beheert, is het in zo’n situatie raadzaam om te bellen met de klantenservice van de NS. “Daar is een speciale afdeling die op de hoogte is van de huidige situatie rondom de liften. Zij kunnen deze persoon dan vertellen wat de beste oplossing is. Zij kunnen bijvoorbeeld adviseren om naar een station in de buurt te gaan, waar de liften wel werken of waar de perrons zich op straatniveau bevinden. Vervolgens kan er een taxi worden geregeld die de persoon in kwestie naar de eindbestemming brengt. Die taxi wordt betaald door de NS.” Het nummer van de NS Klantenservice is 030-751 5155.

Leveringsproblemen

De woordvoerder verwacht dat de problemen nog een tijdje zullen aanhouden, iets wat de vervoerder natuurlijk zeer betreurt. “Onze diensten moeten voor iedereen toegankelijk zijn, maar dat kunnen we nu niet garanderen.”

Het liftprobleem blijkt dus hardnekkig, net als de oorzaken. De oorlog in Oekraïne is niet zomaar opgelost, waardoor de staalprijzen stijgen. Daar hebben producenten weer last van, maar dat is niet hun enige probleem. In de fabrieken in China, waar de liftonderdelen vandaan moeten komen, kampt men met grote productieachterstanden. “Waar we voorheen onderdelen binnen een paar dagen hadden, duurt dat nu weken en soms maanden. Daarnaast hebben we te maken met personeelstekorten bij revisiebedrijven van onderdelen”, valt te lezen op de website van spoorbeheerder ProRail. 

ProRail en NS zijn overigens niet de enige die last hebben van de productieachterstanden in China. Wereldwijd ondervinden bedrijven hier hinder van.

(Bron: ProRail, NS, Twitter, YouTube, RTL Nieuws, Hart van Nederland. Foto: ANP)

Geef een antwoord