Hoe kan een fiets het beste meegenomen worden op de auto? Fietsendrager achterop of bovenop en meer tips

Wilt u eens ergens anders fietsen of ook tijdens uw vakantie van uw fietsen gebruikmaken? Dan kan het heel handig zijn om ze met uw auto te vervoeren. Maar hoe kunt u ze het beste meenemen? Achterop of bovenop en hoe kiest u een geschikte fietsendrager?

Hoe kiest u een geschikte fietsendrager?

Duur is niet altijd beter dan goedkoop, maar in het geval van een fietsendrager zijn de goedkoopste modellen meestal niet de beste keuze. Ze zijn niet altijd op hun taak berekend. Kies daarom voor een degelijk model, dat stevig genoeg is om fietsen te dragen. Vooral elektrische fietsen kunnen aardig wat wegen. Ga daarom bij voorkeur voor een drager die is goedgekeurd, controleer welk gewicht hij aankan of kies een exemplaar dat speciaal voor e-bikes geschikt is. Veel dragers zijn berekend op maximaal 50 kilo. Het kan dan soms helpen om bij elektrische fietsen accu’s zo mogelijk eraf te halen en in de auto zelf te vervoeren.

Trekhaken hebben ook een maximaal gewicht dat gedragen kan worden. Houd daar dus ook rekening mee en controleer niet alleen het gewicht van de te vervoeren fietsen, maar ook van de drager die daarbij komt. Op trekhaken die van aluminium of gietijzer zijn gemaakt en die zijn voorzien van de code GGG40 mogen in veel gevallen geen fietsendragers gemonteerd worden. Dit is omdat ze niet de juiste hardheid hebben en bij een incident bent u aansprakelijk.

Zo kunt u fietsen veilig op een auto vervoeren

Naast het verwijderen van eventuele accu’s kunt u ook alle andere toevoegingen van de fietsen verwijderen. Dit maakt ze niet alleen lichter, maar het is ook veiliger. Denk daarbij aan kinderzitjes, fietstassen, losse fietssloten en telefoonhouders. Door ze ervan af te halen en apart te vervoeren, kunnen ze tijdens een autorit niet ineens loskomen. Zet de fiets zelf ook goed vast. Het gebeurt regelmatig dat fietsen van dragers vallen en dat wilt u voorkomen. Veel fietsendragers maken gebruik van kliksystemen om fietsen vast te zetten, maar dit is niet altijd afdoende. Gebruik daarnaast daarom spanbanden en zet de fietsen op slot.

fietsonderhoud zelf doen
Lees ook: Door dit fietsonderhoud zelf te doen, hoeft u minder vaak naar de fietsenmaker

Kunt u fietsen het beste bovenop of achterop de auto vervoeren?

Of u fietsen bovenop of achterop de auto vervoert is om te beginnen een persoonlijke keuze. Maar beide mogelijkheden hebben hun eigen voor- en nadelen, die we hieronder benoemen.

Voor- en nadelen van een fietsendrager achterop de auto

Voor een fietsendrager achterop de auto heeft u een trekhaak nodig. Volgens de ANWB kost het laten installeren daarvan al snel 800 tot 2.000 euro. Deze soort drager heeft wel meer draagkracht dan fietsendragers voor op het dak. Er kunnen tot maximaal 4 fietsen vervoerd worden op deze manier, maar ook in dit geval moet goed gekeken worden naar de maximale draagcapaciteit. Veel merken zijn eenvoudig te bevestigen en sommige modellen zijn voorzien van een lift of oprijgoten, om zwaar tillen te voorkomen. Wanneer u kiest voor een kantelbaar exemplaar kunt u de kofferbak openen. Anders is dat niet mogelijk en moet u eerst de fietsen en drager verwijderen. Tijdens het rijden kan het zicht wel deels belemmerd worden. Het kan parkeren en het nemen van krappe bochten wat vermoeilijken. En tenslotte is er een witte kentekenplaat vereist.

Voor- en nadelen van een fietsendrager bovenop de auto

Een fietsendrager voor op een dak is een betaalbaardere optie dan een exemplaar voor achterop. Er is geen trekhaak nodig en er is geen belemmering van het zicht achteruit. U kunt ongehinderd in de achterbak. Ook kan hij gebruikt worden in combinatie met een caravan. Er is geen witte kentekenplaat nodig. Maar er zijn ook veel nadelen. Zo kan een dergelijke drager minder zwaar belast worden. De maximale daklast van auto’s bedraagt tussen de 50 en 100 kilo en dakdragers zelf kunnen fietsen tot 20 kilo per stuk dragen, met een maximum van 3 fietsen. Die fietsen moeten hoog getild worden en e-bikes vallen in de meeste gevallen af om op deze manier vervoerd worden.

Bovendien zijn de meeste modellen op het dak wat lastiger te monteren en zitten ze minder stevig vast dan een fietsendrager op de kogel. Ze vangen veel wind, waardoor het brandstofgebruik omhoog gaat en er kan sprake zijn van geluidsoverlast. Daarnaast wordt een auto er aanzienlijk hoger van en moet u daar dus altijd rekening mee houden, bij het inrijden van tunnels, parkeergarages en dergelijke.

Optie 3: fietsendrager voor de achterklep

Naast de drager op het dak of de trekhaak is er nog een derde optie: een trekhaak op de achterklep. Deze versie is handig als u geen trekhaak heeft en de fietsen ook niet op het dak wilt vervoeren. De draagcapaciteit is echter vrij laag: de fietsen mogen gemiddeld maar 15 kilo per stuk wegen en er kunnen er maximaal 3 op. Elektrische fietsen zijn dus geen optie. Ook wanneer u een achterklep heeft met een groot ruit of een spoiler is een fietsendrager voor de achterklep niet mogelijk. Daarnaast kan het zicht door het achterruit belemmerd worden.

Zolang de fietsen het zicht op de verlichting en het kenteken niet blokkeren is er geen witte kentekenplaat nodig. Is dat wel het geval, dan is niet alleen de kentekenplaat, maar ook een lichtbalk vereist. De fietsen moeten hoger getild worden dan bij een drager op de trekhaak en de verbinding tussen de auto en de fietsdrager is vaak zwak. Ook is er op deze manier een wat hogere kans op schade aan de auto.

Conclusie

Het hangt onder andere van het budget, het gewicht van de te vervoeren fietsen, uw auto en de wil om zware fietsen te tillen af welke optie voor u de beste keuze is. Alle 3 de opties hebben meerdere voor- en nadelen. Bij de dakdrager komt daar wel nog het hogere verbruik bij.

In dit artikel leest u ook nog hoe u fietsen het beste op een trekhaak- of achterklepdrager kunt bevestigen en welke regels er gelden wanneer u de weg op gaat.

(Bron: Archief, AD, ANWB, Plus Online, Autoweek. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    jjvhees52@ma says:

    Het zou handig zijn om op de fietsdragers(achter op de auto) om een voorziening te maken om een NL sticker te kunnen plakken(in Duitsland verplicht als het kenteken van de auto niet zichtbaar is, nu moet de eigenaar iets creatiefs bedenken(opmerking ANWB medewerkster).