Geen contact met de luchtvaartmaatschappij? Dit kunt u doen

Omroep: MAX

Duur: 0:13:36

Uitzending: ma 27 jul 2020 20:00

Geen contact met de luchtvaartmaatschappij? Dit kunt u doen

Vlucht geannuleerd, maar krijgt u maar geen contact met de luchtvaartmaatschappij over de restitutie van uw reissom of de voucher die u heeft geaccepteerd? U bent helaas niet de enige. In deze situatie kunt u eigenlijk maar 1 ding doen: melding doen bij de inspectie voor de luchtvaart.

Voucher of geld terug

Sinds het begin van de coronacrisis zijn er wereldwijd ontelbaar veel vliegreizen geannuleerd. Als de luchtvaartmaatschappij annuleert hebben reizigers recht op geld terug. Ook kunnen mensen ervoor kiezen om een voucher te accepteren, waardoor zij de reis op een ander, coronavrij moment alsnog kunnen maken.

Geen contact

Prima systeem op papier, maar in de praktijk werkt het niet vlekkeloos. Veel reizigers moeten erg lang op hun voucher of geld wachten en krijgen bovendien geen contact met de luchtvaartmaatschappij als zij hen benaderen. Soms duurt dit maandenlang, terwijl de wettelijk vastgesteld termijn voor het terugbetalen van de reissom 7 dagen is.

Klacht indienen

Een concrete oplossing voor dit communicatieprobleem met de luchtvaartmaatschappijen is er nog niet, maar gedupeerde reizigers kunnen wel íets doen.

De luchtvaartbranche in ons land wordt gecontroleerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Als u een klacht heeft over een luchtvaartmaatschappij kunt u deze hier indienen. U kunt hier dus ook terecht als u al lang wacht op uw geld of voucher en geen contact krijgt met de luchtvaartmaatschappij.

Weet dat de ILT niet direct aan de slag gaat met uw klacht, maar dat ze deze verzamelen. Als zij veel dezelfde klachten over hetzelfde bedrijf binnen krijgen, gaat de ILT aan de slag en starten zij een onderzoek. Inmiddels heeft de toezichthouder het coronabeleid van 10 binnen- en buitenlandse airliners onder de loep genomen. Onder hen ook KLM, Corendon, Transavia en TUI. Deze Nederlandse bedrijven zijn aangesproken op het feit dat zij klanten niet de mogelijkheid tot geld terug zouden bieden na een annulering. Ook is er gesproken over de achterstallige terugbetalingen waarmee luchtvaartmaatschappijen kampen. Momenteel worden hier nog gesprekken over gevoerd zodat er toegewerkt kan worden naar een “redelijke terugbetalingstermijn”, aldus het ITL in eigen berichtgeving.

MAX vakantieman

Op 27 juli 2020 is MAX Ombudsman Jeanine Janssen te gast in MAX vakantieman om te praten over dit onderwerp. MAX vakantieman is elke maandag om 20.30 uur te zien op NPO 1. Heeft u een vakantieklacht die u graag wil voorleggen aan dit programma? U kunt uw verhaal insturen naar de redactie. Ook kunt u corona gerelateerde consumentenvragen stellen aan MAX Ombudsman. Het spreekuur van MAX Ombudsman is opengesteld voor MAX-leden, en is op werkdagen te bereiken tussen 10.00 en 12.00 uur, op telefoonnummer 035 – 6775511 (lokaal tarief). U kunt hier ook terecht voor juridisch advies over zaken die niets te maken hebben met corona.

(Bron: redactie MAX vakantieman, Jeanine Janssen, ANP)

Geef een reactie

Reactie

  1. Christina Anna says:

    Ik snap niet dat de vakantieman niks bereikt bij Transavia. Ik vond Jeanine altijd een kundige vrouw, maar nu komt ze elke week niet verder dan te zeggen dat het niet netjes is van Transavia hoe ze met klanten omgaan. Dat weet onderhand heel Nederland wel. Ze kan dus net als wij ook niks voor elkaar krijgen. Ik wacht al sinds 24 april op een voucher, zouden samen met gezin dochter naar Griekenland, zij hebben wel voucher en al geboekt voor september, wij nog niks ontvangen dus waarschijnlijk kunnen we niet samen weg.
    De aanwezigheid va Jeanine bij max vakantieman is zonde van het geld, als ze alleen maar meldt dat het onacceptabel is en er verder niks mee doet.