Duits tolplan geparkeerd

Duitsland moet nog zeker tot 2020 wachten totdat zij het door hen gewenste tolplan daadwerkelijk kunnen doorvoeren. In de wet die in 2017 wordt aangenomen is 2019 opgenomen als startjaar, maar er zijn problemen met de bescherming van de persoonsgegevens van automobilisten dus zijn de plannen geparkeerd. 

Geen geld

Volgens de Duitse overheid zijn er naast problemen met het systeem dat de persoonsgegevens van automobilisten moet beschermen, ook problemen met het rond krijgen van de financiering. Om daadwerkelijk tol te kunnen heffen zijn er tolheffingssystemen nodig en banken willen geen geld vertrekken aan de leveranciers van deze systemen. Dit omdat de leveranciers financieel afhankelijk zijn van het buitenlandse verkeer dat over de toekomstige Duitse tolwegen rijdt en dat is volgens de banken geen solide basis.

Discriminatie

Door de problemen is het plan zeker met 1 jaar uitgesteld. Als het in 2020 wel een feit wordt, betekent dit dat buitenlandse automobilisten tol moeten gaan betalen als zij over de Duitse snelwegen willen rijden. Duitsers moeten ook tol betalen, maar krijgen een deel daarvan terug via de belasting. Zeker mensen die in een minder vervuilende auto rijden hebben een belastingvoordeel. Buitenlanders kunnen dit niet en daarom komt er veel kritiek op de wet. Het Europees Parlement vindt het discriminatie op basis van nationaliteit en buurlanden Oostenrijk, Luxemburg en Nederland beginnen een rechtszaak tegen de nieuwe wet. De kritiek vanuit het Europese overheidsorgaan verstomd echter als Duitsland een aantal wijzigingen doorvoert en een lager toltarief belooft voor toeristen en buitenlandse pendelaars.

De 3 buurlanden laten het er niet bij zitten en zetten hun rechtszaak voort.

(Bron: NOS, autoblog, Handelsblatt, archief)

Geef een reactie