politie flitst

De politie flitst volop in 2017

De afgelopen 2 jaar weinig flitscontroles gezien? Dat kan kloppen, want het zijn er ook veel minder geweest. Maar die tijden zijn dit jaar veranderd. Van januari tot mei 2017 is een recordaantal van bijna 8000 mobiele flitsers gesignaleerd. Dat is dan weer bijna 40 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. En dat blijft voorlopig zo.

Softwareproblemen

Na 2 rustige jaren gaat de politie weer volop onaangekondigd hardrijders bekeuren. Vooral op wegen waar veel ongelukken gebeuren en vaak te hard wordt gereden, komen meer mobiele flitscontroles. Dat er in 2015 en 2016 minder geflitst is, heeft te maken met cao-acties en softwareproblemen.

A13 flitshotspot

Uit cijfers van de verkeersinformatieapp Flitsmeister blijkt dat de A13 tussen Rotterdam en Den Haag dé flitshotspot is. Met slechts 16,7 kilometer weg en 850 mobiele flitsers sinds 2016 heeft de A13 de hoogste flitsdichtheid. Bij de provinciale wegen hebben de N11 tussen Leiden en Bodegraven en de N302 bij Lelystad te maken met aanzienlijk meer flitsers. Tijdens de ochtendspits wordt er landelijk het meest geflitst.

Politie gebruikt gegevens navigatiesystemen

Voor het bepalen van de locaties maakt de politie gebruik van ongevallencijfers en gegevens van navigatiediensten, waaruit blijkt op welke plekken automobilisten vaak te hard rijden. “Dankzij flitsers zien we de gemiddelde snelheid en het aantal ongelukken afnemen”, vertelt landelijk projectmanager infrastructuur van de politie Egbert-Jan van Hasselt aan het AD. “Op een ‘nieuwe’ plek flitsen we in eerste instantie heel veel.” Als mensen eenmaal weten dat ergens veel wordt geflitst, keert de politie incidenteel terug om blijvend effect te houden.

Verkeersveiligheid

In de eerste 4 maanden van 2017 hebben mobiele controles tot 640.000 bekeuringen geleid. Met bedragen van enkele tientjes tot 400 euro. De politie geeft hierbij aan dat dit niets te maken heeft met het halen van targets of het spekken van de staatskas. “Het gaat echt om de verkeersveiligheid en het terugbrengen van de gemiddelde snelheid.”, zegt senior adviseur van de korpsleiding Jord Koppejan daarover. Elke dag moet de politie zo’n 60 keer een slechtnieuwsgesprek voeren met partners of familieleden van weggebruikers die gewond zijn geraakt bij een verkeersongeval. Waarbij er gemiddeld 2 personen zijn overleden.

(Bron: ANP, AD)

Geef een antwoord