Wuifauto’s op Paleis Het Loo

Van open galarijtuigen naar de cabriolethofauto’s . De vervoersmiddelen van de koninklijke familie heeft in de loop der jaren een metamorfose ondergaan. Paleis Het Loo heeft in 2014 daar nog een bijzondere aanwinst aan toe mogen voegen: de Austin A135 Sheerline Princess II. “Gekscherend wordt deze auto een ‘wuifauto’ genoemd”, aldus conservator Paul Rem.

Wuifauto

De Austin Sheerline deed meermalen dienst bij staatsbezoeken. Koningin Juliana en prins Bernhard maakte er van gebruik van. Voor een bezoek aan de Nederlandse Antillen en Suriname, werd de auto per schip vervoerd. Maar ook in Nederland heeft de auto het koninklijk echtpaar veelvuldig vervoerd. Met een gesloten hofauto werden het koningin Juliana en prins Bernhard naar de locatie gebracht, om vervolgens over te stappen in de open Austin Sheerline. De achterkant van de auto is open waardoor zijn goed zichtbaar waren voor het publiek. De auto wordt daarom ook wel gekscherend een ‘wuifauto’ genoemd.

Terug in Nederlandse handen

In 1960 werd de Austin Sheerline verkocht aan iemand in de Verenigde Staten. Er was niet veel mee gereden. Dit kwam onder andere omdat de auto nogal moeilijk te besturen was en het bij koningin Juliana wagenziekte veroorzaakte. Een Nederlandse verzamelaar kocht de auto in 2008 en liet hem verschepen naar Nederland. Toen Paleis Het Loo de auto in 2014 aankocht stond er 11.884 kilometer op de teller.

Koninklijk vervoersbedrijf

Met deze ‘wuifauto’ heeft Paleis Het Loo de laatste custom-made koninklijke auto weten te bemachtigen. De auto heeft een belangrijke plaats in de opstelling in het Stallencomplex waar zich inmiddels een duidelijk beeld vormt van het koninklijk vervoersbedrijf. Hoe de koninklijke familie zich liet vervoeren ontvouwt zich aan de hand van alle rijtuigen, sledes en auto’s die in de stallen zijn opgesteld.

Geef een reactie