Delft Chamber Music Festival

Wat is het geheim van het Delft Chamber Music Festival?

Sinds een aantal jaar schieten kamermuziekfestivals als paddenstoelen de grond uit, maar het Delft Chamber Music Festival is volgens kenners uniek. Waarom? Wij vragen het artistiek leider en violiste Liza Ferschtman.

Goede recensies voor Delft

Kamermuziek is niet typisch iets voor de zomer, maar feit is wel dat er vooral in dit seizoen opvallend veel festivals worden georganiseerd rondom dit type klassieke muziek. Wie de recensies leest ziet dat deze festivals lang niet allemaal goede kritieken krijgen. Eén die altijd goed scoort bij de critici én het publiek, is het Delft Chamber Music Festival. Voor het eerst georganiseerd in 1997 door violiste Isabelle van Keulen, die u kunt kennen als jurylid van het tv-programma Maestro.

Het evenement, dat wordt gehouden in- en rondom het centrum van Delft, groeit uit tot een festival van wereldformaat- en niveau. Tot op de dag van vandaag weet het deze status vast te houden. Inmiddels is de artistieke leiding overgegaan van Van Keulen op een andere violiste: Liza Ferschtman. Zij is het kind van musici en weet al op jonge leeftijd dat zij violiste wil worden. “Mijn ouders hadden violisten in hun vriendenkring en ik herinner me nog dat ik een van hen zag spelen en dat ik dacht: dat wil ik ook”, vertelt zij. Zo gezegd, zo gedaan.

Succesfactoren

Naast violiste, is zij sinds 2007 ook artistiek leider van het Delft Chamber Music Festival.
“Hoofdzakelijk ben ik natuurlijk violiste, maar het festival houdt me ook het hele jaar door bezig. Ik doe overal inspiratie op, bijvoorbeeld voor toekomstige thema’s.” Deze thema’s, die vaak niet voor de hand liggend zijn, in combinatie met de kwaliteit van de musici die het festival aantrekt, worden vaak genoemd als dé succesfactoren van het Delft Chamber Music Festival. Ferschtman zelf wil dit graag breder trekken. “Ik denk dat het festival al zo lang succesvol kan bestaan omdat er een aantal elementen mooi samenkomen. De kwaliteit van de musici is belangrijk, maar ook een prikkelende programmering en een goed thema. En dan hebben we nog de omgeving. Delft is een prachtige stad en onze zaal (de Van der Mandelezaal, in Museum Prinsenhof, red.) is erg mooi, net als de andere locaties in en buiten de stad. Ik denk dat dit samen voor een goede mix zorgt.”

Thema’s

We vragen Liza Ferschtman meer uit te leggen over de thematiek van het festival. Zoals al gezegd staat het festival bekend om de verrassende keuzes die Ferschtman hierin maakt. “Vorig jaar was het thema bijvoorbeeld waarheid en het jaar daarvoor ging het over het DNA”, licht zij toe. Met de door haar gekozen thema’s probeert zij het publiek echt aan het denken te zetten. Dit jaar wil zij de bezoekers graag laten nadenken over de liefde. “Ik dacht: wat maakt de liefde spannend om over de praten of in de muziek? Dat is natuurlijk als er ellende is. Nu kan ik geen heel festival maken over hartzeer en dat soort problemen, dus moest ik iets gevarieerder te werk gaan.” Uit deze gedachtegang is een uitgebalanceerd programma ontstaan waarin verschillende aspecten van de liefde belicht worden. Van romantiek, tot erotiek en verboden liefde: het komt allemaal voorbij.

Andere kunstvormen

In de programmering is overigens niet alleen plaats voor musici, want de artistiek leider maakt ook graag gebruik van acteurs, dansers en sprekers. “Ik vind het mooi om verschillende kunstvormen met elkaar te verbinden, met kamermuziek als het uitgangspunt. Het gaat om de expansie van dit genre, want je kunt in heel veel verschillende formaties werken om de muziek te onderstrepen. Dat doe je bijvoorbeeld door sprekers of acteurs erbij te halen. Die afwisseling vind ik zelf erg mooi.”

Horizon verbreden

Met haar keuzes probeert zij ook het ‘klassieke kamermuziek-publiek’, zoals zij het zelf noemt, voor zich te winnen. “Die kunnen erg zijn van: ik wil een strijkkwartet horen en dat is het dan, maar ik zie de mogelijkheid om hen meer te laten zien.”

Andersom is het festival door de bredere aanpak van Ferschtman ook geschikt voor publiek dat liefst naar een toneelstuk gaat en minder met kamermuziek heeft. “Je verbreedt zo eigenlijk het speelveld voor iedereen.”

Kaarten winnen

Het Delft Chamber Music Festival begint op 26 juli 2018 en duurt t/m 5 augustus 2018. I die periode worden er op verschillende locaties in Delft concerten georganiseerd. U kunt via MAX Vandaag kaarten winnen voor het concert Daar waar woorden tekort schieten, waar Liza Ferschtman ook in te zien en horen is. Naar het deelnameformulier!

Met dank aan Liza Ferschtman.
Beeld: Marco Borggreve