Waarom draagt Maurice Luttikhuis van Het MAX Orkest een zonnebril op zijn voorhoofd?
Publicatiedatum: 18 augustus 2025
In het tv-programma Het MAX Orkest gaat een jury op zoek naar 50-plussers die in een orkest willen spelen. De jury voor de audities bestaat uit Francis van Broekhuizen, Ruben Hein en dirigent Maurice Luttikhuis. Maurice is steeds zichtbaar met een bril met gekleurde glazen op zijn voorhoofd. Waarom heeft hij dat eigenlijk?
De bril van Maurice Luttikhuizen
In aflevering 3 van Het MAX Orkest vragen Francis en Ruben zich dat ook af. “Een bril die je nooit op zet”, lacht Francis. Ruben vraagt zich af: “Wat is dat toch? Je hebt hem altijd op je hoofd, maar je zet hem nooit op.”
Van het voorhoofd naar op de neus
Waarop Maurice demonstreert hoe makkelijk hij hem op zijn neus zet. Met één simpele knikbeweging. “Nou wel, kijk maar!” Hij legt uit: “Ik zie gewoon niks van veraf, dat is voor mij kansloos. Maar ik heb ‘m al 30 jaar.” Bekijk het fragment hieronder.
Van lenzen naar een zonnebril op sterkte voor Maurice
MAX Vandaag vraagt Maurice nog even verder over de bril. “Ik ben 30 jaar geleden met lenzen begonnen, maar dat lukte niet. Ook niet de allerzachtste. Toen dacht ik: ik wil geen gewone bril. Dus ik was denk ik de eerste in Nederland die een opticien binnenstapte voor een zonnebril op sterkte. Die keken me aan van ‘die is gek’.”
En waarom zit de bril dan op zijn voorhoofd en niet ergens anders? Daar is een simpele verklaring voor. Tijdens repetities van grote orkesten ziet hij de achterste rijen niet. “Het werd lastig om hem elke keer op en af te zetten. Op een gegeven moment heb ik hem op m’n voorhoofd gezet en dat beviel wel. Ik weet dat niet iedereen het kan waarderen, maar ik vind het fijn.”
Over Het MAX Orkest
In het tv-programma gaat de jury op zoek naar 50-plussers die een stoel willen bemachtigen in het orkest. In totaal zijn er 23 plekken te vergeven, 20 muzikanten en 3 vocalisten. Zij gaan pop-symfonische liedjes spelen. In 7 afleveringen zien we de audities, repetities en de samenstelling van het orkest. Het is niet altijd makkelijk voor de jury om te kiezen wie van de kandidaten een plekje krijgt in Het MAX Orkest. In dit artikel leest u over de keuzes die ze moeten maken.

Het MAX Orkest is elke zondag om 20.20 uur te zien bij MAX op NPO 1. Terugkijken kan via NPO Start.
(Foto: MAX)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.




Helaas toch jammer dat een” professional” die ook nog veel werk…heeft ….(dwarsfluit) is aangenomen..??in de hele sfeer van de overige deelnemers en vh programma zijn wij het niet eens met deze keuze De anderen hadden geen kans vooraf al niet en past zij wel bij de andere gekozen mensen? Nee niet charmant deze keuze
Een mooi programma dat ineens wordt verpest door oneerlijke concurrentie!!
Wie komt er nu met het idiote idee om Bendien Stenberg. mee te laten doen?! Zij zou zelf trouwens ook wijzer moeten zijn
Ze hebben gekozen voor de beste muzikanten. Heel eerlijk is dat juist. Stuk voor stuk de beste muzikanten. Er zitten ook koperblazers tussen die een professionele carrière achter de rug hebben. Niks mis mee.
Als ik al die commentaren lees kan ik alleen maar concluderen dat het een prima beslissing was om na de eerste uitzenden al af te haken, want wat een slecht programma zowel qua jury als qua deelnemers.
Ik ken hem niet anders. Het is een soort gimmick. Ik ben gek op een dirigent en zijn eigenaardigheden. Dat beetje excentriek mag ik juist wel. Overigens fantastisch dat Berdien Stenberg in het orkest gaat plaatsnemen. Mijns inziens hebben ze tot nu toe de beste muzikanten gekozen en dat waardeer ik wel. Ik had ze zelf ook stuk voor stuk zo gekozen. Leuk programma weer.
Een geweldig programma dat mij de doorslag heeft gegeven om mij als lid van MAX aan te melden. Ik was de schreeuwlelijken van de commerciële omroepen mèèr dan zat, en vooral vanwege hun hersenloze spelletjes, alsmede de “woonprogrammas” die flink wat geld in het laatje van de commerciëlen brengen.
Het betreffende programma kijk ik bijzonder graag, maar vond het heel erg raar dat opeens Berdien Stenberg op de proppen kwam. Iemand met deze staat van dienst en een internationale carrière hoort volgens mij absoluut niet thuis in dit orkest. Er was een oudere fluitiste met een hele mooie en bijzondere aangename warme toon, die mijns inziens best kon wedijveren met Berdien Stenberg!
Andrew het is ern competitie voor amateurs. Dat was de afspraak.
Prachtig programma. Zijn vak zal hij verstaan. Maar met die bril op zijn voorhoofd is hij een vervelende ‘Kijk-mij-eens -leuk-opvallen-met-mijn roze-bril’-ijdeltuit. Jammer. Een echte vent zou het programma beter passen.
Helemaal mee eens. Trekt daardoor aandacht op een voor mij wat populaire manier.
Tijdens opnames dan toch maar afzetten??
Het is een machtig mooi programma , en zeker niet op de laatste plaats samen met Andre en Francis. Wat ons een beetje bevreemde is de deelname van Berdien Stenberg via dit programma . Uiteraard was Berdien als voormalig professional verreweg de beste . Maar Het zou eerlijker naar de twee andere kandidaten zijn geweest, die door Berdien haar deelname geen schijn van kans hadden. Wellicht had Berdien beter buiten dit programma om gesolliciteerd bij het Max Orkest .
De deelname van Berdien was een grote fout en ook zij had beter moeten weten. Ben altijd een zeer grote fan van haar geweest , speel zelf ook dwarslfuit maar nu haak ik af zowel bij het programma als bij haar. Zoals ze aan het einde van het programma naar haar man liep en hij zei: ‘”je bent het toch geworden”??? Nou ja zeg. Niet eerlijk. De andere kandidaten waren bar slecht maar dit is gewoon niet eerlijk.
Leuk programma met goede muzikanten en dat Berdien Stenberg er nu ook bij zit is helemaal goed. Het gaat toch om de beste spelers en zij was gewoon de beste.
Helaas geeft Berndien Steinberg zich op en waarom laten jullie haar komen.
Volgens mij is dit toch niet de bedoeling van dit programma.
Waarom laat je anderen nog komen denk ik dan.
Heel naïef. Sneu voor de anderen.
Gisteravond weer genoten van de zoektocht naar kandidaten. Ook van de gedurfde deelname van Berdien Steinberg. Aan haar deelname en de keuze voor haar was niets mis. Kijk nu al uit naar haar optreden in het MAX-Orkest!
Als Berdien Stenberg karakter toont bedankt ze voor de eer en geeft ze haar plek terug aan een amateur!
Dat was toch de opzet van het Max orkest.
Tot op het laatst dacht ik dat de deelname van Berdien Sternberg een grap was.
Niet aardig van haar om mee te doen; de andere deelnemers waren , hoewel prachtig spelend, kansloos.
Het Max Orkest, wat een leuk programma en wat een leuke panelleden ! Chapeau. Echt een leuk en gezellig programma met leuke mensen die auditie komen doen. Behalve de laatste keer: Berdien Stenberg. De hele wereld over gereisd met haar spel. Wat doet zij in een prgramma als dit. Applaus genoeg gehad toch ? Geef anderen een kans! Zo jammer van al die uren die al de nu kansloze mensen hebben doorgebracht om hun fluitspel zo mooi mogelijk in dit programma te laten horen. Ik was geneigd direct de tv uit te zetten. Wat te denken als zij straks haar fluit laat klinken in het komende orkest. Iedereen wegspelen ? Zo jammer !! Henrijette Weijmar Schultz
Meneer de dirigent heeft zeker nog nooit van varifocale glazen gehoord. Hoef je geen aandacht meer te trekken met die zonnebril op je voorhoofd.
En dat van Berdien Stenberg is zo belachelijk. Die vrouw heeft een professionele carrière gehad en gun dan andere mensen die een passie hebben voor hun instrument de kans. Zij heeft haar tijd gehad. En je weet gewoon als zij meedoet dan gaan ze haar kiezen want je kan natuurlijk een BN er niet laten vallen wat een gezichtsverlies zou dat geven. Dit is gewoon oneerlijke concurrentie. Voor mij heeft programma hierdoor afgedaan.
Onzin, het gaat niet om een leuk orkest met leuke musici maar om een goed orkest, met wel is waar oudere orketsleden, maar om goede orkestleden. Als kijker moet je daar naar blijven kijken en luisteren. Goed bedoelde musici zijn een keer leuk maar dan is het over. Berdine is een zeer goede speler.
Heb tot aan recent genoten van dit programma, maar deze laatste oneerlijke keus maakt dat ik begin af te haken.
In de oproep voor audities wordt gesproken over:
” talentvolle muzikanten van 50 en ouder, varierend van oud- professionals tot getalenteerde amateurs”.
En Berdien Stemberg valt alleen qua leeftijd hieronder maar zeker niet als oud professional, zij vertelt zelf juist tijdens de audities dat ze nog altijd veel & internationaal optreed, daarom is deze keus een klap in gezicht en zeer kwetsend voor de andere auditanten.
Het was beter geweest naast Berdien Stenberg nog een fluitist te kiezen dat had veel commentaar bespaard en was ook eerlijker geweest.
Nu zakt het programma wat mij betreft van vijf naar drie sterren.
Ik vind het juist supereerlijk bedacht voor de fluitisten: iedereen speelde hetzelfde stuk!
Zó kon er goed vergeleken worden wie gewonnen had. Nóg eerlijker kan óók: een “blind audition”! Dan zit je achter een gordijn te spelen en zegt je naam niet. Dus de juryleden weten dan niet wie er speelt. Wanneer het alléén om het mooiste geluid gaat, is dat de eerlijkste oplossing. Maar voor dit programma is het óók belangrijk hoe je je in de groep van andere musici gedraagt. Dus een “blind audition” kon nu niet. Excuus, ik ken de Nederlandse term hiervoor nog niet.
Onze kroonprinses zei het jaren geleden al: dat je nog niet kunt oordelen, wanneer je nog niet alles gezien hebt. Van wat de fluitisen speelden, hebben wij maar kleine stukjes gehoord en gezien. Wie weet hebben mensen verkeerd gespeeld, zich verslikt en gehoest! Degenen die niet in de zaal zaten, kunnen er dus NIET over oordelen wie het best speelde!
P.S.: iedereen mocht meedoen, óók beroepsfluitisten!
Mevrouw Stenberg trad steeds op als soliste. In een orkest spelen als auditie, was nieuw voor haar! Zullen we de discussie nu maar sluiten?
Hoe vituoos en makkelijk Berdien ook speelde – ze viel “uit de toon” bij de andere muzikanten – haar entree en outfit alleen al!
Er was nl. een andere kandidate met een mooiere, warmere klank dan de professional
Net zo goed als jaren terug iedereen wegliep met James Galway, terwijl Jean-Pierre Rampal toch echt een mooiere warmere klank voortbracht!!
Ben zelf inmiddels 75 en speel al 60 jaar dwarsfluit . . .
Ik had me verheugd op dit programma, maar wat een tegenvaller. En mevrouw Van Broekhuizen, we weten dat u kunt zingen, dat hoeft u niet iedere uitzending weer te demonstreren. Het gaat namelijk niet om u.
Wie doen er overigens nog meer auditie: André Rieu? Candy Dulfer? Wibi Soerjadi?
Ik hang mijn fluit aan de wilgen …..
Tegenwoordig is moelijk om onderscheid te maken tussen goede amateurs en professionals, ook omdat is vel concurrentie in de orchestre wereld. Bijvoorbeeld je hebt maar drie trompet spelers in sinphonish orchestre en bij de meeste auditie je hebt tientallen candidates voor 1 plek… Het is logisch dat de jury kiest voor de beste spelers, ook als hij professionals is, ook omdat het niveau is zo hoog dat de minste speler op professionele niveau de meeste is bij de amateurs.
Ik houd van muziek , en vindt het een heel mooi programma , MAX heeft alleen maar mooie programma’s