Van Nelle Fabriek in Rotterdam open voor publiek

Altijd al UNESCO- werelderfgoed van binnen willen bekijken? Dat kan nu, want de Van Nelle Fabriek in Rotterdam heeft een nieuw bezoekerscentrum waar publiek kan leren over de geschiedenis van dit bijzondere pand.  pand.

Tentoonstelling

De Van Nelle Fabriek staat sinds 2014 op de prestigieuze lijst, waardoor het verplicht is om een bezoekerscentrum te hebben. Dat is er dus nu. In het bezoekerscentrum is een semipermanente tentoonstelling gevestigd die de naam Van Nelle’s Daglichtfabriek draagt. Deze geeft de geschiedenis van de fabriek weer in woord en beeld en is tijdens de kerstvakantie (23 december 2017 tot 7 januari 2018) elk weekend van 11.00 uur tot 17.00 uur te bezoeken. Na de vakantie is de tentoonstelling van dinsdag t/m vrijdag van 13.30 uur en 16.30 uur geopend en in weekenden van 11.00 tot 17.00 uur. Toegang is gratis.

Over de fabriek

De Van Nelle Fabriek wordt in 1930 geopend en maakt meteen indruk. Vele internationaal bekende architecten prijzen het ontwerp, want het lijkt geenszins op een traditionele fabriek. Het is geen donker pand zonder ramen en veel baksteen, maar een groot, open en ruim pand.
Van Nelle

Nadat tabak- en koffiefabrikant Van Nelle de fabriek heeft verlaten, komt het leeg te staan. Begin jaren 90 lijkt het erop alsof het gesloopt gaat worden, maar gelukkig wordt dit voorkomen. Inmiddels worden er jaarlijks van mei tot oktober georganiseerde rondleidingen gegeven voor publiek en zijn gedeeltes van de fabriek af te huren voor feesten en partijen.

(Bron: gemeente Rotterdam, Algemeen Dagblad, ANP)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Een prachtig bedrijfspand, dat stamt uit een tijd van : “Niet lullen maar poetsen”. In die periode werkte iedereen, voor het dagelijks onderhoud. De mensen hadden toen geen tijd om te bloggen en te floggen. Iedereen stapte ’s morgens op zijn Sparta of Berini op weg naar de werkplek. Elke zondag naar het ‘foeballe’, in de Kuip. En in de vakantie een dagje naar het strand. Er waren geen zorgen, over aanvliegtijden op Schiphol of over aanslagen in het centrum van de stad. Gelukkig is dit gebouw bewaard gebleven en niet ten prooi gevallen aan projectontwikkelaars. Een schaduwzijde is de bedrijfsfilosofie, die mensen aangezet heeft, om (zware shag) te gaan roken, waardoor veel van die Sparta en Berini rijders hun pensioen niet gehaald hebben.