phishing

Digitip: spam en phishing; wat is het verschil?

Het is nuttig de diverse spammails van elkaar te kunnen onderscheiden. Immers, reclamemails zijn irritant, maar ongevaarlijk. Phishing daarentegen kan uw portemonnee flink pijn doen. Spam is een verzamelnaam voor alle e-mails die ongewenst zijn. Daarbinnen is het nuttig onderscheid te maken tussen berichten die irritatie kunnen opwekken, maar verder ongevaarlijk zijn en de mails die u schade kunnen toebrengen. Hieronder beschrijven we kort de meest voorkomende spamberichten.

Ongewenste reclame

Niet gevaarlijk, wel reuze irritant. En voor reclamemails bestaat geen nee/nee-sticker. Soms hebt u uzelf, bewust of onbewust, aangemeld voor de mails. Bijvoorbeeld nadat u iets heeft besteld bij een webwinkel. U betaalt en ziet het vinkje over het hoofd dat aangeeft dat u voortaan een nieuwsbrief vol aanbiedingen ontvangt. Hoe ergerlijk ook: deze mails zijn verder onschuldig. En u kunt uzelf ervoor afmelden.

Maar reclamemails kunnen ook echt ongevraagd worden verzonden. In zo’n geval is uw e-mailadres in handen gekomen van spammers die grote hoeveelheden mails rondsturen. Deze berichten zijn over het algemeen schreeuwerig en druk vormgegeven en kenmerken zich door slordig taalgebruik. En vaak zijn ze opgesteld in een andere taal. Deze berichten kunt u beter verwijderen. Afmelden is niet verstandig: spammers weten dan dat mail op uw adres echt wordt gelezen en zullen nog meer vervelende mails sturen. Ook voor deze mails geldt dat ze verder onschuldig zijn.

Phishing

Anders is dat met phishingmails. Behalve irritant zijn ze ook echt gevaarlijk. Phishing is Engels voor ‘vissen’. Criminelen hengelen naar uw inlog-, bank- en persoonsgegevens. Om u geld afhandig te maken. Het gespuis lokt u naar een valse website en verleidt u daar uw gegevens in te vullen. Vervolgens wordt uw bankrekening geplunderd.

Bedelmails

Een variant op de phishingmails zijn de bedelmails. Daarin presenteert men een zielig verhaal of een beloning in het vooruitzicht. Of u alstublieft geld over wilt maken. In deze phishingvariant krijgt men het slachtoffer dus zover dat deze uit eigen beweging geld overmaakt.

Bijlages

Speciale aandacht verdienen e-mails met een bijlage. De bijlage vormt een uitstekende plek voor criminelen om schadelijke software in te verbergen. Ontvangers openen de bijlage en wie niet goed oplet installeert ongezien een kwaadaardig programma. Malware, zoals dat ook wel wordt genoemd.

Valse winacties

Een valse winactie is een e-mail waarbij men de indruk wekt dat u een prijs of cadeaubon heeft gewonnen. Vaak worden grote bedrijven als Albert Heijn, Ikea, Center Parcs of Nespresso gebruikt als afzender. Wie wil er nu niet bijvoorbeeld een weekendje weg winnen? Die prijs ziet u natuurlijk nooit verschijnen. Men is uit op uw persoonsgegevens en vaak wil men u een duur sms-abonnement aansmeren.

Trap er niet in

Hoe ze ook heten, die nepberichten, het belangrijkste is dat u er niet intrapt!

(Bron: SeniorWeb)

Let op: gezien de voortdurende veranderingen in de digitale wereld kan de informatie in bovenstaande Digitip met de tijd verouderd zijn. 

Geef een reactie