Digitip: In phishing getrapt, wat nu?

Nepmails, phishing, valse e-mails. Allemaal denken we dat we er niet intrappen, dat het ons nooit zal overkomen. Maar wat als het wel gebeurt?

Internetfraude

Onder de verzamelnaam ‘internetfraude’ vallen nogal wat zaken: valse e-mails, nepshops, spookfacturen, noem het maar op. Criminelen zijn uit op uw geld, uw persoons- en inloggegevens, uw e-mailadres of telefoonnummer. Met deze gegevens willen ze vervolgens uw bankrekening plunderen of u geld laten overmaken. Wat te doen als u erin bent getrapt?

Een bijlage geopend

U krijgt een e-mail met daarin een bijlage. Bijvoorbeeld een factuur. Nietsvermoedend opent u deze bijlage. Hij blijkt niet pluis. Wat nu?

  • Sluit het e-mailprogramma af.
  • Laat de virusscanner een uitgebreide scan van de computer uitvoeren. En laat het programma gevonden schadelijke software onschadelijk maken.
  • Wijzig voor de zekerheid uw (belangrijke) wachtwoorden. Zeker die van uw e-mail en bank.
  • Wacht met internetbankieren totdat u er zeker van bent dat er geen schadelijke software op de pc aanwezig is. Twijfelt u daaraan, neem contact op met uw bank voor een advies.
  • Is de mail afkomstig van een bekend bedrijf of bekende instantie, neem dan ook hiermee contact op en leg hen de situatie voor.

Geklikt op een link

De e-mail kan ook een link bevatten. Tip: ga op de link staan met de muis. U kunt dan het adres achter de link zien en of dat van een betrouwbare organisatie is. Als u hebt doorgeklikt op een link in een e-mail, kan schadelijke software zijn geïnstalleerd. Hebt u dat vermoeden, volg dan dezelfde stappen als hierboven bij de geopende bijlage. Een link kan ook naar een webpagina gaan. Waar u bijvoorbeeld inloggegevens hebt ingevuld of uw persoonsgegevens. Lees in dat geval verder bij het volgende onderdeel.

Gegevens ingevuld op een valse website

  • U hebt het vermoeden dat u gegevens hebt ingevuld op een nepsite. Omdat u hebt doorgeklikt op een link in een e-mail of bijvoorbeeld op een advertentie op Facebook. Wat te doen?
  • Inloggegevens ingevuld? Verander direct uw wachtwoord.
  • Telefoonnummer opgegeven? Hebt u het idee dat uw telefoonnummer misbruikt wordt voor (dure) sms-abonnementen? Controleer dit op de site payinfo.nl
  • E-mailadres achtergelaten? Grote kans dat u gebombardeerd wordt met dubieuze reclamemails. Afmelden hiervoor heeft geen zin: daarmee bevestigt u dat u op uw e-mailadres berichten leest. Verplaats de e-mails naar de spam-map. Daarmee leert u uw e-mailprogramma welke e-mails spam zijn. Na een tijdje komen deze mails automatisch in de spam-map terecht.
  • Bankgegevens ingevuld? Bel direct uw bank.

Geld overgemaakt

Hebt u geld overgemaakt aan een partij die niet te vertrouwen is? Doe dan aangifte van oplichting bij de politie. U kunt hiervoor een afspraak maken via 0900-8844, het landelijke telefoonnummer van de politie of bij het dichtstbijzijnde politiebureau. Neem ook contact op met uw bank.

Voorkomen dat u slachtoffer wordt

Natuurlijk is het fijn om te weten wat u moet doen als u slachtoffer bent geworden van een valse mail of een spookfactuur. Maar het is natuurlijk nog fijner als u helemaal geen slachtoffer wordt van dit soort criminele praktijken. Onthoud onderstaande punten, dan is de kans dat u slachtoffer wordt van een valse mail al een stuk kleiner:

  • Verstrek nooit per telefoon of e-mail persoonlijke gegevens zoals een bankrekeningnummer, pasnummer, pincode, betaalcode of persoonsgegevens zoals naam, geboortedatum of adres. Medewerkers van banken en andere instellingen vragen nooit telefonisch of via de mail naar dit soort informatie.
  • Kijk naar de afzender van de mail. Staat er na ‘@’ de juiste naam van uw bank, dus de naam van de site waar u altijd op inlogt zoals abnamro.nl, rabobank.nl of ing.nl? Nee? Gooi de mail direct weg.
  • Ga nooit via een link in een mail naar de website van de bank. Gebruik daarvoor uw internetprogramma zoals Internet Explorer of Chrome en surf zelf naar het bekende webadres.
  • Controleer of er een ‘s’ staat achter de ‘http’-adresregel van de website. De ‘s’ staat voor ‘secure’, wat ‘veilig’ betekent. Als een site met ‘https’ begint, is er sprake van een beveiligde verbinding.
  • Controleer of uw browser bij de website, in de adresbalk, het symbool ‘hangslot gesloten’ weergeeft.
  • Bescherm de computer tegen virussen, spyware en hackers met een up-to-date antivirusprogramma.
  • Wees voorzichtig met het downloaden van programma’s. Download nooit illegale programma’s.
  • Wees altijd alert op onbekende bijlagen in e-mails. Klik nooit op bijlagen in een mail die u van onbekenden hebt gekregen, en pas zelfs bij mails van bekenden goed op.

(Bron: SeniorWeb)

Let op: gezien de voortdurende veranderingen in de digitale wereld kan de informatie in bovenstaande Digitip met de tijd verouderd zijn.

Geef een reactie