De Elvis’ Encyclopedie: Elvis en de RCA studio’s

In de rubriek Elvis’ Encyclopedie duikt NPO Radio 5-programma Lunch Lekker met Daniel Dekker in de archieven van The King. Elvis-kenner Charley Moolhuizen vertelt achtergrondverhalen van bijzondere, soms onbekende, nummers en deelt opmerkelijke feiten over Elvis. Dit keer het verhaal achter: Elvis en de RCA studio’s.

De eerste

Een groot deel van Elvis’ repertoire wordt opgenomen in de eigen studio’s van zijn platenmaatschappij RCA. Begin januari 1956 vindt zijn eerste opnamesessie plaats in een RCA studio gelegen aan McGavock Street. Deze sessie, verdeeld over 2 dagen, levert 5 nummers op waaronder Heartbreak Hotel.

New York

Aan het eind van dezelfde maand maakt Elvis gebruik van RCA Studio 1, in Midtown Manhattan. Ondanks een reeks succesvolle opname dagen, waarin hij onder meer de klassiekers Blue Suede Shoes, My Baby Left Me, Tutti Frutti en Shake, Rattle And Roll opneemt, keert The King er in de zomer nog voor 1 dag terug, om daarna voorgoed de deur achter zich dicht te trekken. Die laatste sessie levert overigens de million sellers Hound Dog en Don’t Be Cruel op.

Nashville

In 1957 opent RCA de deuren van Studio B, een splinternieuwe opname faciliteit, voorzien van de meest moderne technieken. Het is de bedoeling dat country- en popmuziek elkaar daar ontmoeten. Al snel ontstaat er de zogenaamde Nashville Sound, een stijl die traditionele country combineert met strijkers, achtergrondzang en popinvloeden. En dat alles onder de productionele leiding van Chet Atkins. Vanaf 1958 gebruikt Elvis van RCA alleen nog maar Studio B in Nashville.

Chet Atkins

Elvis heeft op dat moment zijn eigen team om zich heen verzameld, waaronder producer Steve Sholes. Chet Atkins is wel op sommige opnames als gitarist te horen. Het duurt tot januari 1964 voordat Elvis een beroep doet op Atkins, als producer. The King is niet tevreden over 2 nummers die hij 7 maanden eerder heeft opgenomen, Memphis Tennessee en Ask Me. Het zal voor gitaarvirtuoos en producer Atkins een genoegen zijn geweest dat Elvis de 2 nummers nu wel goedkeurt.

Los Angels

Op de G.I. Blues sessies na, die in RCA Studio Los Angeles worden opgenomen, blijft Elvis Studio B in Nashville trouw tot de zomer van 1971. Elvis heeft er sinds de eerste opname in 1958 meer dan 240 nummers opgenomen. De laatste nummers die daar op de band worden vastgelegd, verschijnen op het kerstalbum Elvis Sings The Wonderful World Of Christmas (1971) en het gospelalbum He Touched Me (1972). De ruwe opnames hiervan worden voor het eerst bewerkt in de RCA Studio C in Los Angeles. Bij verschillende nummers worden extra instrumenten, effecten of achtergrondzang toegevoegd.

RCA Studio C

In maart 1972 neemt Elvis voor het eerst nieuwe muziek op in RCA Studio C. Van de 4-daagse sessie wordt de laatste dag, 30 maart, gefilmd door een professioneel camerateam. Het gedraaide materiaal zal worden gebruikt voor de docu-film Elvis On Tour. Als er in maart 1975 voldoende nieuw materiaal voor een album voorhanden is, gaat Elvis voor 3 dagen opnieuw RCA Studio C in. De opnames leiden tot het album Today, één van de laatste studioalbums die tijdens zijn leven zullen verschijnen.

Een bijzondere ontmoeting

Tijdens de laatste sessiedagen in RCA Studio C vindt er een bijzondere ontmoeting plaats. Terwijl Elvis en de muzikanten bezig zijn om een volgend nummer te repeteren, vliegen opeens de studiodeuren open. In de deuropening staat een enorme bebaarde en slordig geklede man. Hij doet iedereen verstijven. Je ziet muzikanten denken, wie denkt hij wel dat hij is! Maar daar blijft het niet bij, want voordat iemand de kans heeft om te reageren loopt de man recht op Elvis af.

Als hij bij The King staat zegt hij “Hi, ik ben Brian.” Zonder enig idee te hebben wie de man is, zegt Elvis hallo terug. De wijze waarop de forse man Elvis begroet, duidt erop dat ‘Brian’ niet kwaadgezind is. Hij komt zelfs zachtaardig en een beetje kinderlijk over. Het zorgt ervoor dat Elvis zich wat terughoudend opstelt. Als de man Elvis daarna met een kleine karatebeweging wil begroeten, weet Elvis de situatie niet meer goed in te schatten. Hij heeft werkelijk geen idee wie de bebaarde man is. Na een tweede karatebeweging zegt Elvis “Doe dat nou niet”, om vervolgens verbouwereerd de studio te verlaten.

Achteraf

Pas later blijkt dat het om niemand minder ging dan het meesterbrein achter de Beach Boys, Brian… Brian Wilson. De frontman van de Beach Boys zat op dat moment in een minder goede periode in zijn leven, en leek op niets wat aan Brian Wilson van de Beach Boys deed denken. Achteraf heeft Wilson meerdere malen laten weten dat het voor hem een onvergetelijk moment was. Hij was waarschijnlijk niet de enige!

Nog een paar feiten:

  • Van de opnames die in RCA studio’s werden opgenomen, behaalden meer dan 10 songs de nummer 1 positie van de Amerikaanse hitlijst.
  • Van de Elvis 50’s opname sessies in de RCA studio’s in New York en de 2 in Nashville zijn verschillende foto’s gemaakt.
  • Van de 4 RCA studio’s waar Elvis muziek heeft opgenomen, bestaat alleen Studio B in Nashville nog.
  • Studio B maakt inmiddels deel uit van de Country Hall of Fame and Museum. ‘The Home of 1000 Hits’ is daardoor opengesteld voor bezoekers.
  • Een jaar na Elvis’ overlijden werd één van zijn bodyguards, Jerry Schilling, bijna 10 jaar lang de tourmanager van de Beach Boys.

(Foto: 5 Amerikaanse promotie singles, opgenomen in RCA Studio C in Los Angeles. Links: Always On My Mind en Burning Love. Midden: Fool en 3 vintage ansichtkaarten waarop het betreffende RCA-gebouw is afgebeeld. Rechts: T-R-O-U-B-L-E en Pieces Of My Live. © Charley Moolhuizen)

Geef een reactie