het nieuwe Formule 1-seizoen gaat van start

Nieuwe regels, stoelendans bij de coureurs en Verstappens kwelgeest vertrokken: dit kunnen we van het Formule 1-seizoen 2025-2026 verwachten

Het belooft een spannend Formule 1-seizoen te worden. Hoe competitief is de auto van Max Verstappen dit jaar, hoe gaan de nieuwe coureurs het doen en kan Lewis Hamilton bij Ferrari de strijd met Max aangaan? Of verbetert Norris of een andere coureur zich dit jaar? We kijken hoe de Formule 1-kalender er dit jaar uitziet en naar wat dit 76e raceseizoen nog meer voor ons in petto heeft.

Jubileumjaar 75 jaar F1

Dit jaar bestaat de Formule 1 precies 75 jaar. Daarom is het 76e seizoen groots geopend met een seizoenslanceringsevenement. Alle teams hebben op 18 februari tegelijk hun nieuwe auto gepresenteerd in de O2-Arena in Londen, in het bijzijn van alle coureurs. Normaal doen de teams dit allemaal afzonderlijk van elkaar.

Nieuwe indeling van de teams dit Formule 1-seizoen

Elk jaar wisselen er wel een paar coureurs van team of verdwijnen ze zelfs helemaal. De grootste verandering dit seizoen is dat Lewis Hamilton na 11 jaar Mercedes de overstap heeft gemaakt naar Ferrari. Waar hij naast Charles Leclerc komt te staan. Of voor? Of achter? Dat moet nog blijken. Beide rijders hebben de ambitie om eerste chauffeur te zijn, maar het is afwachten hoe dat in de praktijk uitpakt.

Lewis Hamilton in zijn nieuwe Ferrari bolide

Lewis Hamilton in zijn nieuwe Ferrari bolide tijdens de testdagen in Bahrain

Door de komst van Hamilton heeft Sainz het veld moeten ruimen bij Ferrari. Hij maakt de overstap naar Williams. Checo Perez heeft het ook afgelopen seizoen niet waargemaakt bij Red Bull en voor hem in de plaats komt jongeling Liam Lawson Verstappen vergezellen. Lawson verlaat Racing Bulls daarvoor. Daarnaast zien we dit seizoen 5 nieuwe of redelijk nieuwe namen: Kimi Antonelli (Mercedes), Jack Doohan (Alpine), Oliver Bearman (Haas), Isack Hadjar (Racing Bulls) en Gabriel Bortoleto (Kick Sauber). Verder is Esteban Ocon naar Haas verhuisd en Nico Hulkenberg naar Sauber. Kevin Magnussen is bij Haas vertrokken en Valtteri Bottas en Guanyu Zhou bij Sauber. Zhou is in plaats daarvan in het nieuwe seizoen reserve rijder bij Ferrari.

Coureurs dit Formule 1-seizoen

Nieuwe seizoen opener: Australië

Normaal trappen we het nieuwe Formule-1 seizoen af met de Grand Prix van Bahrein. In het seizoen van 2025-2026 starten we in Australië, op vrijdag 14 maart. Dit om rekening te houden met de Ramadan. Bahrein en ook Saoedi-Arabië zijn daarom wat meer naar achteren geschoven. Verder zijn er geen grote veranderingen ten opzichte van vorig jaar. Er worden opnieuw 24 races gereden en de locaties zijn hetzelfde. De GP van Las Vegas wordt opnieuw op de zaterdag gereden.

Van de 6 sprintraces worden er 5 op dezelfde locaties gereden als in het seizoen van 2024-2025:

  • Zaterdag 22 maart: China (Shanghai)
  • Zaterdag 3 mei: Verenigde Staten (Miami)
  • Zaterdag 26 juli: België (Spa-Franchorchamps)
  • Zaterdag 18 oktober: Verenigde Staten (Circuit of the Americas)
  • Zaterdag 8 november: Brazilië (Interlagos)
  • Zaterdag 29 november: Qatar (Losail International Circuit)

Nog 2 keer wordt er een Grand Prix gereden op het circuit van Zandvoort. Dit jaar is dat op 31 augustus. De organisatie heeft op maandag 10 maart bekendgemaakt dat er voor de race in 2026 geen losse tickets beschikbaar zijn. Er kunnen alleen combitickets voor de laatste 2 races op Zandvoort worden besteld.

Max Verstappen viervoudig wereldkampioen
Lees ook: Het vierde kampioensjaar van Max Verstappen in vogelvlucht

Nieuwe regels: punt voor snelste raceronde vervalt

Aan het einde van het afgelopen Formule 1-seizoen is het al bekend geworden: het punt voor de snelste ronde komt vanaf dit seizoen weer te vervallen. Oorspronkelijk bedoeld als extra beloning voor de top 10, maar de afgelopen jaren zijn de teams er vooral strategisch mee aan de haal gegaan. Zoals Daniel Ricciardo, die met RB op de valreep van een race de snelste ronde afpakt van Lando Norris. Waardoor die dat punt niet kan inlopen op Verstappen, van zusterteam Red Bull.

In plaats van 2 keer, moeten er komend seizoen 4 keer jonge coureurs worden ingezet tijdens een vrije training.

Om de Grand Prix van Monaco wat spannender te maken, zijn er dit seizoen voor dit circuit afwijkende regels. Er moeten ten eerste 2 verplichte pitstops gemaakt worden. Daarnaast moeten er minimaal 3 sets banden gebruikt worden en (tijdens een droge race) ten minste 2 verschillende bandensoorten.

Coureurs mogen voortaan iets meer eten. In plaats van 80 kilo wordt 82 kilo voor hen het maximumgewicht. Het maximumgewicht van de auto’s wordt daarom verhoogd van 798 naar 800 kilo.

En verder kunnen de stewards bij extreme weersomstandigheden verplichte koeling voor in de auto invoeren.

Schelden kan coureurs dit Formule 1-seizoen duur komen te staan

De FIA treedt steeds strenger op tegen wangedrag van de coureurs, waaronder schelden. In het vorige seizoen hebben Verstappen en Leclerc dat al aan den lijve ondervonden. Verstappen in de vorm van een taakstraf en Leclerc in de vorm van een relatief lage geldboete (10.000 euro, waarvan 5.000 voorwaardelijk). Voor het komende seizoen zijn er nieuwe straffen opgesteld: veel zwaardere. Van geldboetes tot puntenaftrek en tot een schorsing van 1 maand. De 1e overtreding komt op 40.000 euro te staan. De 2e op 80.000, plus een voorwaardelijke schorsing van een maand. En bij een 3e overtreding bedraagt de geldboete 120.000 euro en wordt de betreffende coureur voor een maand geschorst. Daarnaast worden in dat geval WK-punten afgenomen.

Dit tot onvrede van de coureurs, die juist pleiten voor minder zware straffen. En sowieso niet voor vloeken. In een open brief schrijven ze in november 2024 onder meer: “Er is een verschil tussen vloeken met de bedoeling anderen te beledigen en meer alledaags gevloek, zoals een scheldwoord gebruiken om slecht weer te beschrijven, of reageren op een levenloos object zoals een Formule 1-auto of op een rijsituatie.”

Tijdens een persconferentie in Madrid heeft FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem verder bekend gemaakt dat hij misschien wel wil ingrijpen wanneer coureurs grove taal gebruiken over de boordradio. Hij wil de boordradio dan uitschakelen.

Max Verstappen in gesprek met Mohammed Ben Sulayem

Max in gesprek met Mohammed Ben Sulayem

Max verlost van kwelgeest Johnny Herbert

Het is geen geheim dat Max Verstappen en F1-stewart Johnny Herbert geen vrienden zijn. Ex-coureur Herbert heeft zich meermaals in de pers negatief uitgelaten over de Nederlandse coureur. Als FIA-steward is hij op die manier steeds minder geloofwaardig geworden. Hoe kan hij immers een objectief oordeel over een racesituatie vellen, als hij zo slecht over Verstappen denkt? In het vorige seizoen zijn meerdere beslissingen van hem opgevallen. Die telkens zeer nadelig voor Verstappen hebben uitgepakt. Gelukkig heeft de coureur daar in het nieuwe seizoen geen last meer van, want de FIA heeft besloten dat de dubbelrol van Herbert niet langer verenigbaar is.

Johnny Herbert

Olav Mol en Jack Plooij weer gratis te luisteren via Grand Prix Radio

Na een periode van 2 jaar wordt het weer mogelijk om gratis naar Olav Mol (zie foto hieronder) en Jack Plooij te luisteren via Grand Prix Radio. Daarover is overeenstemming bereikt met Viaplay Nederland. Grand Prix Radio heeft voor het komende seizoen de exclusieve Nederlandse radiorechten van de Formule 1. Grand Prix Radio is dan weer overal landelijk te beluisteren via DAB+, online en via de eigen app.

Olav Mol weer te horen tijdens het komende Formule 1-seizoen

Max wordt dit Formule 1-seizoen vader

Wat dit seizoen ook van invloed kan zijn, is dat Max voor het eerst vader wordt. Samen met zijn partner Kelly Piquet verwacht hij een kindje. Hoe het is om vader te zijn, weet hij al, want hij heeft ervaring op kunnen doen met de verzorging van Kelly’s dochter Penelope. Uit haar eerdere relatie met Daniil Kvyat. Professioneel als hij is, heeft Max in de media al laten weten geen race over te slaan rondom de geboorte, maar de man is natuurlijk ook weer niet van steen.

Kelly Piquet tijdens een race van MAX Verstappen

Schema Australië 2025

De eerste race wordt dus in Australië verreden. Dit zijn de tijden waarop de trainingen, de kwalificatie en de race zelf te zien zijn:

  • Eerste vrije training: vrijdag 14 maart, 02.30 – 03.30
  • Tweede vrije training: vrijdag 14 maart, 06.00 – 07.00
  • Derde vrije training: zaterdag 15 maart, 02.30 – 03.30
  • Kwalificatie: zaterdag 15 maart, 06.00 – 07.00
  • Race: zondag 16 maart, 05.00 – 07.00

De familie Bleekemolen heeft zin in het nieuwe seizoen. Bij Tijd voor MAX zijn 3 generaties uit deze racefamilie te gast; Jeroen, zijn tweeling en zijn vader. Vrijdag 14 maart te zien, om 17.10 uur op NPO 1.

(Bron: Racing News 365, Formula1.com, Formule1.nl, AD, Nu.nl, Race Experience, NOS, Grand Prix Radio. Foto’s: ANP, Shutterstock. Hoofdfoto: Jay Hirano / Shutterstock.com)

Geef een reactie