ING stopt met gebruik TAN-codes

Na 30 jaar gaat ING stoppen met het gebruik van TAN-codes bij het doen van een betaling. De komende maanden worden alle particuliere klanten gefaseerd overgezet naar het vernieuwde Mijn ING. Klanten die de app niet kunnen gebruiken bevestigen hun opdrachten voorlopig nog met een TAN-code. Eind 2018 komt ING voor deze klanten met een alternatief.

Mobiel bevestigen

ING heeft aanpassingen gedaan aan zijn app voor mobiel bankieren. Daardoor is het voor klanten niet meer nodig om een betaalopdracht met een TAN-code per sms of van een papieren lijst te bevestigen. Klanten moeten via de ING-app op hun mobiel toestemming geven voor een betaalopdracht. Volgens ING maken 3,2 miljoen klanten gebruik van de app. Dit aantal zal de komende jaren toenemen. Het is sinds begin 2017 al mogelijk om opdrachten mobiel te bevestigen en ruim 1,1 miljoen klanten maken daar al gebruik van.

Papieren lijsten

Ook de klanten die tot nu toe geen mobiele app gebruiken en nog de papieren lijsten met TAN-codes hanteren moeten voor het einde van het jaar over op een andere manier van toestemming geven voor hun betalingen. De bank werkt aan een oplossing voor die klanten, maar het is nog niet bekend wat het alternatief wordt.

Girotel

Sinds de introductie van Girotel, de eerste mogelijkheid van elektronisch bankieren bij de Postbank in 1986, zijn TAN-codes in gebruik. Na meer dan 30 jaar komt dat nu eind 2018 tot een einde.

(Bron: ANP, NOS)

Geef een reactie

Reactie

  1. AEC knut says:

    n.a.v op korte termijn verdwijnen Tancodes en aan schrijven in je vorm schreef ik deze brief naar ING.
    Wellicht kan omroep Max hier ook wat meer aandacht aan besteden.
    Want het gaat maar door de digitalisering en dat is niet meer bij te benen…………denk ik voor nog heel veel mensen

    Geachte directie ING,

    Al meer dan 50 jaar ben ik klant bij Uw bank.
    Maar zolangzamerhand twijfel ik eraan of ik klant bij Uw bank blijf.

    Ook bij U gaat het respect voor UW klant verloren.
    Er komt een nieuw inlogscherm Mijn ING en U schrijft : “ Beste mevrouw ……..
    Goed nieuws! Binnenkort regel je je geldzaken nog makkelijker met Mijn ING. “.

    -Ook U gaat er toe over, om mij aan te schrijven met JE,terwijl dat voor mij betekent de verdere verloedering van onze maatschappij.Hier uit blijkt dat U geen interesse meer heeft in de klant achter het beeldscherm, het draait bij U,denk ik ,slechts om geldelijk gewin .
    -Bovendien moet ook de papieren TAN code bij U verdwijnen.Er wordt nergens gevraagd of Uw klant (waar U afhankelijk van bent) dat wel prettig vindt.
    Ik doe namelijk geen zaken met mijn mobiel, die kant gejat worden ,kan veel makkelijker gehackt worden ,kan men veel makkelijker verliezen, is moeilijker te beveiligen en om de 2 jaar zou ik dan om alles up -to-date te houden weer een nieuwe mobiel moeten aanschaffen.
    Ik vertrouw mijn PC (Mac) zonder Wifi meer dan mijn mobiele telefoon
    Dus wil ik alleen zaken doen vanaf mijn PC thuis.
    Niet iedereen betaald met mobiel internetten.Niet iedereen heeft Facebook en/of twitter.Met name de bayboomer doen vaker nog alleen zaken op hun PC en daar houdt U
    geen rekening mee.U kijkt alleen naar jongere generaties en het intelligente deel van de bevolking,hoe die betalen.En de rest………..
    Gaarne had ik gezien dat U meer rekening gaat houden met de oudere generaties en de minder intelligente mensen die moeite met “alles” hebben ,dus meer respect in aanschrijven in U vorm en ook gewoon papieren
    Tan codes behouden.