Hoelang heb ik garantie voor mijn nieuwe tv?

“Ik heb onlangs een nieuwe Samsung tv gekregen, omdat de oude ruim binnen de garantie kapotging. Ik kreeg daarbij geen nieuwe garantieperiode, maar de koopdatum van het oude toestel zou uitgangspunt zijn. Dat is wettelijk zo geregeld, zei men. Klopt dat?” Mevr. B. Klomp

U heeft recht op een goed product. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar ‘garantie’. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Maar dit is een minimum. Elk land mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument. Nederland heeft ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt ‘deugdelijk’ moet zijn. Van veel producten, zoals uw nieuwe tv, betekent deugdelijk, dat ze langer moeten meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook nog na twee jaar aanspreken op het functioneren van een duurzamer product. De winkel zit dus fout met de bewering dat de garantie van de oude tv zou doorlopen. Het zou wel goed zijn als u een bewijsje heeft dat u een nieuwe tv geleverd heeft gekregen. Daar kunt u naar vragen in de winkel.

Bron: MAX Magazine – Editie nr. 39 2017

Geef een reactie