Marktplaats

Hoe zit het? Kunt u via Marktplaats gekochte spullen retourneren?

Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: Kunt u via Marktplaats gekochte spullen retourneren?

Alles is te koop

De kans is groot dat u weleens iets heeft gekocht of verkocht via Marktplaats. Dit online verkoopplatform bestaat al een aantal jaren en is inmiddels een begrip in ons land. Werkelijk alles wordt erop verhandeld: van kleding tot auto’s. De meeste advertenties bevatten foto’s van het product dat te koop wordt aangeboden, zodat potentiële kopers alvast een goed beeld krijgen van de koopwaar.

Retourneren

Toch is niet altijd alles wat het lijkt, ook niet op Marktplaats. Zo kan het voorkomen  dat de spullen van de foto in het echt stuk zijn of er in het echt heel anders uitzien.  Als u dit ziet als u de koopwaar bij de verkoper thuis gaan bekijken is er weinig aan de hand. U zegt dan dat u afziet van de koop, omdat de foto’s misleidend zijn.

Als u het al gekocht heeft en het per post toegestuurd krijgt, is het een ander verhaal. In zo’n geval wilt u het natuurlijk het liefst retourneren, maar kan dat op Marktplaats? Het is immers geen reguliere webwinkel., waardoor de garantie- en retour-regeling ook anders is.

Regels

Hoewel Marktplaats dus een geval apart is, leert een tekst op Marktplaats.nl ons dat retourneren wel degelijk mogelijk is. Als u een kapot of incompleet is kunt u het retourneren als het product incompleet of kapot is. “Heb je het product ontvangen, maar ben je niet tevreden? Probeer dit dan eerst op te lossen met de verkoper”, schrijven zij. “Krijg je geen contact met de verkoper of komen jullie er samen niet uit, dan raden wij je aan om te kijken op de website van het Juridisch Loket. Hier staat uitgelegd wat je kunt doen”, gaat de tekst verder. Het Juridisch Loket voorziet burgers van kosteloos juridisch advies en heeft heel veel informatie op de eigen website staan over mogelijke juridische knelpunten. Ook over miskopen op Marktplaats hebben zij ook een artikel op hun website staan. In het stuk schrijft de organisatie onder meer dit:

“Is er iets mis? Dan moet u de verkoper kunnen aanspreken. Geeft de verkoper het geld niet terug? Neem dan contact op met een van onze juristen om uw mogelijkheden te bespreken.”

Dwaling

In feite moet het retourneren en het terugkrijgen van het geld mogelijk zijn als u een miskoop heeft gedaan via Marktplaats. Dit kan dus in het geval van kapotte of anderszins incomplete spullen, maar ook als u bijvoorbeeld een laptop heeft gekocht en een baksteen geleverd krijgt. De verkoper heeft u dan (opzettelijk) voorzien van foutieve informatie over het product, waardoor u de koop niet had gesloten als u dit geweten had. In zo’n geval is er sprake van wat in juridische termen een ‘dwaling’ heet en kunt u middels een brief aangeven dat u de koop wilt ‘vernietigen’. Het Juridisch Loket heeft een voorbeeld van een verzoek tot vernietiging op de website staan. Als deze persoon niet over de brug komt, kunt u dus contact zoeken met de juristen van het Juridisch Loket. Zij kunnen u voorzien van advies, maar geen juridisch proces voor u aanspannen tegen de verkoper. Daarvoor moet u contact opnemen met een advocaat. Voordat u dit doet is het goed om te beseffen dat een juridisch proces behoorlijk in de papieren kan lopen.

Om miskopen en de mogelijke juridische rompslomp daarna te voorkomen en adviseren Marktplaats en het Juridisch Loket om producten zelf op te halen bij de verkoper als het even kan.

Conclusie

Heeft u via Marktplaats iets gekocht dat kapot of anderszins incompleet is? Of krijgt u per post iets heel anders geleverd dan dat u heeft gekocht? Dan kunt u dit retour sturen naar de verkopende partij. Neem contact met deze persoon op en vertel dat u het wilt retourneren. Als iemand niet thuis geeft en u uw geld niet terugkrijgt, kunt u aankloppen bij het Juridisch Loket voor advies.

(Bron: Juridisch Loket, Marktplaats)

Geef een reactie