werkvloer

Etiquette op de werkvloer, dit zijn de (ongeschreven) regels tussen collega’s

Tijdens het werk wordt veel tijd doorgebracht met collega’s. Daarbij kunnen weleens situaties ontstaan die gepaard gaan met (ongeschreven) regels. We zetten op een rij wat er komt kijken bij etiquette op de werkvloer.

Niet roddelen op de werkvloer

Het kan verleidelijk zijn om mee te doen met roddelen. Het is echter slecht voor de werksfeer en het is weinig sympathiek. Houd de gesprekken op de werkvloer daarom liever zakelijk. Heeft u een conflict met een collega? Bespreek dat dan met diegene zelf en niet met een grotere groep collega’s.

Onthoud namen

Niet iedereen is even goed in het onthouden van namen. Maar wanneer een nieuwe collega of klant merkt dat u diens naam niet kent, wordt dat vaak opgevat als een blijk van desinteresse. Vindt u het moeilijk om namen te onthouden, noteer een nieuwe naam dan en herhaal die naam tijdens een gesprek met diegene enkele keren. Op die manier blijft de naam erna beter in uw geheugen hangen.

Spullen lenen

Leent u weleens iets van een collega? Een pen of nietmachine bijvoorbeeld? Zorg ervoor dat het dan ook echt lenen is en breng het nog dezelfde dag terug. Vraag daarnaast vooraf of het kan en pak het niet ongevraagd.

Kledingkeuze op de werkvloer

Als uw beroep het dragen van een uniform inhoudt, hoeft u verder niet uitgebreid over uw kledingkeuze na te denken. Maar anders is het afhankelijk van het soort bedrijf hoe informeel of hoe zakelijk uw kleding moet zijn. In het geval van een hittegolf is de ongeschreven regel in elk geval om geen slippers naar het werk te dragen. Ook wordt het bij vrouwen wel getolereerd dat ze een rok dragen, maar is het bij mannen minder vanzelfsprekend dat een korte broek wordt geaccepteerd. Dit omdat het als vrijetijdskleding wordt gezien. Bedenk u dat u in elk geval niet zo gekleed kunt als wanneer u naar het strand gaat op een warme dag. Weinig verhullende kleding wordt over het algemeen niet gewaardeerd door collega’s en werkgevers.

Etiquette in WhatsApp
Lees ook: Etiquette in WhatsApp, dit zijn de (ongeschreven) regels

Wees voorzichtig met privézaken

Op sommige werkplekken is het niet gewenst om privézaken met collega’s te delen. Dit is afhankelijk van het soort werk en collega’s. Wees daarom in 1e instantie voorzichtig met het delen van privézaken en voer een persoonlijk telefoontje bijvoorbeeld ergens waar u uw collega’s er niet mee stoort.

E-mailetiquette op de werkvloer

Bedenk voordat u collega’s toevoegt in de cc van een e-mail of alle ontvangers inderdaad gebaat zijn bij de mail. Zo worden er geen overbodige mails verstuurd. Controleer uw bericht voor het versturen altijd op (spel)fouten, zodat u een kundige en geen slordige indruk achter laat.

Videogesprek

Ook wanneer u thuiswerkt, verwachten uw collega’s dat u verzorgd voor de dag komt. Heeft u een online afspraak, waarbij u in beeld komt, voer die dan niet ongekamd, in uw comfortabele joggingpak uit, maar kleed u zoals u ook op uw werk gewend bent. Is het huis rommelig, ga dan voor een muur zitten of stel een neutrale achtergrond in. Zorgen huisdieren of kinderen voor veel afleiding of geluid, zonder uzelf dan even af in een kamer waar ze niet kunnen komen. Eet verder niet uitgebreid tijdens een videogesprek.

Reageer tijdig

Beantwoord telefoontjes of e-mails tijdig. Liefst binnen enkele uren, maar op zijn laatst binnen 24 uur. Duurt het langer of is snel reageren gewenst, informeer de ander dan dat het wat langer kan duren.

Liftetiquette
Lees ook: Liftetiquette, dit zijn de (ongeschreven) regels in de lift

Wees punctueel

Te laat komen kan iedereen een keer overkomen, maar het is een ongeschreven regel dat dit niet te vaak gebeurt. Anders krijgt u al snel het stempel onbetrouwbaar of ongeïnteresseerd. Wees daarom op tijd. Heeft u een vergadering, dan is zo’n 5 minuten van tevoren arriveren ideaal. Op die manier kunt u nog even wat te drinken halen of een praatje maken. Nog eerder komen is dan weer ongewenst, aangezien dat anderen kan opjagen. Weet u bij voorbaat dat u het tijdstip niet haalt, laat dit dan weten.

Blijf thuis wanneer u ziek bent

Het lijkt misschien een teken van tomeloze inzet, wanneer u ook op uw werk verschijnt wanneer u ziek bent. Maar ten 1e kan het ten koste gaan van een snel herstel en daarnaast bestaat het risico dat u uw collega’s aansteekt in het geval van iets besmettelijks. Werk daarom zo mogelijk vanuit huis of meld u ziek.

Schiet niet uit met luchtjes op de werkvloer

Persoonlijke hygiëne wordt bijzonder op prijs gesteld door collega’s. Kiest u daarnaast voor een lekker luchtje, zorg dan dat dit parfum niet te overheersend is. U lievelingsgeur is niet vanzelfsprekend ieders smaak. Wilt u zich halverwege de dag opfrissen met een nieuwe dosis parfum of het spuiten van deodorant? Doe dit dan niet in dezelfde ruimte als waar uw collega’s aanwezig zijn.

Houd uw bureau ordelijk

Houd uw bureau opgeruimd en eventuele papieren ordelijk bij elkaar. Een grote puinhoop op uw bureau zorgt ervoor dat uw collega’s u minder serieus nemen.

Printetiquette

Moet u een grote hoeveelheid printen? Doe dit dan op een tijdstip dat uw collega’s er het minste overlast van ondervinden of overleg met hen wanneer het het beste uitkomt.

Respecteer verschillen

Collega’s hoeven geen vrienden te worden. Is het verschil in karakter tussen een collega en uzelf erg groot, respecteer die verschillen dan en probeer de ander zich niet aan u te laten aanpassen.

Voorkom geluidsoverlast

Voer (telefoon)gesprekken op een zachte toon en zet een telefoongesprek nooit op de speaker. Zin in muziek? Stem het soort muziek af met uw collega’s of luister anders met een koptelefoon op.

Houd de keuken op orde

Deelt u op de werkvloer een keuken met anderen? Houd die dan schoon en netjes. Ruim vies servies of bestek na gebruik op en houd in de gaten of uw etenswaren niet over de datum zijn als u samen een koelkast deelt.

Etiquette op de werkvloer buiten werktijd

Maak afspraken met elkaar of er buiten werktijd contact kan zijn over werkgerelateerde en niet werkgerelateerde zaken. Bel of app anders zo min mogelijk buiten werktijd.

(Bron: stepstone.be, Adformatie, huishoudbeurs.nl, Omroep Gelderland, etiquette.nl, FlevoPost. Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord