‘Stop met kwetsende reacties op social media’

Deze oproep doet Slachtofferhulp Nederland op de Europese Dag van het Slachtoffer. Ze vragen hiermee aandacht voor de positie van het slachtoffer. Want veel te vaak worden er extreme reacties op social media geplaatst onder berichten over verkeersongelukken, misdrijven en rampen. De opmerkingen zijn zeer kwetsend voor de slachtoffers en nabestaanden. Om de oproep kracht bij te zetten start de stichting donderdag 21 februari 2019 met een online bewustwordingscampagne. 

Verwijtende reacties

Op Facebook, Twitter en andere sociale mediakanalen laat menigeen zich ongeremd uit na misdrijven, verkeersongevallen rampen. Vooral op ongevallen volgen vaak veel verwijtende reacties. “Hij is vast dronken geweest,” als reactie onder een bericht over een dodelijk ongeval. “Zal hij het wel zelf naar gemaakt hebben,” bij een Facebookbericht over een steekpartij. Dit zijn maar een paar van de vele zeer kwetsende reacties die onder berichten worden geplaatst. “Zulke reacties zijn een ongelooflijke klap in het gezicht van nabestaanden”, zegt Rosa Jansen, voorzitter van Slachtofferhulp Nederland tegen de NOS. Dit soort negatieve opmerkingen zijn voor de slachtoffers en nabestaanden niet alleen heel pijnlijk, ze hebben ook nog eens een negatieve invloed op hun verwerkingsproces.

Wat reacties doen met slachtoffers

Het gezicht van de campagne is de 35-jarige Jacob Sesselaar. Op 17 november 2018 komt zijn broer Jan-Willem om het leven bij een eenzijdig auto-ongeval nadat hij achter het stuur in slaap is gevallen. De reacties op sociale media zijn niet mis te verstaan en voor Jacob uiterst kwetsend. Het zou Jan-Willems eigen schuld zijn, hij zou gedronken hebben of te hard hebben gereden. Allemaal onwaarheden over een noodlottig ongeval waarbij Jan-Willems vermoeidheid hem fataal is geworden. Jacob hoopt dat met deze campagne mensen inzien wat dit soort reacties met slachtoffers en nabestaanden doet. “Je zegt zulke dingen toch ook niet rechtstreeks in iemands gezicht? Waarom dan wel op social media?”

Eerst nadenken alvorens te reageren

Slachtofferhulp Nederland hoopt met deze campagne, #socialslachtoffer, mensen aan het denken te zetten. “Met dit thema willen we de bewustwording vergroten, zodat mensen voortaan eerst nadenken en zich inleven in het slachtoffer voordat ze een reactie op social media plaatsen”, aldus Rosa Jansen.

(Bron: NOS/ANP/Slachtofferhulp Nederland)

Geef een reactie