Rouwadvertenties worden steeds persoonlijker en soms harder

Overlijdensberichten zijn doorgaans vrij sober en ingetogen. Een kort eerbetoon aan de overledene en verder de praktische informatie rondom de begrafenis of crematie. Maar in de afgelopen jaren is de toon in deze advertenties veranderd, zo meldt de Telegraaf. De berichten worden steeds persoonlijker en soms ook harder. 

Niet veel keus

Vroeger wordt het schrijven van de rouwadvertentie overgelaten aan de nabestaanden. Heel veel keus is er niet en teksten komen niet verder dan ’Met gevoelens van leedwezen hebben wij kennisgenomen’, ’Op zijn tijd heeft de Heere van ons weggenomen’ en ’Met verdriet en verslagenheid melden wij het plotselinge overlijden’. Maar onder andere door de medische ontwikkelingen is er tegenwoordig in veel gevallen meer tijd om afscheid te nemen en na te denken over hoe dit afscheid eruit ziet. De invloed van degene die overlijdt is hierdoor veel groter geworden en dat is ook terug te zien in de rouwadvertenties.

Iets achter laten

’U hoeft het graf niet te bezoeken, want dat is toch niet gemeend! Anders was u wel eerder bij mij gekomen’. Deze rouwadvertentie staat juli 2018 in de Telegraaf. Een opmerkelijk bericht van een man die is overleden en de wereld nog wil laten weten dat voor zijn gevoel niemand om hem gaf. Een advertentie als deze is jaren geleden ondenkbaar. Maar volgens Peter van Schaik, directeur van Amstel Uitvaarten, past het in de huidige cultuur. “Mensen willen graag iets achterlaten als ze heengaan. Een uitvaart is een belangrijke gebeurtenis en tegenwoordig willen veel mensen dat moment zélf regisseren. Positief of negatief”

Eigen invloed

De eigen invloed kan ook positief uitpakken. Zoals in de rouwadvertentie van een 66-jarige Rotterdammer die wist dat hij binnenkort zou overlijden. Hij blikt in maart van dit jaar in zijn rouwadvertentie vergenoegd terug op zijn laatste reis naar Zuid-Afrika. Hij geeft tips waar mensen lekker kunnen eten en wat ze vooral moeten bestellen. Hij sluit af met de woorden” ’Niet treuren, ik heb geleefd’. Een rouwadvertentie opstellen kan eenvoudig vanachter de computer. Dat is volgens Van Schaik de reden dat steeds meer mensen dit doen. “Ik noem het de ’fifteen minutes of fame’ die mensen zich nog kunnen toedichten als ze hun laatste adem hebben uitgeblazen. Het is voor sommige mensen ook belangrijk hoe zij worden gezien na hun overlijden.

Verharding

Janieke Bruin, promovendus aan de Universiteit Tilburg, herkent dat mensen tegenwoordig anders omgaan met de dood en de invulling van rouwadvertenties. Volgens Bruin is er tegenwoordig meer behoefte om mensen niet zonder meer als een heilige neer te zetten, maar echte beschrijving te geven van hoe iemand is. “Nabestaanden vinden dat negatieve zaken ook benoemd mogen worden.” Van Schaik ziet ook de verharding in advertenties en op sociale media. “Het is lastig om te bepalen wat acceptabel is. Ik ben gelukkig nog nooit in de situatie gekomen dat ik iets in een advertentie wilde laten aanpassen of zelfs moest weigeren, maar ik kan me voorstellen dat als een nabestaande grove woorden wil gebruiken, ik wel in gesprek ga.”

(Bron: Telegraaf)

Geef een reactie