coronacrisis

Neerslachtig door aanhoudende coronacrisis? Deze hulplijnen zijn er voor u

Op 12 januari 2021 wordt bekend gemaakt dat de coronamaatregelen niet versoepeld zullen worden. Wanneer dit wel gebeurd, is de vraag. Zorgt de aanhoudende coronacrisis ervoor dat u zich soms neerslachtig voelt? Er zijn verschillende hulplijnen die u kunt bellen als u behoefte heeft aan een luisterend oor.

De Luisterlijn

Bij de Luisterlijn werken vrijwilligers die u 24 uur per dag te woord kunnen staan. U kunt hen bellen over van alles en nog wat, maar de vrijwilligers kunnen geen medische vragen beantwoorden. De Luisterlijn is anoniem te bereiken via 088 – 0767 000, maar De Luisterlijn heeft ook een aantal regionale nummers die u kunt bellen. De mensen achter die lijnen komen allemaal uit het gebied waar u ook woont, waardoor zij u vermoedelijk in uw eigen accent of dialect te woord kunnen staan. De nummers van de lokale afdelingen vindt u op www.luisterlijn.nl.

Op deze website heeft u ook de mogelijkheid om met vrijwilligers te mailen of chatten, dit kan een uitkomst zijn voor mensen met een auditieve beperking. De Luisterlijn biedt een luisterend oor, maar is er niet om medische vragen te beantwoorden.

Rode Kruis

Ook het Rode Kruis heeft een eigen hulplijn waar u terecht kunt voor een luisterend oor. Deze is van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur bereikbaar via nummer 070-4455 888. U kunt hier uw ei kwijt, maar ook vragen stellen over specifieke corona-onderwerpen zoals thuisisolatie of quarantaine. Mensen die niet zo goed Nederlands spreken, kunnen ook gebruik maken van de WhatsApp-hulplijn van Het Rode Kruis. Meer informatie daarover vindt u op de website van de hulporganisatie. 

KBO-PCOB

Ouderenorganisatie KBO-PCOB heeft sinds het begin van de coronacrisis in maart 2020 ook een eigen hulplijn: de Ouderen Info Lijn. Deze telefoondienst is van maandag tot en met vrijdag tussen tussen 9.00 en 17.00 uur bereikbaar via telefoonnummer 030‑3400 600. U kunt hier terecht voor een gesprek over wat u bezighoudt, maar ook met vragen of opmerkingen over de coronacrisis.

Op zoek naar een ander soort hulplijn? Op de website van de Rijksoverheid kunt u meer voorbeelden vinden.

(Bron: archief, Rijksoverheid, Rode Kruis, Luisterlijn)

Geef een reactie

Reactie

  1. dragon says:

    Ik heb enige tijd geleden de luisterlijn gebelt., mede doordat mijn vrouw er helemaal doorheen zit, door de Corona maatregels..
    Met normale problemen kon ik haar wel opvangen,
    We zijn 52 jaar samen, dus ken je elkaar wel.
    Aan die luisterlijn heb ik niets gehad.
    Ik merkte een niet begrepen houding in haar verhaal.
    Die andere hulplijnen heb ik niet gebelt, omdat we bang zijn dieper in de ellende te komen.
    Ik kan mij nu wel voorstellen wat mijn ouders met de oorlog meegemaakt hebben.
    Maar toen waren de Duitsers de vijand. en nu zit de vijand in den Haag.
    Want het draait alleen maar om macht, en niet om de gezondheid van het volk.
    Immers hier worden we doodziek van.