Zo groot (klein) is de kans op een prijs in een loterij

De Consumentenbond heeft de winstkansen bij de belangrijkste Nederlandse loterijen op een rij gezet. Zoals iedereen eigenlijk wel weet is de kans op een leuke prijs miniem, maar er zit wel degelijk verschil tussen de verschillende loterijen en hoogte van prijzen.

Grootste kans op 1 miljoen euro bruto bij BankGiro Loterij

Wie meedoet aan de BankGiro Loterij heeft de meeste kans om een prijs van 1 miljoen euro in de wacht te slepen. De kans op die grote prijs is wel nog steeds erg klein: 1 op 790.499. Van dat bedrag blijft na aftrek van de kansspelbelasting 699.000 euro over. Wie de meeste kans wil maken op 1 miljoen euro netto, kiest het best voor het Miljoenenspel, met een winstkans van 1 op 2,5 miljoen.

Grootste winstkans

Consumenten die meespelen met de Staatsloterij hebben de meeste kans op een prijs (1 op 2). Maar de grootste winkans betekent niet automatisch ook winst. Wie speelt om winst te maken, kan het beste kiezen voor Krasloten 24 Karaat Cash. Bij deze loterij is de kans op een prijs die groter is dan de inleg (5 euro per lot) het grootst, namelijk 1 op 4,8.

Grootste prijs

De grootste prijs valt te winnen bij de Eurojackpot. De hoofdprijs kan daar oplopen tot wel 63 miljoen euro. De kans om die te winnen is echter minimaal: 1 op 95.344.200. De hoofdprijs is wel bruto, maar ook na belastingaftrek blijft er ruim 44 miljoen euro over.

Oudejaarsloterij

De enige loterij die qua hoofdprijs aan het bedrag van de Eurojackpot kan tippen, is de Oudejaarsloterij. De winkans is daar 1 op 4,7 miljoen. Nadeel is wel dat die loten met 30 euro per stuk vrij prijzig zijn. Bij de Eurojackpot spelen deelnemers al voor 2 euro mee.

Abonnement opzeggen wordt vaak moeilijk gemaakt

Veel loterijen bieden de mogelijkheid om automatisch mee te spelen. Het abonnement vervolgens weer opzeggen is echter niet altijd even eenvoudig. In januari 2020 heeft de Consumentenbond bekend gemaakt dat het online opzeggen van abonnementen zelfs vaak moeilijk gemaakt wordt. Consumentenprogramma Kassa heeft de sites van de BankGiro Loterij, Postcode Loterij, Staatsloterij en Lotto op dit punt onder de loep genomen. De resultaten zijn 27 juni 2020 bekend gemaakt.

Informatie online opzeggen weggestopt en telefonisch opzeggen gestimuleerd

Over het algemeen blijkt dat informatie over telefonisch opzeggen vrij gemakkelijk te vinden is, maar opties als online, schriftelijk of via de mail opzeggen een stuk lastiger. Vaak is behoorlijk doorklikken de manier om er uiteindelijk informatie over te vinden. Gerard Spierenburg van de Consumentenbond legt de beweegreden als volgt uit: “Ze willen het je zo moeilijk mogelijk maken om op te zeggen. Als je belt, kun je als klant worden beïnvloed zodat je misschien wel blijft: ‘Straks worden uw buren wel miljonair en u niet…’”, noemt hij als voorbeeld van hoe een gesprek met een loterijmedewerker kan gaan. “Klanten laten bellen en informatie niet op de eerste webpagina tonen, maar dieper in de site is gewoon om drempels op te werpen”, stelt Spierenburg. “Het liefst hadden ze de informatie over opzeggen helemaal niet aangeboden.”

Loterijen: enige verbetering

Volgens de woordvoerder doen loterijen het wel beter dan enkele jaren geleden. Informatie over opzeggen was eerder “nauwelijks te vinden”, verwijst hij naar een onderzoek door de Consumentenbond uit 2017. Spierenburg reageert kritisch en wijst erop dat op de site van de Postcode Loterij vanaf de homepage met 1 klik loten gekocht kunnen worden “Het is de eerste knop die je ziet. Voor alle info over loten opzeggen ben je 4 kliks verder. De verhouding is zoek.”

Lees ook: overzicht krijgen op uw abonnementen? Het Nibud heeft goede tips. 

(Bron: ANP, Consumentenbond, Kassa)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. oosterwijck says:

    ik heb de postcodeloterij opgezegd, omdat er teveel televisieprogramma’s gefinancierd worden door de postcodeloterij, maar ook de vriendenloterij en de bank-giroloterij. Ik dacht dat de winst naar goede doelen ging. Maar in werkelijkheid wordt het gebruikt als alternatief voor luister en kijkgeld. Zelfs koffietijd wordt gefinancierd door de loterij. En Jaennie vander Heijden wordt miljonair, door het schrijven van kookboeken, die de deelnemers in de maag gesplitst worden, elk jaar. Het wordt tijd, dat er inzage komt omtrent de inkomsten en uitgaven van die bende.

  2. oosterwijck says:

    Toen ik de postcodeloterij wilde opzeggen, heb ik een kwartier gezocht naar een mogelijkheid om dit schriftelijk te doen. Het bleek niet mogelijk, de enige manier was telefonisch. Dat heb ik dan maar gedaan. De woordvoerder probeerde me tien minuten lang om te praten met allerlei argumenten, over goede doelen. Toen ik zei: Ik zie geen enkel goed doel in het TV programma “Koffietijd”, behalve dan werkvoorziening en inkomensvoorziening voor TV persoonlijkheden. Was het antwoord: “U hoeft toch niet te kijken”. Daarmee geheel voorbij gaand aan mijn bezwaar tegen de onheuse besteding van loterijgelden. Vervolgens werd geprobeerd om een deel van de deelname te behouden. Vervolgens zou ik mijn spaarpunten verliezen. Toen niets hielp werd ze onvriendelijk en werd ik afgekat.