Slimme energiemeters

Slimme energiemeters niet altijd betrouwbaar

Van minstens 750.000 slimme energiemeters die we in Nederland gebruiken kan niet met zekerheid gezegd worden dat ze betrouwbaar zijn in hun metingen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente (UT) in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

Foute meterstanden

UT-hoogleraar Frank Leferink schat dat in de meterkasten van zeker 750.000 Nederlandse huishoudens een meter is geïnstalleerd die potentieel foute meterstanden weergeeft. Tijdens het onderzoek zijn 9 verschillende elektronische meters getest die tussen 2004 en 2014 zijn geproduceerd. De meters zijn aangesloten op verschillende energiegebruikers zoals spaarlampen, kachels, ledlampen en dimmers. De onderzoekers vergeleken vervolgens het daadwerkelijke verbruik van het systeem met de waardes op de elektronische energiemeter.

582 procent te hoog

Bij de experimenten bleken 5 van de 9 meters een veel hogere waarde aan te geven dan het daadwerkelijke stroomverbruik: tot wel 582 procent hoger in bepaalde opstellingen. De grootste afwijkingen traden op als er dimmers in combinatie met spaar- en led lampen waren aangesloten. In Nederland worden steeds meer klassieke kilowattuurmeters (kWh) vervangen door elektronische varianten, waaronder de slimme meter. De overheid wil dat in 2020 in elk huishouden zo’n slimme meter is geïnstalleerd. Moderne (vaak energiezuinige) ledlampen en telefoonopladers trekken niet gelijkmatig stroom, zoals bijvoorbeeld een gloeilamp dat wel doet. Door plotselinge pieken raken veel slimme meters in de war, met een foutieve weergave van het verbruik tot gevolg. De ontwerpers van de moderne energiemeters hebben onvoldoende rekening gehouden met dit soort schakelende apparaten zegt Leferink.

Netbeheerders

In Nederland zijn in totaal zo’n 3 miljoen slimme meters en de netbeheerders die verantwoordelijk zijn voor de meters onderkennen dat 850.000 meters problemen kunnen geven. Volgens de netbeheerders wijken de meters echter alleen onder zeer extreme omstandigheden af. Aan RTL Nieuws hebben zij de volgende lijst doorgegeven met meters die problemen kunnen geven:

  • Echelon 83331-1IMAD KAP4
  • Enermet E420-n(t)(s) P8KM
  • Iskra MT371-D1A52 ZBEP
  • Iskra ​ MT171-D2A52 RBEN
  • Iskra MT382-D2A52 ZBBD
  • Iskra MT171-D2A52 ZBER
  • Iskra MT382-D2A52 ZBEV
  • Landis + Gyr ZCF110CBtFs2 E0004
  • Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005
  • Landis + Gyr ZCF120ABd(F)s2 KAAE
  • Landis + Gyr ZMF120ABdFs2 ZAEX

Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van alle energienetbeheerders zegt tegenover Radar dat de storingsgevoelige meter inmiddels niet meer wordt geplaatst. Maar volgens hoogleraar Leferink doet het probleem zich nog steeds voor, ook bij de nieuwe meters.

Onderzoek vaak nutteloos

Als consumenten met een onverklaarbaar hoog energieverbruik onderzoek laten doen naar hun energiemeter dan draaien ze zelf op voor de kosten (tussen de 200 en 700 euro) als er niets mis blijkt met de energiemeter. Volgens de Universiteit van Twente is zo’n meting echter vaak nutteloos, omdat de test niet uitgevoerd wordt met de zogenaamde ‘piekbelasting’. De Consumentenbond krijgt regelmatig signalen binnen van mensen waarvan het energieverbruik omhoog schiet na het plaatsen van een slimme meter en wil dat er een onderzoek gestart wordt. De bond roept consumenten daarnaast op hun eventuele klachten te melden bij de netbeheerder of de de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

(Bron: utwente.nl, radar.nl, rtlnieuws.nl, ANP)

Geef een reactie

Reacties (3)

    Willem13-03-1952 says:

    De meters zelf zijn niet zo slim. De energiebedrijven wél! Ik neem aan dat zulke producten toch wel getest worden vóórdat ze in gebruik worden genomen? Een meetfout van 600 % lijkt me wel erg veel. En de consument mag de rekening betalen. Dan probeer je op allerlei manieren iets goeds voor het milieu te doen, door al je gloeilampen te vervangen door spaarlampen en later LED-lampen, word je gestraft door je energieleverancier. Misschien moeten mensen eens collectief geld terug gaan eisen van de energiebedrijven, zoals dat ook al gebeurde bij de Staatsloterij. Totdat het zeker is dat zo’n slimme meter niet teveel aangeeft komt er in ons huis geen nieuwe! We houden het dan maar bij de oude, die het verbruik correct registreren.

    oosterwijck says:

    De slimme meter is alleen bedoeld om de consument beter te controleren (niet om jou van dienst te zijn). Zo kan het energiebedrijf zien, wanneer u energie gebruikt. Dit lijkt misschien onschuldig, maar dat is het niet. … Als u heimelijk met iemand samenwoont, kan het energie bedrijf dat zien, omdat U thuis geen energie gebruikt. En Uw heimelijke partner gebruikt juist meer energie. …

      OuweAap says:

      Dit is niets nieuws. Al tijdenlang wordt het watergebruik in de gaten gehouden en als er op een z.g. bewoond adres weinig of geen water wordt gebruikt is er iets mis en kan men een onderzoek in (laten) stellen. Deze manier van controleren bestaat al tientallen jaren dus lang voor de komst van de, toen nog onbekende, slimme meter. Ik vind het overigens onacceptabel, dat slimme meters niet het juiste gebruik aangeven en dus soms wel tot 500% meer en dat daarbij de consument de pineut is. De overheid, welke instantie dan ook, moet hier hard tegen optreden en de energiebedrijven zwaar beboeten als zoiets dergelijks geconstateerd wordt. De meterstanden volgens de ‘oude’ meter kunnen daarbij als leidraad dienen.