Opdringerige verkoper aan de deur? Zo komt u ervan af en dit zijn uw rechten wanneer u spijt heeft van een aankoop
Publicatiedatum: 14 juni 2025
Deurverkopers komen bijna nooit op een gelegen moment. Daar komt bij dat u meestal niet zit te wachten op wat ze aan de man proberen te brengen. Zoals een energiecontract, abonnement of beveiligingssysteem. Er gelden verschillende regels voor colportage, ook wel deur-aan-deurverkoop genoemd, maar dan nog kunt u zo’n bezoek als vervelend ervaren. Daarom in dit artikel 9 tips om af te komen van een opdringerige verkoper aan de deur. En informatie wat u kunt doen wanneer u spijt heeft van een aankoop of het afsluiten van een contract.
Wat zijn de regels voor verkoop aan de deur?
Een verkoper mag zonder afspraak langskomen om u iets aan te bieden. Daarbij gelden wel regels waaraan de verkoper zich moet houden. Zo mag die geen misleidende informatie geven of u agressief bejegenen. Daarnaast gelden deze regels vanuit de branche:
- De verkoper moet herkenbaar zijn. Bijvoorbeeld middels bedrijfskleding met bijbehorende logo’s. En door het dragen van een pasje moet duidelijk zijn wat diens naam is, inclusief pasfoto en bedrijfsnaam erbij.
- Er mag op werkdagen alleen worden aangebeld tussen 9.00 en 21.00 uur. En op zaterdagen van 10.00 tot 20.00 uur.
- Op deze dagen mag er niet worden aangebeld: zondagen, Nieuwjaarsdag, tweede paasdag, Hemelvaartsdag, tweede pinksterdag en de kerstdagen. En ook niet na 19.00 uur op Goede Vrijdag, 4 mei, 5 december en 24 december.
- Bejaardentehuizen, verzorgingsflats en verpleeghuizen zijn verboden terrein voor verkopers aan de deur.
- Er mag niets worden verkocht aan minderjarige consumenten.
- Er mag geen druk worden gezet om iets te kopen. Of om ergens lid van te worden.
- Bij het aangeven van geen interesse moet het gesprek direct gestopt worden.
- Er moet uitgebreide informatie worden gegeven: over de kenmerken van het product of de dienst, de levertijd, prijs, bijkomende kosten, bedenktijd, duur van de overeenkomst, garantie, klachtenregeling en de gegevens van het bedrijf, zoals het postadres en de klantenservice.
- Wanneer u een bel-niet-aan-sticker of bordje heeft mag niet worden aangebeld.
De uitgebreide informatie over het product of de dienst mag ook naar u gemaild worden wanneer u daarmee instemt. De informatie moet duidelijk, begrijpelijk en leesbaar zijn. U moet een kopie krijgen van de ondertekende overeenkomst of een bevestiging van de overeenkomst krijgen.

Wat kunt u doen tegen colportage?
Wanneer de bel gaat terwijl u niemand verwacht, kunt u zich overvallen voelen, wanneer het om een verkoper aan de deur gaat. Vaak vinden mensen het moeilijk om iemand weg te sturen of voelen ze zich schuldig om niet op een aanbod in te gaan. Daarom is het goed om u voor te bereiden op dit soort bezoekjes en om te weten van welke tactieken verkopers aan de deur gebruik maken om u over te halen een product of een dienst van hen af te nemen. Hieronder geven we tips hoe zich hiertegen kunt wapenen:
Bel-niet-aan-sticker
De makkelijkste manier om niet in aanraking te komen met een verkoper aan de deur, is door een Bel-niet-aan-sticker bij de voordeur te hangen. Deze stickers zijn voor 1,75 euro + verzendkosten online verkrijgbaar via nietaandedeur.nl of bij één van de 38 verkooppunten.
Toon duidelijk dat u geen interesse heeft
Geen sticker bij de voordeur en u staat oog in oog met een verkoper? Maak dan direct vriendelijk duidelijk dat u niet geïnteresseerd bent. Veel mensen worden overrompeld en willen graag beleefd zijn, maar door de juiste signalen af te geven, weet een verkoper meteen dat het bij u geen zin heeft. Open de deur daarom maar een klein stukje, dat werpt letterlijk een barrière op. Neem een gesloten houding aan, met uw armen over elkaar en geef direct aan dat u geen interesse heeft. Het voelt niet prettig om iemand direct te onderbreken en dat hoeft ook niet, maar u hoeft ook niet diens hele verhaal aan te horen.
Wees beducht voor de ‘ja-ladder’
Verkopers hebben er baat bij om met u in gesprek te komen. Tegenwoordig maken zij veel gebruik van de tactiek van de ‘ja-ladder’. Hierbij stellen ze een aantal vragen achter elkaar waarop het antwoord van u “ja” zal zijn. Zoals: woont u in dit mooie huis? De gedachte hierachter is dat wie al een aantal keer ja gezegd heeft, ook eerder ja zegt op de uiteindelijke aanbieding. Waak daar dus voor. MAX Meldpunt adviseert om in plaats van met ‘ja’, met ‘ja maar’ te antwoorden. Op de vraag of u het belangrijk vindt dat iedereen voldoende te eten heeft, kunt u bijvoorbeeld antwoorden: Ja, ik vind het belangrijk dat mensen worden geholpen om voldoende eten te hebben, maar ik help liever op een andere manier en niet met een maandelijkse gift.”
Geef niet te veel informatie
Vertel niet meer dan hoogstnoodzakelijk is. Beantwoord dus niet te veel persoonlijke vragen en geef ook uw persoonlijke gegevens niet, wanneer u niet van plan bent om op een aanbieding in te gaan. Anders bestaat het risico dat de verkoper het gebruikt om het aanmeldformulier in te vullen.
Neem geen overhaaste beslissing
Bent u wel geïnteresseerd in een aanbieding, laat u dan niet overhaasten in uw beslissing. Ook al wordt er de nadruk op gelegd dat u nu moet beslissen of dat een actie alleen vandaag nog geldt. Neem de tijd om te beslissen en doe het niet wanneer u twijfelt of vraag of u het na het bezoek nog eens rustig (online) kunt nalezen.

Doneer op een manier die u zelf prettig vindt
In het geval van een goed doel aan de deur zijn Nederlanders over het algemeen vrij positief, maar wat ze als minder fijn ervaren, is dat er vaak wordt gewerkt met een abonnement, waarbij men vast zit aan (maandelijkse) bedragen. Mensen voelen zich vaak bezwaard om nee te zeggen tegen een goed doel, maar sluit alleen een abonnement af wanneer u hier ook echt achter staat en doneer anders op een manier die u zelf prettig vindt.
Neem geen cadeautjes aan
Tegenover Nu.nl raadt marketingpyscholoog Kelly Heuts aan om fysiek niets aan te nemen: “Geen folders, flyers of invulformulieren die je bijvoorbeeld even moet vasthouden.” En neem ook zeker geen cadeautjes aan, geeft Radar als tip. Dan kunt u zich ook niet tot iets verplicht voelen. Zoals de eerste krant gratis, geeft MAX Meldpunt als voorbeeld. Voor de verkoper maakt dat het namelijk makkelijker om u vervolgens de grotere aanbieding, waar het eigenlijk om gaat, te verkopen.
Trap niet in kleinere aanbiedingen
Andersom werkt het ook, u krijgt eerst een grote aanbieding en vervolgens een kleinere, die u misschien uit sympathie dan wel geneigd bent aan te gaan.
Bedenk u of u het normaal ook zou hebben gekocht
MAX Meldpunt raadt tenslotte ook nog aan om u te bedenken of u de aanbieding wel echt nodig heeft en of u het uit uzelf ook zou hebben gekocht, als het u niet was aangeboden. Teken daarom nooit impulsief bij deurverkoop en geef zeker niet uw IBAN-nummer.
Wat kunt u doen wanneer u spijt heeft van een aankoop aan de deur?
Er is een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. In die tijd kunt u van de aankoop of dienst af. Is de bedenktijd verlopen, maar bent u misleid of heeft u te maken gehad met een agressieve verkoper, dan kunt u ook na die tijd van de koop af zien. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft hier een voorbeeldbrief voor. Ook wanneer de informatie niet klopt die u van de verkoper krijgt, kunt u de aankoop ontbinden of langer dan 14 dagen bedenktijd krijgen. Daar kunt u deze voorbeeldbrief van de ACM voor gebruiken.
Heeft u niets gekocht aan de deur, maar heeft u een klacht over de verkoper aan de deur? Dan kunt u een klacht indienen bij de ACM.
Strengere regels
Minister Adriaansens van Economische Zaken heeft in april 2025 strengere regels aangekondigd voor verkoop aan de deur en telemarketing. Hiervoor worden onderdelen van de Consumentenagenda aangescherpt. Eén van die regels is het instellen van een wettelijke bedenktijd van tenminste 3 werkdagen. Daarmee wordt de aanbieding vrijblijvend en kan in die tijd worden nagedacht over het aanbod.
(Bron: Nu.nl, Radar, Consumentenbond, MAX Meldpunt, Rijksoverheid.nl. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.




In het kort: doe nooit de voordeur open voor vreemden (jong of oud)Hang de telefoon direct op of bij vreemd nummer nooit opnemen(als het noodzaak is bellen zij nog wel een keer).En je voelt je veilig en je bent veilig